زوج دفاعی جدید کی روش در تیم ملی

رقابت‌های مرحله مقدماتی جام جهانی برای فوتبال ایران در شرایطی با کسب رتبه اول در گروه اول مسابقات بالاتر از کره جنوبی خاتمه یافت که شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان دو مهره جدا نشدنی ترکیب دراگان اسکوچیچ سرمربی سابق تیم ملی بودند. این دو به واسطه تجربه یک صعود موفق به فینال آسیا همراه به پرسپولیس توانستند رفته رفته اعتماد سرمربی سابق کروات تیم ملی را جلب کنند و او از نام سایر بازیکنان برای حضور در این منطقه از زمین از جمله حسینی و پورعلی‌گنجی چشم پوشی کرد؛ با این حال طی دو سه بازی اخیر تیم ملی شاهد تغییرات قابل توجهی در قلب خط دفاعی بوده‌ایم.

با انتخاب کارلوس کی‌روش به عنوان جانشین دراگان اسکوچیچ همانطور که انتظار می‌رفت این مربی پرتغالی تغییراتی در ترکیب تیم ملی ایجاد کرد که البته تمام تصمیمات او درنهایت همان فرضیه “اعتماد به شاگردان سابق” را تقویت کرد که البته با توجه به زمان کمی که در اختیار او قرار داشت چندان هم غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد.

در همین راستا اگرچه کی‌روش در مصاف برابر اروگوئه از زوج کنعانی‌زادگان و خلیل‌زاده مانند دوران اسکوچیچ استفاده کرد، ولی در دیدار مقابل سنگال شاهد نیمکت نشینی شجاع بودیم که البته در دو بازی بعدی هم ادامه دار شده و از مجید حسینی به عنوان زوج کنعانی استفاده کرد.

نکته قابل توجه دیگر اینکه سرمربی پرتغالی تیم ملی در مصاف تدارکاتی برابر نیکاراگوئه در ورزشگاه آزادی نیز با وجود اینکه شجاع خلیل‌زاده را در اختیار داشت از زوج محمدحسین کنعانی‌زادگان و مرتضی پورعلی‌گنجی استفاده کرد و شجاع خلیل‌زاده در دقایق پایانی فرصت کمی برای بازی پیدا کرد.

درنهایت آخرین دیدار تدارکاتی تیم ملی پیش از مصاف با انگلیس در حالی مقابل تونس برگزار شد که مجید حسینی بازیکن کایسری اسپور نیز به تمرینات تیم اضافه شد و کی‌روش در این مسابقه تصمیم گرفت از زوج پورعلی‌گنجی و مجید حسینی در ترکیب تیمش استفاده کند تا احتمالا در انتظار تغییرات غیرمنتظره‌ای در این بخش از زمین باشیم.

پورعلی‌گنجی یکی از کشف‌های کی‌روش در تیم ملی بود که در جام ملت‌های آسیا 2015 توانست جایگاه خود را در تیم تثبیت کند و در ادامه مجید حسینی نیز در اوج جوانی با درخشش در ترکیب استقلال خودش را به جام جهانی 2018 رساند و در این تورنمنت فرصت بازی هم پیدا کرد؛ دو بازیکنی که حالا با توجه به تغییرات کی‌روش در مصاف با تونس و همینطور تمرینات تیم ملی که با حضور تمامی بازیکنان طی روزهای اخیر در قطر سر و شکل گرفته به نظر می‌رسد توانسته‌اند نظر مثبت سرمربی پرتغالی برای حضور در ترکیب اصلی را جلب کند. البته که هنوز نمی‌توان با قاطعیت درباره این موضوع حرف زد ولی در حال حاضر شانس این دو برای پر کردن قلب خط دفاعی بیشتر از زوجی است که تیم ملی توانست با آنها مسیر صعود به قطر 2022 را طی کند.

زوج دفاعی جدید کی روش در تیم ملی