به گزارش اکوایران؛ همزمان با جنگ روسیه و اوکراین صادرات غلات از اوکراین با مشکلات بسیاری مواجه شده و از سوی دیگر با اعمال ممنوعیت های صادراتی اروپا برای محصولات روسیه بازار جهانی با چالش کمبود غلات روبرو شده بود. چالشی که برای عبور از آن پای ترکیه به میان آمد و با رایزنی رجب طیب اردوغان با ولادیمیر پوتین دولت روسیه نسبت به از سرگیری غلات از اوکران اطمینان داد؛ البته بازگشت به این توافق را مستلزم دریافت «ضمانت‌هایی واقعی» از سوی کی‌یف درباره ه پایبندی به این توافق دانست.

حال بانزدیک شدن به زمان پایان توافق آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه به کانال خبری دولتی RT روسیه خبر داد، روسیه در نشست این هفته گروه ۲۰ در بالی به نفع تمدید قرارداد غلات دریای سیاه صحبت کرد تا زمانی که غلات بیشتر به کشورهایی که بیشترین نیاز را دارند، ارسال شود.

قراردادی که به اوکراین اجازه می‌دهد غلات را از طریق دریای سیاه بدون مانع از عملیات نظامی روسیه در اوکراین صادر کند، در ۱۹ نوامبر لغو می‌شود مگر اینکه مخالفتی وجود داشته باشد. مسکو اعلام کرد که توافقش به مقرراتی بستگی دارد که تضمین می‌کند می‌تواند غلات و کود خود را علی‌رغم موانع ایجاد شده توسط تحریم‌های غرب صادر کند.

حال با پایان مهلت توافق دو کشور سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در این خصوص به کانال دولتی RT اعلام کرد در جلسه گروه 20 طرفداری روسیه را نسبت به تداوم توافق غلات اعلام کردیم. اما لاوروف در این میان به این نکته نیز اشاره کرد که روسیه طرفدار این است که غلات عرضه شده در دریای سیاه به کشورهایی برسد که به غلات نیاز دارند.