شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بازار سرمایه#سرمایه گذاری
ایبِنا بررسی کرد:

کدام بازار برای سرمایه گذاری بهتر است؟

تمام شرایط برای ورود نقدینگی به بازار سرمایه فراهم است، زیرا که شرایط بنیادی این بازار هر روز بهتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بازار سرمایه در بین بازار‌های مالی دارای بیشترین جذابیت است، زیرا که بسیاری از سهام‌ها به کف قیمتی رسیده‌اند و این موضوع موجب شده است تا جذابیت بازار سرمایه دو چندان شود.


یکی از عواملی که موجب شده است تا بازار سرمایه نسبت به سایر بازار‌ها پیش تاز باشد، مصوبات ۱۰ بندی دولت جهت تقویت بازار سرمایه است، با این مصوبه شاهد بودیم که حجم زیادی از نقدینگی وارد بازار سهام شده است.


همچنین با تعامل سازمان بورس و بانک مرکزی نرخ بهره بانکی کاهش یافته است و بانک مرکزی با بانک‌هایی که سود بیتشر از نرخ مصوب پرداخت می‌کنند برخورد کرده است، این موضوع موجب شده است تا بر جذابیت بازار سرمایه افزوده شود.


برخی از کارشناسان بازار سرمایه عنوان کرده‌اند که با وجود رشد اخیر شاخص کل بازار سرمایه، همچنان P.E بازار سرمایه در پایین‌تر از ۶ واحد قرار دارد، بنابراین بازار سرمایه همچنان جذابیت خود را حفظ کرده است.


در این رابطه لازم به ذکر است سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با ایبِنا بیان کرد که در ۵ ماه ابتدای امسال در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ رشد تولید شرکت‌های بورسی به ۶.۷ درصد رسیده است. این رشد تولید به این معنی است که تحرک در شرکت‌های بورسی بالا است، بنابراین رکود در شاخص کل بازار سرمایه معنی ندارد. همچنین فاطمی امین مطرح کرد که در بهار امسال صنعت رشد ۵.۱ درصدی تولید را ثبت کرده است و این در حالی است که رشد اقتصادی کشور کمی بیش از سه درصد ثبت شده است. رشد تولید و رشد صنعتی این ذهنیت را به سرمایه گذاران می‌دهد که رشد بازار سرمایه حتمی است و تنها بازاری که ارزش سرمایه گذاری را دارد، همین بازار سرمایه است.


از همه مهمتر این که صادرات غیر نفتی در کشور ۱۳ درصد افزایش یافته است، بنابراین ضمن این که درآمد ارزی کشور بهبود یافته است، درآمد شرکت‌های صادراتی بورسی نیز تقویت شده است. در چنین شرایطی بنیاد شرکت‌های بورسی نسبت به سال‌های گذشته بسیار بهتر شده است، بنابراین بازار سهام پتانسیل بالایی برای جذب سرمایه گذاری در بازار‌های رقیب را دارد.


همچنین با افزایش قیمت نفت به بیش از ۹۰ دلار، کرک اسپرد محصولات شرکت‌های پالایشی افزایش یافته است، این موضوع موجب شده است تا درآمد شرکت‌های پالایشی به صورت شارپی افزایش یابد، با این حال به عقیده کارشناسان بازار سرمایه، گروه پالایشی کمترین P.E را در بازار سهام دارد، در نتیجه این گروه پتانسیل زیادی برای جذب سرمایه گذار بلند مدت دارد. در پایین دست شرکت‌های پالایشی یعنی در شرکت‌های پتروسیمی نیز شاهد هستیم که در ۶ ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بازدهی سهام بسیار مطلوب بوده است. تمامی این عوامل نشان می‌دهد که در بلند مدت سرمایه گذاری در بازار سهام کمترین ریسک و بیشترین بازدهی را برای سرمایه گذاران در پی خواهد داشت. احمد مهدوی ابهری، دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت در این باره گفته است که میزان تولید محصول‌های پتروشیمی از نظر وزنی در هفت ماهه امسال نسبت به سال گذشته ۷ درصد و میزان صادرات ۱۳ درصد افزایش یافت. در هفت ماه سال گذشته، ۷ میلیارد و ٩١ میلیون دلار به نیما ارز دادیم که این عدد امسال به ۸ میلیارد و ٧٣٣ میلیون و ٣٠٠ هزار دلار رسید، یعنی ٢٣ درصد ارز بیشتری به نیما داده شد.


در ادامه در هفته گذشته نیز مصوبه‌ای به اجرا درآمد که می‌تواند رونق بازار بورس را بیشتر کند. مصوبه این است که در شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به ریاست «سید ابراهیم رئیسی» و با حضور اعضا برگزار شد و در این جلسه ضمن بررسی شرایط اقتصادی کشور موضوع ایجاد رونق در بازار بورس از طریق کاهش هزینه مبادلات مطرح و ۸۰ درصد مالیات معاملات سهام کاهش یافت.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی