شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#پژو 206#بغداد
نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 29 آبان

خیابان های بغداد در انتظار سمند و پژو 206

کدخبر: ۵۳۵۸۶۴
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
خیابان های بغداد در انتظار  سمند و پژو 206

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

29 آبان 1352؛ سفارش بزرگ ایران برای خرید گوشت به زلاندنو

وزیر کشاورزی زلاندنو اعلام کرد: سفارش بزرگ ایران برای خرید گوشت از زلاندنو ممکن است موجب شود که ژاپن خریدار عمده دیگر گوشت زلاندنو ناچار شود بهای بیشتری برای خرید گوشت بپردازد.

«کولین مویل» وزیر کشاورزی زلاندنو این سخنان را هنگام اظهارنظر درباره سخنان «بریان فریماند» مدیر فروش شرکت «توماس بورت ویک و پسران» بیان کرد.

بریان فریماند گفته بود که خریداران گوشت برای ایران از شرکت او خواسته‌اند 15 هزار تن گوشت یخ‌زده و 250 هزار گوسفند زنده برای فصل صادراتی 74-1973 با آنها بفروشد.

فریماند گفت: مذاکره درباره سفارش ایرانی‌ها در جریان است و ممکن است تا مارس آینده قرارداد آن امضا شود.

29 آبان 1362؛ بخشنامه جدید مهندس موسوی در مورد تثبیت قیمت‌ها

به منظور آگاهی عموم مردم از قیمت‌های تثبیتی کالاها، بخشنامه‌ای ازسوی آقای میرحسین موسوی، نخست‌وزیر به کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات وابسته به دولت و نهادهای انقلاب اسلامی، کارخانجات و مراکز تولیدی اعم از دولتی و خصوصی صادر شد.

متن بخشنامه به این شرح است: به منظور آگاهی عموم مردم از قیمت‌های تثبیتی کالاها و جلوگیری از هر گونه گرانفروشی و اجحاف به مصرف‌کنندگان و نیز ایجاد تسهیلات بیشتر در امر کنترل قیمت‌ها، اجرای مفاد این بخشنامه الزامی است.

1- سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مکلف است فهرست کالاهای تولیدی را که امکان درج قیمت مصرف‌کننده روی کالا یا بسته‌بندی محصول فراهم باشد، تهیه و چگونگی درج قیمت را به واحدهای تولیدی ابلاغ کند.

2- واحدهای تولیدی که قیمت محصولات آنها توسط سازمان مذکور تعیین شده است، مکلفند پس از اعلام آن سازمان، قیمت مصرف‌کننده را طبق آخرین برگ اعلام قیمت، روی کالا درج یا به‌صورت برچسب الصاق کنند.

3- واحدهای تولیدی که محصولات آنها فاقد نرخ مصوب سازمان مذکور می‌باشد مکلفند برابر قیمت فروش محصولات سال 1361 با قیمت فروش فعلی هر کدام که کمتر باشد پس از اعلام سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت مصرف‌کننده تولیدات خود را روی کالا درج یا الصاق کنند.

4- در مورد کالاهایی که به صورت «فله» و به‌صورت دسته‌بندی عرضه می‌گردد و یا امکان درج قیمت روی کالا فراهم نباشد و همچنین نرخ خدمات، اتحادیه‌های صنفی مکلفند به موجب قانون نظام صنفی نسبت به نصب برچسب روی کالا و یا نصب تابلو قیمت در محل واحد صنفی اقدام کنند.

5- واحدهای تولیدی مکلفند از تاریخ اعلام سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان حداکثر تا مدت یک ماه نسبت به فراهم آوردن اجرای نصب یا چاپ یا درج قیمت مصرف‌کننده روی کالا اقدام کنند.

29 آبان 1372؛ ایران روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز طبیعی به هند صادر می‌کند

وزیران نفت جمهوری اسلامی و هند یادداشت تفاهمی را درخصوص اجرای مطالعات عملی درباره احداث خط لوله گاز میان دو کشور در دهلی نو امضا کردند.

به موجب این یادداشت تفاهم ایران موافقت کرد، صادرات نفت خام خود را به هند که در حال حاضر 3 میلیون تن است تا فوریه سال 1994 به دو برابر افزایش دهد.

هند همچنین تمایل خود را به واردات گاز مایع از ایران ابراز داشت و مقرر شد یک هیات هندی به منظور بررسی تسهیلات زیربنایی برای واردات گاز مایع از ایران، ماه آینده به ایران سفر کند.

شرکت ملی نفت ایران و کمیسیون نفت و گاز طبیعی هند همچنین توافق کردند که گروهی از کارشناسان هندی به منظور اجرای حفاری از نوع افقی که هند در این زمینه تجربیات زیادی دارد، در آینده نزدیک از ایران بازدید کند.

پروژه احداث خط لوله گاز از ایران به هند یکی از طولانی‌ترین خطوط لوله انتقال گاز در جهان است که بیشتر از دو هزار کیلومتر طول دارد.

به موجب این یادداشت تفاهم، ایران در یک قرارداد 30 ساله روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز طبیعی به هند صادر خواهد کرد.

نیاز روزانه هند به گاز در حال حاضر 250 میلیون مترمکعب است که تنها 60 میلیون مترمکعب را از منابع داخلی تهیه کرده و بقیه را از خارج وارد می‌کند.

29 آبان 1382؛ قیمت یورو به 1000 تومان نزدیک شد

قیمت یورو روز گذشته در بازار آزاد ارز به شدت افزایش یافت.

قیمت یورو به دلیل افزایش برابری آن در برابر دلار به 993 تومان رسید.

گزارش برابری یورو در برابر دلار معادل 1.1949 بود. بلومبرگ دیروز عصر برابری هر دلار آمریکا در برابر یورو را 0.8369 گزارش کرد.

به گفته دلالان بازار آزاد ارز، با افزایش چشمگیر قیمت یورو معاملات این پول اروپایی در بازار ارز تهران متوقف شد.

عرضه‌‌کنندگان یورو به دلیل احتمال افزایش قیمت آن از فروش ارز خود خودداری می‌کردند و خریداران نیز به دلیل احتمال کاهش مجدد قیمت یورو برای خرید آن دچار تردید بودند.

عراق خواستار صدور سمند و پژو 206 به این کشور شد

وزیر تجارت عراق در بازدید از خطوط تولید گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد: شرکت ایران‌خودرو در آینده نزدیک بخشی از نیازهای حمل و نقل شهری و بین‌شهری کشور عراق را تامین خواهد کرد.

دکتر علوی، وزیر تجارت عراق گفت: مذاکرات اولیه در این زمینه بین دو طرف انجام شده است و تاکنون مشکلی در زمینه همکاری‌های دوجانبه وجود نداشته و تفاهم لازم حاصل شده است.

وی افزود: به‌زودی مردم عراق شاهد خودروهای سواری ایران‌خودرو خصوصا سمند و پژو 206 در خیابان‌های بغداد خواهند بود.

29 آبان 1392؛ کاهش قیمت دلار به زیر 3 هزار تومان

دلار بعد از چند هفته نوسان در سطح سه هزار تومان قیمت زیر 3 هزار تومان را دوباره تجربه کرد. بعد از تثبیت چند روزه قیمت دلار در اواخر هفته گذشته و اوایل هفته جاری در روز دوشنبه قیمت دلار قدری کاهش یافت و دیروز نیز روی بعضی تابلوهای بازار داخلی به زیر 3 هزار تومان افت کرد.

افت مزبور کارشناسان را مقاعد کرد که دیگر سطح مقاومتی 3 هزار تومانی نمی‌تواند در برابر کاهش قیمت دلار مقاومت کند.

بانک مرکزی که معمولا نرخ‌های خود را خلاف جهت بازار آزاد تغییر می‌داد، این بار با کاهش نرخ دلار همراهی کرد.

برخی از تحلیلگران بازار بر این باورند که سنت‌شکنی بانک مرکزی از تغییرات سیاست این نهاد حکایت می‌کند.

به اعتقاد آنها بانک مرکزی به رغم ماه‌های اخیر دیگر مخالفتی با کاهش نرخ ارز را گواهی بر این مدعا عنوان می‌کند.