شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#دولت

ذوق زدگی حامیان دولت برای هم ردیف شدن ایران با اتیوپی/ دولت ایران چرا کم هزینه شد؟

اقتصاد 100- صندوق بین‌المللی پول با رده‌بندی ۱۸۸ دولت جهان از نظر نسبت خالص هزینه‌ها به تولید ناخالص داخلی، دولت ایران را در رتبه ۶ از این نظر قرار داد. این موضوع اما در رسانه های حامی دولت سر و صدا به پا کرده است که آن را یک دستاورد نشان دهند، در حالی که در کم هزینه بودن دولت صرفا معنای خوبی در اقتصاد ندارد و می تواند توضیحی باشد بر حقوق و دستمزد پایین در دولت.

ذوق زدگی حامیان دولت برای هم ردیف شدن ایران با اتیوپی/ دولت ایران چرا کم هزینه شد؟

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد 100، صندوق بین المللی پول در بخشی از گزارش خود موسوم به چشم انداز اقتصادی جهان، به بررسی میزان هزینه های خالص 188 دولت جهان در سال 2022 پرداخته و آنها را بر اساس نسبت خالص هزینه های دولت به تولید ناخالص داخلی رده بندی کرده است.

این گزارش دولت ایران را به عنوان یکی از کم خرج ترین دولت های جهان معرفی کرده است. نسبت هزینه کرد دولت ایران در سال 2022 به تولید ناخالص داخلی ایران 12.517 درصد محاسبه شده است که بر این اساس تنها 5 دولت جهان نسبت به دولت ایران در سال 2022 کم هزینه تر بوده اند و ایران از این نظر در رتبه ششم جهان قرار گرفته است.

کم خرج ترین دولت جهان در سال 2022 دولت هائیتی اعلام شده است. نسبت کل هزینه های دولت هائیتی به تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2022 بالغ بر 10.293 درصد محاسبه شده است که کمترین میزان هزینه کرد دولت ها در جهان محسوب می شود.

دولت های ترکمنستان با 10.35 درصد، سودان با 11.421 درصد، اتیوپی با 12.08 درصد و گینه استوایی با 12.116 درصد به ترتیب در رتبه های دوم تا پنجم از این نظر قرار گرفته اند.

ایران میان کشورهای خاورمیانه نیز کم خرج ترین دولت در سال 2022 بوده است و در حالی که رتبه 6 جهان را از این نظر به خود اختصاص داده است دومین دولت کم خرج خاورمیانه عربستان است که در رتبه 65 جهان قرار گرفته است. نسبت هزینه کرد دولت عربستان به تولید ناخالص داخلی این کشور 26.858 درصد اعلام شده است. قطر با هزینه کرد 27.63 درصدی در رتبه سوم قرار گرفته است.

بر اساس رده بندی صندوق بین المللی پول، دولت آمریکا که بزرگ ترین اقتصاد جهان را دارد رتبه  127 را به دست آورده است. دولت کشور فرانسه نیز معادل 58.365 درصد تولید ناخالص داخلی هزینه می کند و از این نظر در رتبه 181 جهان قرار گرفته است.

حال اما واکنش رسانه های حامی دولت جالب است که کسب این رتبه را نوعی دستاورد عنوان کرده اند و کشورهایی مانند آلمان و ژاپن را مفلوک نامیده اند.

این در حالی است که هزینه کرد دولت از تولید ناخالص داخلی باید در یک سطح میانی باشد و هزینه کرد بالا می تواند به معنای عدم کنترل در هزینه های داخلی و هزینه کرد پایین می تواند نشان از نبود رفاه در کشور داشته باشد. بنابر این کشورهایی که در میانه رتبه بندی قرار دارند می توانند بهترین کشورها از نظر هزینه کرد باشند.

حال توضیح کاهش هزینه کرد دولت ایران چیست؟ ایران با دارا بودن تعداد بسیار بالایی از کارمند دولتی، بیشترین هزینه کرد را در زمینه حقوق و دستمزد و پرداخت یارانه های مختلف دارد. در عین حال در سال های گذشته تولید ناخالص داخلی کشور با رشد همراه شده است و نسبت رشد تولید ناخالص داخلی با مهم ترین بخش های هزینه ای دولت هماهنگ نبوده. در نتیجه می توان دریافت که دولت ایران به رغم افزایش درآمدها هزینه هایی که باید برای رفاه مردم خرج می کرد را کاهش داده است و در جدول نیز مشخص است که ایران با کشورهایی مانند اتیوپی و گینه استوایی همرده شده است و بدون شک چنین رتبه ای نمی تواند نشانه خوبی برای اقتصاد کشور باشد.

انتهای پیام