وزیر دفاع آمریکا: همکاری روسیه با ایران تهدید علیه آمریکاست

وزیر دفاع آمریکا نسبت به افزایش همکاری روسیه با ایران و چین هشدار داد و گفت، همکاری‌ روسیه با ایران چالش‌های امنیتی جدیدی برای ایالات متحده و متحدانش است.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا شبانگاه شنبه به وقت تهران نسبت به افزایش همکاری روسیه با ایران و چین هشدار داد و مدعی شد، که چین و روسیه به دنبال جهانی هستند که در آن از زور برای حل و فصل اختلافات استفاده می‌شود.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه»، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا که  در انجمن «امنیت بین المللی هالیفکس» در کانادا حضور داشت، گفت: «پکن مانند مسکو، به دنبال جهانی است که در آن قدرت، تعین کننده است و اختلافات با زور حل و فصل می‌شوند.»

وی گفت: «هنوز قوانینی در جنگ وجود دارد که اگر یک قدرت بزرگ بتواند آن قوانین را به رخ بکشد،  این مسئله دیگران را تشویق می‌کند تا قوانین و معیارهای بین‌المللی را زیر پا بگذارند.»

آستین همچنین  گفت که فعالیت‌های چین در اطراف تایوان به طور فزاینده‌ای تحریک آمیز است، زیرا هواپیماهای چین روزانه در نزدیکی این جزیره پرواز و تعدادی از هواپیماهای آمریکا و متحدانش را رهگیری می‌کنند.

وی در ادامه بدون اشاره به شمار بسیاری از تخلفات جنگی آمریکا در بخش‌های مختلف جهان مدعی دفاع از قوانین زمان جنگ به ویژه اصل مهم مصونیت غیر جنگی شد.

آستین همچنین گفت که تلاش‌های روسیه برای جلب حمایت کشورهایی مانند ایران و کره شمالی چالش‌های امنیتی جدیدی را برای ایالات متحده و متحدانش ایجاد می‌کند. وی ادعا کرد: «روسیه برای حمله به اوکراین، به استفاده از پهپادهای ایرانی روی آورده است.»

این در حالی است که وزیر خارجه روسیه با مهم دانستن تقویت همکاری‌ها با ایران، ترکیه و کشورهای حاشیه دریای خزر، گفته است که روسیه با کمک این کشورها به دنبال ایجاد نظم جهانی چند قطبی است.

آستین گفت که اوکراین زمستان سختی را پیش رو دارد و روسیه ممکن است به نمایش اتمی روی آورد. وی به تعهد آمریکا و متحدانش برای مقابله با این چالش‌ها اشاره کرد.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرده و گفته است که قصد تصرف اراضی اوکراین را ندارد.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند. تحریم روسیه از سوی کشورهای غربی و اروپایی سبب شد تا این کشور در اقدامی پیش‌دستانه اقداماتی را برای دور زدن تحریم‌ها انجام دهد. اقدامات پیش‌دستانه روسیه سبب شد تا بحران انرژی شدیدی در اروپا به‌وجود آید.