هراس آمریکا از آزمایش های موشکی کره شمالی

وزارت امور خارجه آمریکا با محکوم کردن آزمایش موشک بالستیک کره شمالی ادعا کرد که واشنگتن به تعهداتش در دفاع از کره جنوبی و ژاپن پایبند است.

مقامات دفاعی آمریکایی روز جمعه به وقت محلی  اعلام کردند موشک بالستیک قاره پیما کره شمالی که امروز آزمایش شد و  قادر به حمل کلاهک هسته ای است، دارای برد لازم برای هدف قرار دادن هر نقطه از آمریکا است.

این موشک در ۱۳۰ مایلی سواحل ژاپن فرود آمد و مرکز فرماندهی هند و اقیانوسیه آمریکا اعلام کرد  که با مقامات ژاپنی و کره جنوبی در ارتباط نزدیک است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز جمعه به وقت محلی  در خصوص آزمایش موشکی کره شمالی گفت که آمریکا آزمایش موشک بالستیک کره شمالی را محکوم می کند.

وی افزود: این آزمایش نقض آشکار قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل و نشان‌دهنده تهدیدی است که برنامه‌های تسلیحات کشتار جمعی و موشک‌های بالستیک غیرقانونی کره شمالی برای همسایگان، منطقه، صلح و امنیت بین‌المللی و رژیم جهانی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ایجاد می‌کند.

 پرایس اضافه کرد: این اقدام  نیاز اجرای کامل قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل  مربوط به کره شمالی از سوی همه کشورها را نشان می دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: ما همراه با جامعه بین‌المللی، از کره شمالی می‌خواهیم که از اقدامات تحریک آمیز بیشتر خودداری و در گفتگوی پایدار و اساسی شرکت کند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد:تعهدات ما به دفاع از  کره جنوبی  و ژاپن همچنان پابرجاست.

کاخ سفید در حالیکه مقامات دفاعی آمریکا گویند آزمایش جدید موشک بالستیک قاره پیمای پیونگ یانگ می تواند هر نقطه از آمریکا را هدف قرار دهد، اعلام کرد این موشک واشنگتن را تهدید نمی کند.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: اگرچه این آزمایش بسیار نگران‌کننده بود، ما آن را تهدیدی برای آمریکا نمی دانیم. 

مرکز فرماندهی هند و اقیانوسیه آمریکا بلافاصله آزمایش موشکی  پیونگ یانگ را محکوم کرد و از کره شمالی خواست از هرگونه اقدام غیرقانونی و بی ثبات کننده بیشتر خودداری کند.

مقامات دفاعی آمریکا افزودند که  آزمایش موشکی کره شمالی تهدید فوری برای آمریکا یا متحدان این کشور نیست، با این حال آمریکا به نظارت بر وضعیت ادامه خواهد داد.

مرکز فرماندهی هند و اقیانوسیه بامداد جمعه در بیانیه ای اعلام کرد: آمریکا تعهد راسخی به دفاع از کره جنوبی و ژاپن دارد.

آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که پرتاب این موشک  تنش ها را به شکلی غیر ضروری افزایش می دهد و نشان می دهد که برای کره شمالی توسعه نظامی در مقایسه با دیپلماسی در اولویت قرار دارد.

 در پی آزمایش های موشکی پی در پی کره شمالی و هراس ایالات متحده آمریکا، یک مقام ارشد دولت بایدن اعلام کرد واشنگتن از چین می خواهد از نفوذ خود بر پیونگ یانگ استفاده کند.

این مقام ارشد دولت آمریکا روز جمعه به وقت محلی در گفتگو با خبرنگاران گفت که شورای امنیت سازمان ملل باید برای بررسی آخرین آزمایش های موشکی کره شمالی تشکیل جلسه دهد.

این مقام دولت بایدن که نامش بیان نشده است، اظهار داشت که آمریکا می خواهد چین از نفوذ بر کره شمالی استفاده و پیونگ یانگ را کنترل کند.

این مقام ارشد آمریکایی که به همراه کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا در سفر آسیایی، همراه اوست،  توضیح داد: قطعا کره شمالی بخشی از دیپلماسی ما با چین خواهد بود. ما  تلاش خواهیم کرد که چین به جمع کشورهای منتقد آزمایش های موشکی کره شمالی بپیوندد و از نفوذ خود برای متقاعد کردن کره شمالی استفاده کند.

این مقام آمریکایی درعین حال گفت: کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا در حاشیه نشست همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در روز جمعه در بانکوک  دیداری سازنده با رهبران کره جنوبی، ژاپن، کانادا، نیوزلند و غیره  داشت.

 ارتش کره جنوبی بامداد جمعه اعلام کرد کره شمالی بار دیگر یک موشک بالستیک پرتاب کرده است.

به گزارش رویترز، این دومین موشک بالستیک ارتش کره شمالی است که تنها در ۲۴ ساعت گذشته شلیک می شود.کره جنوبی جزییات بیشتری از این شلیک جدید موشکی توسط پیونگ یانگ را منتشر نکرده است.

ارتش کره جنوبی بامداد پنجشنبه نیز اعلام کرد که اعلام کرد، کره شمالی یک موشک بالستیک را در سواحل شرقی خود شلیک کرده است.

 خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی نیز گزارش داد، کره شمالی یک موشک بالستیک کوتاه برد را به سمت دریای شرقی (دریای ژاپن) شلیک کرده است که به گفته این خبرگزاری اولین اقدام تحریک آمیز موشکی این کشور در یک هفته اخیر بوده است.

بر اساس این گزارش، این پرتاب اندکی پس از آن انجام شد که «چو سون هوی»، وزیر امور خارجه کره شمالی هشدار داده بود که در صورت ادامه مداخلات آمریکا در منطقه، پیونگ یانگ اقدامات نظامی «شدیدتری» انجام خواهد داد.

 از دو هفته پیش تا کنون، کره‌شمالی در اعتراض به برگزاری رزمایش مشترک هوایی سئول و واشنگتن، ۳۶ فروند موشک کوتاه برد، میان برد و برد بلند بالستیک را به سمت دریای شرقی و دریای زرد شلیک کرده است.