شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#نماینده مردم
عضو کمیسیون اقتصادی در گفتگو با ایبِنا؛

چک الکترونیک در مراودات تجاری راهگشا خواهد بود

نماینده مردم سپیدان گفت: چک الکترونیکی قاعدتا در مراودات تجاری بسیار راهگشا خواهد بود.

به گزارش ایبِنا، چک الکترونیک ۲۱ آبان ماه در بانک مرکزی رونمایی  و قرار بر آن شد تا اجرا با سه بانک شروع شود، اما مهمترین پرسش دراین رابطه تفاوت آن با چک کاغذی است. علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی یکی از اهداف رونمایی از چک الکترونیکی را اعتباربخشی به چک عنوان کرد و در روز رونمایی از آن گفت: "روزبه‌روز باید اعتبار چک افزایش یابد. در یک روز کسی که چک دریافت می‌کرد باید به دنبال صادرکننده آن می‌رفت تا وجوه خود را دریافت کند، اما امروز برعکس شده، کسی که چک صادر می‌کند باید به ذی‌نفع چک التماس کند که چک او را برگشت نزند."

محسن علیزاده، عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم سپیدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره مزایای چک دیجیتال گفت: چک الکترونیکی قاعدتا در مراودات تجاری بسیار راهگشا خواهد بود.


وی دلیل راهگشا بودن آن را چنین بیان کرد: چک الکترونیکی در مرحله اول نیاز به چک‌های کاغذی را از بین می‌برد. از سوی دیگر به دلیل نیاز به امضای الکترونیک دیگر دست کاری در چک امکان پذیر نخواهد بود و دغدغه عدم تطابق چک و امضا از بین می‌رود و از سوی دیگر دزدی چک هم با این روش به صفر می‌رسد، زیرا اساسا ممکن نخواهد بود.


این عضو کمیسیون اقتصادی درمجلس شورای اسلامی دراین خصوص یادآور شد: به طور کلی با این روش جعل در امر صدور چک از بین می‌رود، بنابراین بر اعتبار آن افزوده خواهد شد. چنانچه هدف از انجام این کار شفاف سازی و توسعه مبادلات در سطح کشور باشد، بسیار پسندیده است.


نماینده مردم سپیدان درخانه ملت در همین رابطه تصریح کرد: کار دیگری که از این طریق می‌توان به انجام آن امیدوار بود، ایجاد سهولت درکار‌هایی است که باید با چک انجام شود.


علیزاده در ادامه اظهار داشت: با این حال به دلیل آنکه برای اولین بار است از چک الکترونیکی استفاده می‌شود، باید اظهار نظر دقیق درباره معایب و مزایای آن را به روز‌های آینده موکول کرد تا با برطرف کردن عیوب اش بتوان به درستی از راهکارها بهره برد.