شهر خبر

پرسودترین بازار در هفته چهارم آبان‌ماه

پرسودترین بازار در هفته چهارم آبان‌ماه

فردای اقتصاد: قیمت دلار در هفته گذشته در کانال ۳۵ هزار تومان آرام گرفت. چنانکه در ورود به کانال ۳۴ هزار تومان (پس از مشخص شدن پیروزی حزب بایدن در انتخابات مجلس سنا) با حمایت خریداران به کانال ۳۵ هزار برگشت و به همین ترتیب در کانال ۳۶ هزار تومان هم پایدار نبود و به سرعت به پایین بازگشت تا هفته را با بازدهی ۰.۳ درصدی و در نرخ ۳۵۲۵۰ تومان به پایان ببرد. به این ترتیب، می‌توان گفت دلار به صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل، صدور دومین قطعنامه علیه کشور در شورای حکام، تحریم‌های جدید از سوی آمریکا و اروپا، ابراز ناامیدی رئیس جمهور به امکان احیای برجام با وضعیت کنونی داخل ایران، حمله پهپادی به یک نفتکش اسرائیلی در دریای عمان (که برخی رسانه‌های صهیونیستی مدعی دست داشتن ایران در این حمله شدند) و نیز اعلام کاندیداتوری ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا بی‌واکنش بود. البته در سوی مقابل، پیروزی حزب دموکرات در مجلس سنا و شکست سخت برخی متحدان ترامپ در برخی ایالت‌ها، تبادل پیام بین تهران و واشنگتن در هفته اخیر و اظهارات وزیر امور خارجه درباره آنکه آمریکا برای مذاکرات عجله دارد و همچنین ابراز امیدواری رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به برگزاری نشست فنی با ایران سیگنال‌های مثبت غیراقتصادی برای دلار بودند. خبر مهم بانک مرکزی برای بازار ارز در هفته گذشته نیز انتشار اوراق ارزی بود که خرید تا ۴ هزار دلار را از روز شنبه برای اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال، امکان‌پذیر می‌کند.

قیمت سکه طرح جدید در هفته گذشته با رشد ۲.۴ درصدی به ۱۶ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان رسید. در حالی که افت قیمت دلار از حوالی ۳۷ هزار تومان به ۳۵ هزار تومان طی هفته‌های گذشته موجب افزایش فروشندگان سکه و طلا شد اما رشد قیمت طلای جهانی تا سطوح کم‌سابقه در سه ماه گذشته، به کمک قیمت سکه آمد. اما علی‌رغم رشد تنها ۰.۳ درصدی قیمت دلار و افزایش ۰.۵ درصدی قیمت طلای جهانی طی یک هفته اخیر، سکه بیش از دو درصد رشد داشت. همین موضوع موجب شد تا درصد حباب از قیمت سکه در آخرین روز هفته به ۱۰.۳ افزایش یابد، در حالی که طی روزهای پیشین حوالی ۸ درصد بود. حباب قیمت سکه (طبق تعاریف مرسوم) هم‌اکنون حدود یک میلیون و ۴۶۰ هزار تومان است.

شاخص کل قیمت خودروی بورسان طی هفته گذشته ۰.۳ درصد افزایش یافت که نشان از رشد متناسب خودرو با قیمت دلار در هفته گذشته دارد. عرضه مجدد خودروهای دیگنیتی و فیدلیتی در بورس کالا، اعلام جزییات عرضه پژو ۲۰۷ در بورس، اعلام ضرورت «انتقال فناوری» برای واردکنندگان خودرو و نیز ممنوع شدن واردات خودروهای فرانسوی (به دلیل افزایش تنش‌ها میان تهران و پاریس طی هفته گذشته) از مهم‌ترین اخبار بازار خودرو در هفته گذشته بودند.

در این میان پس از ثبت دو هفته سبز در کارنامه بورس تهران، معاملات چهارمین هفته آبان‌ماه با افت کم‌مقدار ۰.۰۶ درصدی پایان یافت تا این نماگر تقریبا بدون تغییر هفته را به پایان برساند. نماگر هم‌وزن اما با عنایت به وضعیت مناسب‌تر سهام با ارزش بازار پایین‌تر، برای سومین هفته متوالی به رشد ادامه داد و در این هفته، ۰.۹۸ درصد افزایش ارتفاع داد و وارد کانال ۴۰۰ هزار واحدی شد.