تلاش کاخ سفید برای گشودن حریم هوایی عمان به روی هواپیماهای صهیونیستی

مقام‌های آمریکایی و صهیونیستی از انجام مذاکراتی میان کاخ سفید و عمان برای گشودن حریم هوایی عمان به روی هواپیماهای رژیم صهیونیستی خبر داده‌اند.

مقام‌های آمریکایی و صهیونیستی از انجام مذاکراتی میان کاخ سفید و عمان برای گشودن حریم هوایی عمان به روی هواپیماهای رژیم صهیونیستی خبر داده‌اند.

پایگاه آکسیوس به نقل از منابع آمریکایی و صهیونیستی نوشته جیک سالیوان و آنتونی بلینکن، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و وزیر خارجه آمریکا  هفته گذشته با وزیر خارجه عمان دیدار و در خصوص این موضوع گفت‌وگو کرده‌اند.

عربستان سعودی چند ماه پیش به هواپیماهای اسرائیلی اجازه داد از حریم هوایی آن کشور برای انجام پرواز به سمت هند و چین استفاده کند. این اقدام، گامی قابل توجه در آشکارسازی روابط میان ریاض و تل‌آویو قلمداد شد.

بدون استفاده از حریم هوایی عربستان سعودی، هواپیماهای این شرکت‌های مسافری در این مسیرهای پروازی باید از دریای سرخ و جنوب یمن استفاده کنند و برقراری یک دالان هوایی در عمان برای گسترش شبکه پروازی به شرق آسیا برای شرکت‌های هواپیمایی اسرائیل ضروری است.

 پیش از اعلام گشایش آسمان عربستان به روی همه پروازهای تجاری، خطوط هوایی اسرائیلی تنها برای سفر به بحرین و امارات متحده عربی امکان استفاده از حریم هوایی عربستان سعودی را داشتند.

آکسیوس نوشته اما بدون داشتن مجوزی مشابه از کشور عمان مسیرهای پروازی هواپیماهای اسرائیلی کماکان مسدود باقی خواهد ماند و اقدام عربستان سعودی تا حد زیادی فاقد معناهای عملی خواهد بود.

مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی از حدود پنج ماه پیش گفته‌اند دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش است عمانی‌ها را برای گشودن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای اسرائیلی متقاعد کند.

عمانی‌ها در عوض خواستار انجام برخی از اقدامات از سوی آمریکا شده‌اند. یکی از این خواسته‌ها آغاز گفت‌وگوهای راهبردی میان دو کشور با محوریت مبادلات فرهنگی و آموزشی، تجارت، سرمایه‌گذاری و انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است.

در جریان سفر هفته گذشته وزیر خارجه عمان به واشنگتن، این گفت‌وگوهای راهبردی برای اولین بار انجام شدند. مقام‌های دو طرف درباره مسائل دیگری از جمله جنگ یمن و امنیت در منطقه هم رایزنی کردند.

مقام‌های آمریکایی و صهیونیستی امیدوارند پیشرفت‌های حاصل‌شده در جریان گفت‌وگوهای هفته گذشته بتواند مسیر را برای گشوده شدن حریم هوایی عمان هموار کند.