شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کشورهای عربی

افشاگری موساد؛

عادی سازی روابط تل آویو با کشورهای عربی از سه ده پیش آغاز شده است

عادی سازی روابط تل آویو با کشورهای عربی از سه ده پیش آغاز شده است

موساد در جدیدترین افشاگری خود درباره عادی سازی روابط کشورهای عربی با تل آویو اعلام کرد که این روند، بیش از سه ده پیش از امضای توافقنامه های موسوم به «آبراهام» آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رأی الیوم، افسران موساد در یک مستند تلویزیونی درباره عادی سازی روابط با برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اذعان کردند که روند عادی سازی سه دهه پیش از امضای توافقنامه های موسوم به «آبراهام» در سال ۲۰۲۰، آغاز شده بود.

بر همین اساس شبکه رسمی تلویزیونی رژیم صهیونیستی«کان»، در مستندی که در آن سران موساد، به بازگو کردن فعالیت‌ های خود در کشورهای حاشیه خلیج فارس در دوره‌ ای که ارتباطات، به شدت محرمانه بود، پرداخته است.

در این مستند فاش شد که سرویس جاسوسی موساد، نزدیک به سه دهه پیش از امضای توافقنامه ‌های عادی‌ سازی روابط موسوم به «ابراهام» در سال ۲۰۲۰ با بحرین، امارات متحده عربی و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس، با این کشورها تعامل و رابطه داشته است.

این فیلم مستند که در منامه بحرین با موافقت مقامات این کشور تصویربرداری شده، نشان می‌دهد که ۳۰ سال پیش، افسران موساد و وزارت خارجه تل آویو، نمایندگان خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس اعزام کرده‌ و این افراد با اسامی مستعار در این کشورها فعالیت داشته اند.

در این مستند، مصاحبه با «زیپی لیونی» وزیر خارجه پیشین رژیم صهیونیستی که نقش بسزایی در برقراری روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس داشت و خود نیز زمانی یکی از افسران موساد بود بسیار قابل توجه است.

لیونی در این فیلم مستند فاش کرد که در دوره ‌ای که در پست وزارت خارجه حضور داشت، با سران عربی که روابط دیپلماتیکی با رژیم صهیونیستی نداشتند، در «همایش صلح جهانی» شرکت کرده است و «برخلاف گذشته، همتایان عرب جلسه را ترک نکردند، بلکه با ادامه حضور در سالن، پس از اتمام سخنرانی اقدام به تشویق کرده اند.

وی در ادامه مدعی شد: اماراتی‌ ها پهپادهای اسرائیلی را خریدند و در مقابل آن ده‌ها میلیون دلار پرداخت کردند و حتی اشاره کردند که این سلاح در حمله نظامی تل آویو برای نابودی برنامه هسته ‌ای ایران مشارکت خواهد داشت، اما وزارت امنیت تل ‌آویو در آن زمان، با این فروش مخالفت کرد، امری که به شدت اماراتی ‌ها را تحت تاثیر قرار داد.

علاوه بر این، گفته می شود که «بروس کشدان» دیگر دیپلمات رژیم صهیونیستی که مسئول روابط خارجه این رژیم در کنفرانس مادرید بود و عملا برجسته ترین کارمندی بود که به عنوان مسئول روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس تعیین شده بود، یک واحد مخفی در وزارت خارجه در تل ‌آویو ایجاد کرد که وظیفه آن تنظیم و سازماندهی روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس بود.

در ادامه این فیلم مستند، گفتگویی با «عبدالله بن احد آل خلیفه» معاون وزیر خارجه بحرین که مسئول پرونده روابط با رژیم صهیونیستی است، صورت گرفته است که وی در آن ادعا می کند که مسئله فلسطین دغدغه اصلی محافل تصمیم‌ گیری در منامه بوده و هست، ما از فلسطینیان حمایت می ‌کنیم و می‌ خواهیم کشوری برای آنها تشکیل دهیم و بیت المقدس شرقی پایتخت آن باشد.

در این فیلم مستند توضیح داده می‌شود که بحران در روابط با امارات، چند ماه پس از مخالفت رژیم صهیونیستی با فروش پهپاد به این کشور حوزه خلیج فارس، پس از اقدام موساد بدون اطلاع اماراتی ‌ها در ترور شهید «محمود المبحوح» فرمانده حماس در یکی از هتل‌ های دبی، به مرز انفجار رسید.

«تومر» از فرماندهان سابق موساد به شبکه کان گفت: این عملیات ترور، بحرانی سخت میان ابوظبی و تل آویو ایجاد کرد، یک بحران جدی مربوط به اعتماد، زیرا آنها به ما ابلاغ کردند که از همه مواردی که درباره آن توافق کرده بودیم، از جمله اتحاد، همکاری‌ های دوجانبه و توسعه آن عقب ‌نشینی کرده‌اند، به ما اعلام کردند که با ما ملاقات نکنید و برای ما نامه ننویسید، ما نمی خواهیم از شما چیزی بشنویم.

اما در نهایت، «یوسف العتیبه» سفیر امارات در آمریکا، نقش زیادی در تلطیف اوضاع ایفا کرد و به گفته تومر، فرمانده سابق موساد، آنها از آنچه در پرونده مبحوح انجام داده‌اند، عذرخواهی کردند.

از سوی دیگر دیوید میدان، دیگر فرمانده سابق موساد نیز گفت: با آغاز سال ۲۰۱۴، روابط امنیتی با کشورهای حاشیه خلیج فارس به زمان گذشته بازگشت و حتی بهتر شد. ضمن این ‌که آنها متقاعد شدند که مسئله فلسطین، بسیار زمان‌ بر خواهد بود و می‌ توان پیش از حل و فصل آن، با تل آیو به صلح رسید. این امر نیز با دیدگاه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای دستیابی به یک دستاورد سیاسی در منطقه خاورمیانه، مطابقت داشت.

وی فاش کرد که «جرد کوشنر» داماد دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا، به قدس اشغالی سفر کرد و به نتانیاهو پیشنهاد عادی سازی روابط با امارات را اعلام کرد، ولی او مخالفت کرد و گفت که به دنبال الحاق کرانه باختری به اسرائیل است، اینجا بود که «العتیبه» وارد عمل شد و پیشنهاد لغو الحاق کرانه باختری در مقابل صلح با امارات و بحرین را مطرح کرد و در عمل نیز این اتفاق افتاد و توافقنامه های آبراهام در بیست سپتامبر ