شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#مذاکره
بعید است اروپایی‌ها تا وقتی ناآرامی‌های ایران حل و فصل نشود  سر میز مذاکره بیایند

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل سیاست خارجی:

بعید است اروپایی‌ها تا وقتی ناآرامی‌های ایران حل و فصل نشود سر میز مذاکره بیایند

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: اروپایی‌ها به ویژه سه کشور اروپایی منتظر از سرگیری مذاکرات برجام هستند اما این کشورها تا وقتی مسایل و ناآرامی‌ها در داخل حل و فصل نشود بعید است سر میز مذاکره حاضر شوند.

اعتمادآنلاین|

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره حمایت کم سابقه آلمان از ناآرامی‌های داخلی ایران و دلایل موضع‌گیری‌ها و تحریم‌های اخیر اظهار کرد: واقعیت این است که وزیر خارجه آلمان جزو حزب سبزها و تازه‌کار است و ملاحظات حقوق بشری برای این حزب بیشتر از سایر احزاب سنتی مثل دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات است.

به گزارش ایسنا، بخش هایی از گفت و گوی بهشتی پور را در ادامه می خوانید:

*برخی معتقدند آلمان به خاطر نزدیکی ایران به روسیه و بحث پهپادها و از سویی تاخیر در احیای برجام مسایل حقوق بشری را بهانه حمله به ایران قرار داده است؛ بیش از برجام و مساله اوکراین و پهپادها، آنها بر روی موضوعات حقوق بشری مانور می‌دهند و ناآرامی‌ها را بهانه کرده‌اند.

*اینکه پشت این داستان چه اهدافی است را نمی دانم، اما شواهد نشان می دهد بهانه تحریم‌ها و به ویژه تحریم‌های جدیدی که اعلام کردند تحت ثاثیر مسایل داخلی و حقوق بشری ایران است.

*البته در تحریم‌های اروپا علیه ایران، دو مورد از آنها به خاطر مسایل اوکراین و در اختیار قرار دادن پهپادها بوده است که در بیانیه وزیران خارجه اتحادیه اروپا آمد بود، اما برای آلمان به طور خاص مسایل حقوق بشری در حال حاضر پررنگ است.

*اروپایی‌ها به ویژه سه کشور اروپایی منتظر از سرگیری مذاکرات برجام هستند اما این کشورها تا وقتی مسایل و ناآرامی‌ها در داخل حل و فصل نشود بعید است سر میز مذاکره حاضر شوند. به ویژه که الان بر سر مسایل داخلی ایران و نیز برجام موضع اروپا به آمریکا بسیار نزدیک شده است.

*مدیریت مسایل داخلی و اعتراضات قابل انجام و شدنی است مثل هر بحران دیگری این مسایل هم راه‌حل دارد به شرط اینکه اراده‌ای برای این کار باشد. اگر به سمت ایجاد وحدت ملی و همبستگی ملی و رفع سوءتفاهم ها برویم تا اقشار و جناح‌های مختلف به حل مساله ترغیب شوند بسیار کمک‌کننده خواهد بود و بهانه دست کشورهای دیگر برای مداخله در امور داخلی ایران نمی‌دهیم. تا وقتی ناآرامی‌ها جریان دارد، دشمنان ایران دنبال این می‌روند که از این فضا به نفع خود استفاده کنند.