شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اشتغال

چرا سهم مشاغل خانگی در اقتصاد باید بیشتر شود؟

چرا سهم مشاغل خانگی در اقتصاد باید بیشتر شود؟

ایسنا نوشت : در حالی که ۲۳ درصد اشتغال در کشورهای دنیا را مشاغل خانگی به خود اختصاص داده، وزیر کار می گوید آمار اشتغال خانگی در کشور رضایت‌بخش نیست و حدود چهار درصد مشاغل کشور، خانگی هستند که این سهم باید افزایش یابد.

مشاغل خانگی هر نوع فعالیت اقتصادی است که در فضای منزل و با سرمایه اندک قابل راه اندازی است. این شغل ها به دلیل ماهیت خود به فضای زیادی نسبت به سایر کسب و کارها نیاز ندارند و عمده گروههای هدف مشاغل خانگی را زنان سرپرست خانوار، کارافرینان، معلولان، بازنشستگان و روستاییان تشکیل می دهند.

امروزه کسب و کارهای خانگی در کشورهای پیشرفته رونق بسیاری پیدا کرده تا آنجا که مشاغل خانگی تا ۲۳ درصد کل مشاغل این کشورها را شامل می شود، این در حالی است که سهم مشاغل خانگی در ایران بین ۳ تا ۴ درصد برآورد می‌شود.

به گفته سید صولت مرتضوی - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در حال حاضر آمار اشتغال خانگی در کشور رضایت‌بخش نیست وحدود ۴ درصد مشاغل کشور، خانگی هستند که باید این سهم را افزایش داد.

وی با اشاره به پایین بودن سهم مشاغل خانگی از اشتغال کشور می گوید: هدف‌گذاری ما این است که بالای ۲۰ درصد از اشتغال کشور را مشاغل خانگی پوشش دهد و تلاش می‌شود که از ظرفیت دو بانک عامل تخصصی وزارت کار و بانکهای دیگر استفاده شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تخصیص ۳۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی در بودجه ۱۴۰۱ خبر داده و می گوید: درصدد هستیم که در سال ۱۴۰۲ این منابع را افزایش بدهیم تا مشکلات متقاضیان مشاغل خانگی کاهش یابد.

بر اساس گزارش ها در یک سال گذشته بیش از ۱۳۰ هزار فقره مجوز برای متقاضیان مشاغل خانگی صادر شده است این در حالی است که به گفته آزیتا همتیان - دبیر ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، ۷۰ هزار فقره مجوز کسب و کار خانگی در هفت ماهه امسال صادر شده است.

به گفته وی، با توجه به سهم ۳ درصدی مشاغل خانگی از بازار تولید و اشتغال، با تغییر رویکرد تک بعدی به مشاغل خانگی می توان این سهم را افزایش داد.

از نگاه کارشناسان افزایش درآمدهای غیر نفتی، رونق بخشیدن به صنایع دستی، ایجاد اشتغال، کاهش ناهنجاری‌های جامعه و پایداری مشاغل از جمله مزیتها و دستاوردهای ایجاد مشاغل خانگی به شمار می رود.

هادی ابوی - فعال حوزه کار - در گفت وگو با ایسنا، در این باره می گوید: یکی از مزیت‌های مشاغل خانگی این است که میز و دفتر نمی‌خواهد و افراد با هزینه اندک می‌توانند برای خود کسب و کاری راه اندازی کنند و علاوه بر اشتغالزایی و درآمدزایی در خانه، ساعات بیشتری را در کنار خانواده سپری کنند.

وی کاهش هزینه‌های رفت و آمد و اجاره کارگاه را از دیگر مزیتهای کسب و کارهای خانگی برشمرده و می افزاید: متقاضیان کسب و کار خانگی بر اساس توانمندی و مهارتی که دارند می توانند در منزل به انجام هر نوع فعالیت خانگی بپردازند.

ابوی، صنایع دستی، بافت فرش، ‌ شیرینی‌پزی، گل‌سازی، تولید گیاهان دارویی و بسته‌بندی محصولات غذایی را از جمله رشته هایی برشمرد که متقاضیان اشتغال خانگی می توانند دنبال کنند.

به گزارش ایسنا، با توجه به آنکه در کشورهای توسعه یافته، مشاغل خانگی سهم بسزایی در تولید ناخالص داخلی داشته و از ارزش افزوده بالایی برخوردارند، فراهم کردن بستر فعالیت و تسهیل صدور مجوز راه اندازی کسب و کارهای خانگی برای متقاضیان اشتغال خانگی می تواند یک گام مثبت و اثرگذار در تحقق این هدف و رونق مشاغل خانگی در کشور باشد.

۲۲۰ ۳۵