شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#آل سعود#سایه

نگاهی به جنایات آل سعود علیه شیعیان عربستان

نگاهی به جنایات آل سعود علیه شیعیان عربستان

رژیم آل سعود به عنوان یکی از سردمداران نقض حقوق بشر، در سایه سکوت مجامع بین المللی همچنان به سرکوب و کشتارشیعیان منطقه قطیف و الاحساء ادامه می‌دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، منطقه «قطیف» و «الاحساء » به «منطقه شرقی» بزرگترین منطقه در عربستان است به گونه‌ای  که  27.6 درصد از کل مساحت این کشور را تشکیل می‌دهد. منطقه شرقی به دلیل دارا بودن بزرگترین ذخایر نفتی جهان دارای اقتصاد غنی  است که صنایع نفتی مانند تولید نفت، صنایع گاز طبیعی و صنایع پتروشیمی  اقتصاد آن را تقویت کرده است. استان‌های شرقی عربستان همچنین  دارای منبع طبیعی از جمله مرغوب‌ترین خرما می‌باشد.

 منطقه شرقی عربستان دروازه این کشور به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است، زیرا 60 درصد بنادر به این کشور از این منطقه می‌گذرد و 66 درصد صادرات محصولات غیرنفتی از طریق بنادر این کشور بارگیری می‌شود. با این وجود ملت منطقه شرقی در معرض انواع تخلفات و جنایات  از جمله تخریب بناها و آثار طبیعی، تخریب منازل ، دستگیری فعالان، تبعید خانواده‌ها ، ناپدید شدن اجباری، شکنجه سیستماتیک، محاکمه‌های ناعادلانه و اعدام قرار دارند.

دلایل تشدید سرکوب‌گری علیه ملت منطقه شرقی عربستان در درجه اول به این دلیل است که این منطقه از نظر تاریخی حاوی یک جنبش اپوزیسیون است که اقدامات حاکمیت در غارت ثروت کشور و آزار و اذیت مردم شبه جزیره عربستان را رد می‌کند. این امر در قیام محرم 1979 و سپس در سال  2011 کاملا مشهود است.

«مرکز تحقیق و توسعه اتحادیه» در بررسی تفصیلی، انواع تخلفات انسانی، فرهنگی و اجتماعی رژیم سعودی در مناطق «الاحساء و القطیف» شرق عربستان را به شرح زیر برشمرد.

رژیم آل سعود بسیاری از قلعه‌ها و ده‌ها هکتار کشاورزی در منطقه الاحساء و قطیف  به بهانه اینکه در این مناطق اسلحه به مخالفان سعودی قاچاق می‌شود، تخریب کردند. مقامات سعودی همچنین بسیاری از محله‌های قطیف، منازل و فروشگاه‌های تجاری را نیز تخریب کردند که جدیدترین آنها در 2 اکتبر 2022 در مرکز قطیف به عنوان بخشی از طرح ادعایی برای «توسعه» خیابان ملک عبدالعزیز بود.

 این تخریب‌ها شامل مساجد ، موقوفات و همچنین  بناهای باستان شناسی و تاریخی است که میراث و تاریخ قطیف را نشان می‌دهند.همچنین محله « المسوره» در مرکز العوامیه نیز تخریب شد.

آل سعود  با شعائر دینی و حسینی ملت شیعه منطقه شرقی مقابله  می‌کند. این رژیم  با آغاز ماه محرم از هر ابزاری برای  جلوگیری از انجام مراسم‌های عاشورایی و حسینی استفاده می‌کند.

رژیم سعودی برای محدود کردن  مراسم عاشورا، ممنوعیت موکب‌های حسینی و تهدید زائران تلاش می‌کند. تعیین سطح بلندگوها، نصب بنرها و پرچم‌ها بر فراز منازل و حسینیه‌ها و جاده ها نیز داستان دیگری است.  مقامات سعودی با هرگونه اقدامی که در جهت برگزاری مراسم حسینی در خیابان‌ها و کوچه‌ها صورت گیرد برخورد می‌کنند.

سرکوب علیه ملت منطقه الاحساء و قطیف تشدید شده است به گونه‌ای که  نیروهای امنیتی آل سعود به منازل اهالی این منطقه یورش می‌برند و  آن‌ها را با  اعلام اتهامات ساختگی  بازداشت می‌کنند. بازداشت فعالان شیعه در عربستان  در استان‌های  شرقی بدون  ارائه اتهامات مشخص یا روشن صورت می‌گیرد.

این درحالی است که رژیم آل سعود بعد از بازداشت فعالان، آن‌ها را در زندان تحت شکنجه  قرار می‌دهد. بازداشت شدگان از ارتباط با خانواده خود و داشتن حق وکیل محروم هستند. این رژیم برای توجیه سرکوب فعالان شیعه بر قوانین «ضد تروریسم» تکیه می‌کند .

 دولت عربستان کسانی را که عقیده خود را بیان می‌کنند به «برهم زدن نظم عمومی کشور یا امنیت جامعه» متهم می‌کند. اهانت به آل سعود یا  صدمه زدن به یکی از تأسیسات عمومی یا منابع طبیعی  کشور یا انتقاد از سیاست‌های دولت، اعم از اینکه شهروند سعودی یا خارجی، خواه در داخل یا خارج از کشور متهم به چنین رفتاری باشد، می‌تواند به عنوان یک «تروریست» در داخل عربستان محاکمه شود.

 

بازداشت روحانیون شیعه و صدور حکم‌های طولانی حبس علیه آن‌ها در منطقه قطیف و الاحساء نیز تشدید شده است. سرویس‌های امنیتی سعودی ماه ژوئیه  حملات شدیدی را در قطیف، الأحساء و الدمام انجام دادند و بدون هیچ مقدمه‌ای، «عبد المجید بن حجی الأحمد» را که یکی از اساتید حوزه علمیه است، بازداشت کردند.

مقامات سعودی همچنین اخیرا شیخ « محمد العباد» روحانی سعودی را بدون هیچ توضیح و توجیهی بازداشت کردند.

تعداد روحانیون و شخصیت‌های شیعه عربستان که هم اکنون در زندان به سر می‌برند به 20 نفر رسید. به نوشته مرآة الجزیره، اسامی این افراد از این قرار است 1. شیخ عبدالجلیل العیثان 2. الشیخ حسن آل زاید 3. شیخ حسین الراضی 4. شیخ بدر آل طالب 5. شیخ محمد حسن الحبیب 6. السید جعفر العلوی 7. شیخ حبیب الخباز 8. شیخ محمد زین الدین 9. شیخ سمیر الهلال 10. شیخ عبّاس المازنی 11. شیخ فتحی الجنوبی 12. شیخ عبد اللطیف الناصر 13. شیخ عبّاس السعید 14. سید خضر العوامی 15. سیّد هاشم الشخص 16. شیخ فاضل هلال آل جمیع 17. شیخ علی الماء 18. سید محمد رضا السلمان 19. شیخ مجتبی النمر 20.شیخ عبدالمجید الأحمد.

مسئولان سعودی به بازداشت خودسرانه علیه روحانیون اقدام کردند و سپس محاکمه ناعادلانه‌ای را برای شان ترتیب دادند که از حق دفاع از خود یا تعیین وکیل محروم بودند. سپس حکم‌های سنگینی برای آنها صادر کردند. به طوری که زندگی آنها به دلیل محرومیت از درمان و دارو در معرض خطر است، حتی برخی از آنها از بیماری‌های مزمن رنج می‌برند.

رژیم آل سعود زنان شیعه دراستان‌های شرقی را نیز مورد هدف قرار می‌دهد. به عنوان مثال پس از لغو حکم اعدام « اسراء الغمغام» فعال زن شیعه سعودی، دادستان عربستان حکم 8 سال حبس علیه وی را اعلام کرد.

این درحالی است که اخیرا مقامات سعودی حکم 34 سال حبس علیه « سلمی الشهاب» فعال شیعه حقوق بشری به دلیل انتقاد از آل سعود در توئیتی صادر کرد. همچنین دادگاه سعودیپس از صدور حکم قطعی 7 سال زندان برای «سکینه الدخیل» اقدام به تشدید مجازات کرده و حکم صادره علیه وی را به 12 سال افزایش داد.

سیاست اعدام علیه ساکنان بازداشت‌شدگان  قطیف همچنان ادامه دارد که این امر تایید کننده تبعیض فرقه‌ای است که شهروندان شیعه سعودی  در معرض آن قرار دارند. همانطور که  آل سعود شهید شیخ « نمر باقر النمر» روحانی شیعه برجسته عربستان را با وحشتناک‌ترین شیوه‌ها مورد هدف قرار داد و اعدام کرد.

کودکان زیر سن قانونی در منطقه شیعه نشین عربستان همچنان در معرض اعدام قرار دادند. سازمان‌های حقوق بشری اعلام کردند که رژیم آل سعود در در حال دستکاری پرونده اعدام  افراد زیر سن قانونی برای گمراه کردن جامعه بین‌المللی است.

رسانه‌ها اعلام کردند، 8 کودک شیعه توسط سران سعودی در معرض اعدام قرار گرفته‌اند و تمامی آن‌ها متهم به جرایمی غیرشفاف و شبهه‌برانگیز شده‌اند .در بین اعدامی‌ها، نام «عبدالله الحویطی» به چشم می‌خورد؛ شخصی که کم‌سن و سال‌ترین اعدامی به شمار می‌رود.

رژیم  آل سعود سیاست  ناپدید شدن اجباری را علیه مردم قطیف و الاحساء اعمال می کند.ناپدید شدن اجباری انجام شده توسط آل سعود در برخی موارد مقدمه‌ای برای اعدام  فعالان و منتقدان است.

تخلفات بسیاری از سوی رژیم سعودی علیه زندانیان آزادی بیان صورت می‌گیرد، اما بارزترین آنها ممنوعیت  برخورداری از داشتن وکیل و اجازه دفاع از خود است. نگه داشتن اجساد نوع دیگری از تخلفات آل سعود  است که بر زندانیان آزادی بیان  از  جمله علیه مردم قطیف و کل کشور اعمال می‌شود که  اجساد قربانیان بعد از اعدام توقیف می‌شود. همانطور که پیکر شیخ باقر النمر را پس از اعدام تحویل ندادند.

هرچند شیعیان عربستان در دوره‌های مختلف حکومت آل سعود مشکلات زیادی داشته‌اند، اما با روی کار آمدن «ملک سلمان» در سال 2015 و ولیعهد شدن فرزندش محمد بن سلمان ، شرایط ویژه علیه شیعیان در این کشور حاکم شده، به حدی که آنها حتی اجازه برگزاری مراسم محرم را نیز ندارند و این در حالی است که شیعیان حتی در کشورهای غربی هم اجازه برگزاری مراسم محرم را دارند.

مردم منطقه قطیف از سختگیری‌های مقامات سعودی و اقدامات ضددینی آنها در خصوص لغو مراسم عزاداری محرم و برداشتن بنرهای مربوط به این ماه و اقدامات دیگر آل سعود بسیار ناراحت و ناراضی هستند».

تاکنون دهها شیعه منطقه قطیف توسط دستگاه امنیتی آل سعود دستگیر شده‌اند؛ بازداشت فعالان شیعه و مخالفان دولت سعودی هرچند همواره در عربستان وجود داشته، اما از زمان ولیعهد شدن محمد بن سلمان از ژوئن 2017 به این سو روند بازداشت‌ها و سرکوب‌ شیعیان و مخالفان سعودی افزایش چشمگیری داشته است به گونه‌ای که در ماه می 2019 دولت سعودی دست به اعدام 37 نفر زد و با خونسردی سر آنها را از تنشان جدا کرد.همچنین در 12 مارس 2022 41 نفر از معترضان شیعه عربستانی و از اهالی مناطق الاحساء و قطیف در شرق عربستان اعدام شدند.

این حکم‌های ظالمانه و غیرمنصفانه سیاسی در حق علمای شیعه و فعالان اجتماعی و حقوقی نشان دهنده رویکرد فرقه گرایانه و تفکر و سیستم حذفی است که مسئولان آل سعود این رویکرد را پیش گرفته‌اند و مدعی تغییر و پیشرفت نیز است. اگر آل سعود با این رویکرد حرکت کند، باید منتقدان، مخالفان سیاسی و مذهبی و حقوقی و اجتماعی خود را در زندان ها ببیند.

انتهای پیام/