شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترامپ#دادگستری#وزارت#دادستان کل

انتصاب کارشناس جنایات جنگی برای بررسی پرونده‌های ترامپ در وزارت دادگستری

انتصاب کارشناس جنایات جنگی برای بررسی پرونده‌های ترامپ در وزارت دادگستری

مریک گارلند دادستان کل آمریکا، جک اسمیت بازرس جنایات جنگی را به عنوان بازرس ویژه برای نظارت بر پرونده‌های ترامپ در وزارت دادگستری، منصوب کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مریک گارلند دادستان کل آمریکا، روز گذشته «جک اسمیت» بازرس جنایات جنگی را به عنوان بازرس ویژه برای نظارت بر پرونده های ترامپ در وزارت دادگستری، منصوب کرد.

گارلند گفت: آقای اسمیت مسئولیت نظارت و بازرسی بر پرونده های ترامپ در وزارت دادگستری از جمله پرونده کشف اسناد محرمانه و حساس دولتی از ویلای شخصی ترامپ در فلوریدا و نیز تلاش وی برای تغییر نتیجه انتخابات 2020 و دخالت در روند انتقال صلح آمیز قدرت به جو بایدن را به عهده دارد.

این انتصاب در حالی صورت گرفت که ترامپ حدود سه روز پیش در ویلای شخصی خود در فلوریدا اعلام کرد که برای انتخابات 2024 وارد رقابت خواهد شد.

وی در این باره گفت: برای اینکه آمریکا را دوباره به عظمت و شکوه برسانیم، نامزدی خود برای ریاست جمهوری آمریکا را اعلام می‌کنم.

اعلام نامزدی ترامپ در حالی است که براساس نتایج نظرسنجی‌های جدید و اولیه، میزان تمایل و علاقه مردم به «ران د‌ی‌سانتیس» فرماندار فلوریدا به عنوان نماینده جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2024، از دونالد ترامپ بیشتر شده است.

«مایک پنس» معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا نیز اظهار کرد گزینه هایی بهتر از ترامپ برای ریاست جمهوری در آینده وجود دارد.

پس از آنکه دونالد ترامپ نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری 2024 را اعلام کرد، به نظر می رسد جمهوری خواهان دچار شکاف و دودستگی عمیقی شده‌اند به طوری که برخی جمهوری خواهان از جمله رهبر قانونی این حزب از این اقدام استقبال کرده و برخی دیگر مدعی شدند که ترامپ باید از این حرکت خود عقب نشینی کند.

گارلند اظهار کرد اعلام نامزدی ترامپ و نیز تمایل بایدن برای شرکت دوباره در انتخابات ریاست جمهوری آتی، انتخاب بازرس ویژه را ضروری کرد. انتخاب آقای اسمیت در این برهه زمانی، کار درستی است.

در ایالات متحده، مشاوران ویژه برای بررسی و تحقیق در مورد پرونده های حساس سیاسی انتخاب می شوند و فعالیت خود را با درجه ای استقلال نسبت به وزارت دادگستری انجام می دهند.

جک اسمیت پس از انتصاب به این سمت در بیانیه‌ای گفت: روند تحقیقات زیر نظر من متوقف نخواهد شد. من قضاوت مستقلی را انجام خواهم داد و تحقیقات را به سرعت و به طور کامل پیش خواهم برد تا حقایق و قوانین دیکته شده، مشخص شود.

این در حالی است که دونالد ترامپ انتصاب بازرس ویژه را «اقدامی فریب کارانه» خواند.

وی در جمع هوادارانش در ویلای شخصی خود در فلوریدا گفت: این آخرین توهین وحشتناک از مجموعه تحقیقات فریبکارانه‌ای است که از مدت ها قبل آغاز شده است.   

در همین حال، یک مقام که خواست نامش فاش نشود اظهار کرد تاکنون جو بایدن و کاخ سفید واکنشی به انتصاب جک اسمیت نشان نداده اند.

براساس گزارش رویترز، این دومین بار طی 5 سال اخیر است که وزارت دادگستری بازرس ویژه‌ای را برای پرونده های قضایی ترامپ انتخاب می کند. در سال 2017 نیز رابرت مولر به عنوان بازرس ویژه برای بررسی تماس های بین کمپین انتخاباتی 2016 ترامپ با روسیه، منصوب شد اما به دلیل نبود مدارک کافی پرونده بسته شد.

این در حالی است که دو روز پیش سرانجام جمهوری خواهان آمریکا اکثریت کرسی های مجلس نمایندگان را به دست آوردند. پیروزی جمهوری خواهان در حوزه 27 کالیفرنیا باعث شد این حزب همه 218 کرسی موردنیاز برای کسب اکثریت مجلس نمایندگان را کسب کند.

انتهای پیام/