شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#ترامپ#دولت

دولت آمریکا دادستان ویژه جرایم جنگی برای پرونده ترامپ منصوب کرد

دولت آمریکا دادستان ویژه جرایم جنگی برای  پرونده ترامپ منصوب کرد

در ادامه افزابش تنش داخلی بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها، دستگاه قضایی آمریکا بازرس و دادستان ویژه‌ای برای پرونده رئیس‌جمهوری پیشین این کشور منصوب کرده که تخصص آن بررسی جنایات جنگی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، «مریک گارلند»، وزیر دادگستری و دادستان کل آمریکا اعلام کرد «جان جَک اسمیت»، به عنوان بازرس و دادستان ویژه پرونده دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور منصوب کرده است.

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا متهم است به نگهداری اسناد محرمانه در محل اقامتش در فلوریدا و همچنین به نقش‌آفرینی در حمله هوادارانش به کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۰ پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری.

آخرین منصب بازرس ویژه جدید پرونده ترامپ، دادستان جنایت جنگی در دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه بوده است. وزیر دادگستری او را «دادستانی حرفه‌ای و کهنه‌کار» معرفی کرد که در این پرونده اجازه دارد «هر جرم و جنایت فدرالی که از تحقیقات این پرونده بیرون می‌آیند» را پیگیری کند.

انتصاب این دادستان و بازرش ویژه، ۳ روز پس از اعلام رسمی دونالد ترامپ برای نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ انجام می‌شود.

ترامپ این اقدام دستگاه قضائی آمریکا را «بدترین نوع سیاسی‌کاریِ عدالت در کشور ما» توصیف کرد و در گفت‌وگو با «فاکس‌نیوز» گفت: من اعلام نامزدی کردم و سپس آنها یک دادستان ویژه منصوب کردند.

وی دراین‌باره مدعی شد: شش سال است که بی‌گناهی من درباره همه چیز ثابت شده، از استیضاح قلابی تا رابرت مولر که در نهایت هیچ تبانی (بین ترامپ و دولت روسیه) پیدا نکرد. آیا باید من بیش از این ادامه بدهم. پذیرفتنی نیست. منصفانه نیست. خیلی سیاسی‌کاری است.

رابرت مولر بازرس ویژه پیشین پرونده ترامپ بود و تحقیقات مربوط به «تبانی ترامپ با دولت روسیه» را پیگیری می‌کرد؛ دموکرات‌ها مدعی هستند که دونالد ترامپ سال ۲۰۱۶ در تبانی با دولت روسیه و هک کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها و «هیلاری کلینتون» موفق شد پیروز انتخابات و رئیس‌جمهور آمریکا شود.