شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#میلیارد دلار#جدید#سرمایه‌گذاری

مقصد سرمایه‌گذاری جدید وارن بافت

مقصد سرمایه‌گذاری جدید وارن بافت

فردای اقتصاد - شرکت برکشایر هتوی که متعلق به وارن بافت است عددی بالغ بر ۵ میلیارد دلار در سهام شرکت نیمه‌هادی تایوان سرمایه‌گذاری کرده است. این رویکرد وارن بافت نشان‌دهنده این است که این سرمایه‌گذار افسانه‌ای معتقد است که شرکت TSMC در صنعت نیمه‌هادی‌ها پیشرو باقی خواهد ماند و قرارگرفتن ارزش این شرکت حوالی ۲۵۰ میلیارد دلار کف ارزشی است وی برای این شرکت متصور است. پس از این اتفاق ارزش سهام این شرکت افزایش پیدا کرد.

شرکت تایوانی TSMC در سندی اعلام کرد که برکشایر در سه ماه منتهی به سپتامبر حدود ۶۰ میلیون سهم از این شرکت را تصاحب کرده است. این شرکت تایوانی مشتریان بزرگی همچون Nvidia و Qualcomm دارد و تامین‌کننده انحصاری تراشه‌های محصولات شرکت اپل است. اپل در حال حاضر بیش‌ترین بخش از پرتفوی سرمایه‌گذاری هلدینگ برکشایر را تشکیل می‌دهد.

در صورتی که بافت رسیدهای سرمایه‌گذاری شرکت TSMC را در قیمت میانگین سه ماه سوم خریداری کند این میزان سهام برای این شرکت ۵.۱ میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت. سهام این شرکت در قیمت ۷۲.۸ دلار معامله می‌شود و سهام این شرکت در تایوان ۹.۴ درصد افزایش پیدا کرد و این افزایش بیشترین رشد این سهام در بیش از دو سال گذشته است.

بافت ۹۲ ساله مدت‌هاست که از صنعت فناوری دوری می‌کند و این موضوع را مطرح می‌کند که قصد ندارد در صنایع و مشاغلی سرمایه‌گذاری کند که از آنها سر در نمی‌آورد. با این حال این رویکرد در سال‌های اخیر کمی تغییر کرده و او بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاری‌های شرکت خود را به بخش فناوری اختصاص داده است.

ساخت چیپست‌های الکترونیکی حوزه‌ای است که کارشناسان چشم‌انداز رشدی پایداری برای آن متصور هستند. زیرا گسترش صنایع نوپایی همچون خودروهای خودران و الکتریکی، هوش مصنوعی و برنامه‌های کاربردی در حوزه خانه‌های هوشمند امری ضروری محسوب می‌شود. علاوه بر این به واسطه اینکه آمازون طرح‌های توسعه‌ای را برای شرکت AWS و سرویس‌های ابری خود دارد، متعاقبا نیاز گسترده‌ای به نیمه‌هادی‌ها و مواد سیلیکونی دارد.

TSMC و اینتل دو شریک استراتژیک برای یکدیگر هستند. این در حالی است که ایالات متحده و چین بر سر رهبری صنعت فناوری جهان با یکدیگر درگیر شده‌اند. باارزش‌ترین شرکت تایوان، توانایی ساخت پیشرفته‌ترین تراشه‌های جهان را دارد که برای پیشرفت صنایع تجاری و آینده هر کشور در حوزه‌هایی مانند خودروهای برقی و هوش مصنوعی مفید است. ایالات متحده تحریم‌های بیشتری را بر تراشه‌های رده بالای تولید شده برای مشتریان چینی اعمال کرده تا مانع از ورود آنها به دست ارتش چین شود.

سهام TSMC در تایوان در سال جاری تا پایان روز دوشنبه ۲۸ درصد کاهش یافته بود، زیرا تقاضا برای تراشه ها با رکود اقتصادی کاهش یافته است و سرمایه گذاران نگران مازاد عرضه هستند. این شرکت در ماه اکتبر اعلام کرد که در سال جاری هزینه‌های سرمایه‌ای خود را به حدود ۳۶ میلیارد دلار کاهش داده است که همچنان یک رکورد بالاتر از حداقل ۴۰ میلیارد دلار برنامه‌ریزی شده قبلی است.