شهرخبر

حرکت عجیب مدیر ناسا پس از پرتاب موفقیت‌آمیز موشک آرتمیس+عکس

حرکت عجیب مدیر ناسا پس از پرتاب موفقیت‌آمیز موشک آرتمیس+عکس

حرکت عجیب مدیر ناسا پس از پرتاب موفقیت‌آمیز موشک آرتمیس+عکس
مدیر پرتاب ماموریت ناسا، پرتاب موفقیت‌آمیز ماموریت آرتمیس ۱ را با اجرای رسمی عجیب جشن گرفت.

به گزارش ثریا بریدن کراوات پس از پرتاب موفقیت‌آمیز موشک یک سنت است و چارلی بلک ول تامپسون(Charlie Blackwell-Thompson)، مدیر پرتاب ماموریت آرتمیس ۱ این رسم را اجرا کرد.

زمانی که موشک سامانه پرتاب فضایی(SLS) آژانس فضایی ناسا یک فضاپیمای بدون‌سرنشین به نام اوریون(Orion) را طی ماموریت آرتمیس ۱ به سمت ماه پرتاب کرد، صدای غرشش تا کیلومترها دورتر از مرکز فضایی کندی ناسا به گوش رسید.

اوریون در این سفر به مداری بیضی شکل در ماه خواهد رفت، تا این مدار را برای پروازهای سرنشین‌دار آتی طی ماموریت آرتمیس ۲ و فراتر از آن بررسی کند. این کپسول در روز ۱۱ دسامبر همراه با یک چتر نجات در اقیانوس آرام در سواحل کالیفرنیا به ماموریت خود پایان می‌دهد.

پرتاب آرتمیس ۱ نقطه عطف بزرگی برای ناسا بود. برنامه‌های بلندمدت سرنشین‌دار این آژانس و زیرساخت‌های مورد نیاز برای پشتیبانی از آن، با مشکلات مربوط به بودجه، تاخیر در تولید، بازسازی و بازخورد منتقدان مواجه بوده است و در حالی که نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار صرف توسعه این موشک شده، برآورد می‌شود که هر پرتاب موشک سامانه پرتاب فضایی ۴.۱ میلیارد دلار هزینه داشته باشد.

بنابراین موفقیت آرتمیس ۱ تا اینجای کار برای ناسا شیرین بوده است و این آژانس کمی زمان صرف چشیدن این طعم خوش کرد.

پس از قرار گرفتن کپسول اوریون در مدار زمین، چارلی بلکول تامپسون، مدیر پرتاب آرتمیس، متصدی‌های این ماموریت را مورد خطاب قرار داد.

بلک‌ول تامپسون به عنوان اولین زنی که سِمَت مدیر پرتاب در ناسا را کسب کرده، خطاب به کل تیم کنترل ماموریت گفت: خب، برای یک بار هم که شده، زبانم بند آمده است. از شما می‌خواهم به اطراف خود نگاه کنید، به این تیم نگاه کنید و دریابید که چه چیزی به دست آورده‌اید. شما جایگاه خود را در این اتاق به دست آورده‌اید. شما این لحظه را به دست آورده‌اید. شما جایگاه خود را در تاریخ به دست آورده‌اید. شما بخشی از یک "اولین" بوده‌اید.

او کلماتی را که پیش از پرتاب به آنها گفته بود تکرار کرد: هر چه صعود سخت‌تر باشد، منظره بهتری در انتظار ما است.

بلک‌ول تامپسون سپس توضیح داد: ما در مرکز کنترل پرتاب سنت‌هایی داریم و مورد اول این است که وقتی برای اولین بار در این موقعیت قرار می‌گیرید باید کراواتتان قیچی شود.

او با اشاره به مایک لاینباخ(Mike Leinbach)، مدیر سابق پرتاب شاتل فضایی که افتخار بریدن کراوات بلک‌ول را داشت، گفت: بنابراین، من قیچی مدیریت پرتابی خودم را اینجا همراهم دارم و می‌خواهم کراواتم را توسط چند اسطوره که اینجا حضور دارند، ببرم. او در حالی که احساساتش به اوج خود رسیده بود و کلماتش را به سختی ادا می‌کرد ادامه داد: ما این کار را فرد به فرد انجام خواهیم داد تا هرکسی که می‌خواهد، کراواتش بریده شود. شما روسای خود را دارید. اگر آن‌ها بخواهند این کار را انجام دهند، موردی ندارد، اما اگر می‌خواهید من انجامش بدهم، ممکن است نیاز باشد کمی صبر کنید، اما حتی اگر مجبور باشم تمام شب را می‌مانم و باعث افتخار است که کراوات‌ها را ببرم.

