شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#قزوین

نگاهی به قزوین، شهری پر از جاذبه‌های گردشگری + عکس

شهرت قزوین به فرشهای ایرانی و هنرهای هنری مانند نقاشی مینیاتور و خوشنویسی و نیز انگور و شیرینی‌های لذیذ آن است. اگرچه در قزوین می‌توان نقاط دیدنی زیادی را مشاهده کرد، اما برای اکثر مسافران غربی، قزوین به عنوان نقطه‌ای برای گردش به قلعه معروف قاتلان در دره شگفت‌انگیز الموت شناخته می‌شود.

نگاهی به قزوین، شهری پر از جاذبه‌های گردشگری + عکس

سلام نو-سرویس گردشگری: قزوین یکی از بزرگترین شهرهای ایران و مرکز استان قزوین است. این شهر در زمان صفویه به مدت ۵۷ سال پایتخت کشور بود. به همین دلیل دارای بناهای تاریخی و موزه‌های زیادی است. این شهر پایتخت بزرگ خوشنویسی ایران نیز هست. قزوین در تقاطع دو استان شمالی و غربی کشور واقع شده است. اگرچه ممکن است بسیاری از گردشگران در مسیر خود از این شهر عبور کرده باشند، اما بیشتر آنها دلتنگ جاذبه‌های گردشگری و دیدنی‌های آن هستند.

قزوین که در دامنه رشته کوه البرز و در ارتفاع ۱۲۷۸ متری قرار دارد، یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران است و زمانی پایتخت بخشی از تاریخ صفویه بوده است. دیدنی‌های قزوین به این شهر رتبه اول را در داشتن بناهای تاریخی در کشور داده است. بنابراین اگر می‌خواهید تمام کنجکاوی‌ها در مورد شهر قزوین را تمام کنید، باید چند روز را در اینجا بگذرانید و حتی یک سفر هم ممکن است کافی نباشد. قزوین همچنین به دلیل جاده ابریشم، محل عبور تجار و بازرگانان بود. قزوین همچنین خانه بسیاری از هنرمندان بزرگ ایرانی مانند میرعماد قزوینی (۱۵۵۴-۱۶۱۵) است و علاوه بر همه اینها، شهر غذاها و شیرینی‌های لذیذ نیز هست.

تاریخ قزوین

اعتقاد بر این است که قزوین توسط شاپور دوم پادشاه ساسانی (۳۰۹ - ۳۷۹ پس از میلاد) تأسیس شده است. ظاهرا شاه دستور داد در این منطقه قلعه‌ای بسازند تا از تهاجم دیلمی‌ها به آن جلوگیری شود و بنای شهر به تدریج بر اساس این دستور گذاشته شد. برخی از مورخان بر این باورند که نام قزوین از واژه کشوین به معنای مرز گرفته شده است و برخی از خاورشناسان نیز بر این باورند که واژه قزوین از نام قومی به نام خزران، گروهی ساکن در غرب دریای خزر گرفته شده است. قزوین در زمان حاکمان سلجوقی که بناهای بسیار خوبی در سراسر ایران برپا کردند، رونق گرفت. مدت‌ها بعد در زمان طهماسب اول صفوی، پایتخت ایران از تبریز به قزوین منتقل شد. این شهر که سالیان متمادی به طور رسمی به عنوان مرکز حکومت ایران انتخاب شد، از ارزش فرهنگی و تاریخی مهمی در تاریخ ایران برخوردار است .

نگاهی به قزوین، شهری پر از جاذبه‌های گردشگری + عکس

شهرت قزوین به چیست؟

شهرت قزوین به فرشهای ایرانی و هنرهای هنری مانند نقاشی مینیاتور و خوشنویسی و نیز انگور و شیرینی‌های لذیذ آن است. اگرچه در قزوین می‌توان نقاط دیدنی زیادی را مشاهده کرد، اما برای اکثر مسافران غربی، قزوین به عنوان نقطه‌ای برای گردش به قلعه معروف قاتلان در دره شگفت‌انگیز الموت شناخته می‌شود. در قزوین «اولین ها» زیادی وجود دارد، مانند اولین خیابان ایران به نام خیابان سپه که برای اولین بار در قزوین ساخته شد. قزوین به دلیل کاروانسراهای زیبا، بازار معروف، دروازه‌های قدیمی، کاخ‌ها و موزه‌هایش ارزش حداقل یک روز تمام بازدید را دارد.

۳۰ مرداد هر سال، روزی که شاه طهماسب صفوی پایتخت ایران را به قزوین منتقل کرد، به عنوان روز ملی قزوین اعلام می‌شود. زبان مردم این شهر فارسی با لهجه قزوینی است. اما در این شهر به زبان‌های تاتی، گیلکی و آذری نیز صحبت می‌شود.

نگاهی به قزوین، شهری پر از جاذبه‌های گردشگری + عکس

مکان‌های تاریخی و دیدنی قزوین

  1. بازار قزوین
  2. مسجد النبی
  3. کلیسای رفیع
  4. کلیسای روسی
  5. مسجد جامع قزوین
  6. آب انبار سردار بزرگ
  7. حسینیه امینی‌ها
  8. کاروانسرای سعدالسلطنه
  9. قلعه الموت
  10. امامزاده حسین
  11. ورودی عالی قاپو
  12. دروازه درب کوشک
  13. خیابان سپه
  14. برج‌های خرقان
  15. مسجد و مجموعه مدرسه سردار
  16. امامزاده حمدالله مستوفی
  17. مجموعه باغ صفوی

موزه‌های دیدنی قزوین

  1. حمام قاجار
  2. موزه کاخ چهل ستون
  3. عمارت باغ سپهدار
  4. عمارت شهرداری قزوین
  5. موزه قزوین

جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی قزوین و اطراف آن

  1. باغ‌های سنتی قزوین
  2. دریاچه اوان
  3. روستای زرگر
  4. پارک جنگلی باراجین
  5. دره گرماگالو
  6. آبشار وارچور
  7. کوه سیالان

نگاهی به قزوین، شهری پر از جاذبه‌های گردشگری + عکس