شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#سازمان ملل#افغانستان

نماینده روسیه: غربی‌ها مسئول وضعیت کنونی افغانستان هستند

نماینده روسیه: غربی‌ها مسئول وضعیت کنونی افغانستان هستند

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با اشاره به عدم آزادسازی دارایی‌ها و شرایط کنونی افغانستان گفت غربی‌ها مسئول وضعیت کنونی این کشور هستند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست غیررسمی شورای امنیت اظهارداشت که قطعنامه 2615 شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر 2021 به تصویب رسید تا فرصتی برای افزایش کمک‌های بشردوستانه‌ فوری به افغانستان از طریق همه‌ کانال‌های ممکن باشد اما در واقع می‌بینیم که تعدادی از کشورها آزادانه محتوای آن را تفسیر می‌کنند.

وی ادامه داد: این کشورها محدودیت‌های یک‌جانبه‌ کنونی علیه مردم افغانستان را توجه می‌کنند.

 نبنزیا گفت فروپاشی اقتصاد افغانستان، فلج شدن سیستم بانکی و عدم پیشرفت ملموس در طول 12 ماه، اهمیت رفع توقیف دارایی‌های افغانستان و بازگرداندن این وجوه به صاحبان واقعی آن را می‌رساند.

 نماینده دائم روسیه در سازمان ملل تاکید کرد تلاش‌های دولت‌ها به هر بهانه‌ای برای پیوند دادن این موضوع با حل مشکلات ملی محدود خودشان اشتباه است و چنین اقداماتی صداقت اظهارات همکاران غربی را در علاقمندی به تثبیت وضعیت در افغانستان و پایان دادن به بحران در آن کشور زیر سوال می‌برد.

 وی افزود متأسفانه بسیاری از همکاران، به ویژه همکاران غربی ترجیح می‌دهند وانمود کنند که این مشکلات ربطی به آنها ندارد و باید توسط خود افغان‌ها یا همسایگان منطقه‌ای آنها حل شود.

به گزارش اسپوتنیک، این دیپلمات روسیه خاطرنشان کرد: آنها حتی به طور قاطعانه از کوچکترین بحث در مورد این موضوع خودداری می‌کنند و اگر چنین کنند، تعدادی خواسته از طالبان مطرح می‌کنند که به نظرشان ابتدا باید آنها انجام گیرد.

 نبنزیا تصریح کرد این پیش‌نیاز کشورهای غربی برای کمک‌های احتمالی آینده است و این در حالی است که آنها هستند که مسئول وضعیت ناامیدکننده‌ کنونی افغانستان و عواقب فرار غیرمسئولانه پس از 20 سال هستند.

 در نشست غیررسمی شورای امنیت با عنوان «فرمول آریا» نمایندگان دائمی کشورهای شورای امنیت، نمایندگان آژانس‌های بشردوستانه، کارشناسان و رسانه‌ها حضور دارند.

 نشست فرمول آریا  که نام خود را از دیگو آریا دیپلمات ونزوئلایی گرفته است و نوعی نشست غیررسمی در شورای امنیت سازمان ملل است که توسط یکی از اعضای این شورا برگزار می‌شود. در چنین نشست‌هایی به دلیل ساختار غیررسمی، حضور افراد یا سازمان‌های غیردولتی مجاز است.

انتهای پیام/