بیل نلسون، مدیر ناسا، در یک جلسه توجیهی پس از پرتاب در صبح روز چهارشنبه، از مدیران این ماموریت و همه کسانی که در راه رسیدن به این نقطه نقش داشتند، تشکر کرد.

نلسون گفت: میراثی که این خدمه حرفه‌ای برای رساندن ما به این روز در طول سال‌ها گرد هم آورده‌اند، میراثی است که در واقع به خوبی به دست آمده و با بازگشت به ماه و سپس سفر به مریخ ادامه خواهد یافت.

نلسون نیز مانند بسیاری از مقامات ارشد ناسا، این پرواز را از مرکز کنترل پرتاب مرکز فضایی کندی تماشا کرد.

نلسون در جلسه توجیهی گفت: شما باید صدای فضانوردانی را که من در کنار آنها ایستاده بودم می‌شنیدید. ما در مرکز کنترل پرتاب بودیم و همه به پشت بام رفتیم تا بتوانیم آن موج‌شوک صوتی را احساس کنیم و بی کم و کاست دنباله‌ شعله‌ی آتش را ببینیم و سپس ستونی از دود را در تاریکی شب تماشا کنیم. خیلی مسحورکننده بود.

مایک سارافین(Mike Sarafin)، مدیر ماموریت آرتمیس نیز در این نشست حضور داشت. او گفت: امروز پرتاب قدرتمندترین موشک جهان بودیم.

همه حاضران در جلسه توجیهی ساعت ۵ صبح روز چهارشنبه، تا حدودی خواب‌آلود بودند. اما همانطور که سارافین اشاره کرد، پرتاب تنها نقطه آغاز ماموریت آرتمیس ۱ بود. او افزود: مطمئناً از اینکه ماموریت آغاز شده احساس آرامش می‌کنیم، اما ما همچنین می‌دانیم که این ماموریت ادامه دارد.  من شخصاً تا زمانی که موشک به سلامت بازنگردد و در آب سقوط نکند و آن را بازیابی نکنیم احساس راحتی نخواهم کرد.

مشاهده اشتعال دو تقویت کننده جامد موشک سامانه پرتاب فضایی خاطراتی را برای جان هانیکات(John Honeycutt) مدیر برنامه این موشک از مرکز پروازهای فضایی مارشال ناسا در آلاباما زنده کرد.

او در طول جلسه توجیهی گفت: من داشتم به این توپ بزرگ آتشین نگاه می‌کردم و با خود فکر می‌کردم، کمی بیش از ۱۲ سال از آخرین تجربه‌ام در این مورد، می‌گذرد. به نظر می‌رسد او به پرتاب یک شاتل فضایی اشاره داشت. بازگشت دوباره برای انجام این فعالیت بسیار عالی است. ما پایه و اساس برنامه آرتمیس را بنا نهاده‌ایم. گروه کار فوق العاده‌ای انجام داد.

امیلی نلسون(Emily Nelson) مدیر ارشد پرواز نیز در جلسه توجیهی شرکت کرد و گروه‌های زمینی را در کنترل ماموریت ستایش کرد. او گفت: آن‌ها یک کار بی عیب و نقص انجام دادند. واقعاً عالی بود که دیدم این تیم‌ها فرصت استفاده از تخصصی که در طول سال‌ها آموزش و آماده‌سازی به دست آورده‌اند را کسب کردند. این ماموریت نه تنها فضاپیما را آزمایش خواهد کرد، بلکه تیم‌های ماموریت را نیز آزمایش می‌کند.

طی روزهای آینده، اوریون به ماه نزدیک خواهد شد و در روز دوشنبه(۲۱ نوامبر/۳۰ آبان) نزدیکترین فاصله خود را به سطح ماه خواهد داشت و تنها از فاصله ۶۰ مایلی (۹۷ کیلومتر) بر فراز این قمر پرواز خواهد کرد.

سارافین در جلسه توجیهی روز چهارشنبه گفت: ما در اولین روز از ماموریت ۲۶ روزه خود هستیم. ما امروز خطرات زیادی را به جان خریده‌ایم و ماموریت‌های زیادی در پیش داریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا