شهرخبر

جدال بی برنده خریدارن و نوسان‌گیران / بازار در لبه شک و اعتماد

در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۰.۰۶ درصدی در ارتفاع یک میلیون و ۴۱۳ هزار و ۵۷۳ واحدی باقی ماند.

جدال بی برنده  خریدارن و نوسان‌گیران / بازار در لبه شک و اعتماد

به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100- در هفته کاری که به اتمام رسید شاخص کل هم وزن با افزایش ۰.۹۸ درصدی در پله ۴۰۱ هزار و ۴۶۶ واحد آرام گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۰.۳۵ درصدی به ۱۸ هزار و ۴۷۸ هزار واحد رسید.

 کوروش آسایش تحلیلگر بازار سرمایه گفت: این هفته در بین صنایع بورسی محصولات چوبی با افزایش ۸.۴۵ درصدی بیشترین رشد را داشت و بعد از آن صنعت انتشار و چاپ با افزایش ۸.۳۱ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. صنعت بانکی نیز با کاهش ۲.۵۱ درصدی بیشترین اُفت را تجربه کرد.

در هفته قبلی شاخص فرآورده‌های نفتی با افزایش ۱۶.۳۰ درصدی در جایگاه نخست بین صنایع بورسی قرار گرفته بود.

۱۵ هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان ارزش کل معاملات خرد

او می‌گوید: جزییات ارزش معاملات در این هفته کاری به این صورت بود که شنبه، سه هزار و ۹۲۴ میلیارد تومان، یکشنبه، سه هزار و ۳۸۵ میلیارد تومان، دوشنبه، سه هزار و ۲۹۶ میلیارد تومان، سه‌شنبه، دو هزار و ۶۴۴ میلیارد تومان و چهارشنبه، دو هزار و ۴۹۱ میلیارد تومان ارزش معاملات خرد رقم خورد و در مجموع در این هفته ارزش کل معاملات خرد به رقم ۱۵ هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان رسید.

 

خروج یک هزار و ۵۰۶ میلیارد تومان پول حقیقی‌ها از بازار

آسایش گفت: در هر پنج روز کاری هفته بازار شاهد خروج پول افراد حقیقی بود. بدین صورت که شنبه ۲۹ میلیارد تومان، یکشنبه ۳۱۰ میلیارد تومان، دوشنبه ۶۸۰ میلیارد تومان، سه‌شنبه ۲۸۶ میلیارد تومان و چهارشنبه ۲۰۱ میلیارد تومان خروج پول افراد حقیقی از بازار ثبت شد و در مجموع خروج یک هزار و ۵۰۶ میلیارد تومان پول افراد حقیقی از بازار ثبت شد.

در هفته قبلی بازار شاهد ورود ۵۳ میلیارد تومان پول افراد حقیقی بود. 

او می‌گوید: در این هفته کاری میانگین سرانه خرید افراد حقیقی ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش افراد حقیقی ۱۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است.

در هفته قبل میانگین سرانه خرید افراد حقیقی برابر با ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش افراد حقیقی ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رقم خورده بود.

او در خصوص عملکرد صندوق‌های با درآمد ثابت گفت: در این هفته کاری صندوق‌های با درآمد ثابت ورود نقدینگی ۴۸۲ میلیارد تومانی را تجربه کرده  و  از پنج روز هفته تنها یک روز کاری خروج نقدینگی را شاهد بودند و فقط شنبه ۲۵۰ میلیارد تومان از این صندوق‌ها خارج شده است.

خانم رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار این هفته، نوسانی و شاهد جدال تقاضا و فروشنده بود. باید گفت در این روزها ردپای معامله‌گران کوتاه مدت دیده می‌شد که با پول سنگین به دنبال نوسان چند روزه در بازار بودند، در مجموع شرایط باعث شده، بازار دست به عصا باشد!

او می‌گوید: قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها تقریبا در یک محدوده تثبیت شده، اما متاسفانه نوسانات دلار نگاه‌ها را به سود خود جلب کرده است.

 

رونق پالایش یکم با شروع بازارگردانی

وفایی گفت: شروع بازارگردانی صندوق پالایش یکم باعث تحرک در نماد پالایش شد و آن‌ را به قیمت پذیره.نویسی نزدیک‌تر و امید‌ها به رشد قیمت و کم شدن فاصله آن با nav را بیشتر کرده است. همچنین اطلاعیه عرضه ۱۰۰۰ دستگاه ۲۰۷ در بورس کالا در هفته‌ کاری بعدی، به علت پرتیراژ و پرتقاضا بودن این خودرو و فاصله قیمتی زیاد کارخانه و بازار با اهمیت بوده و از جمله موارد اثر گذار بر روند بازار بود.

انتهای پیام/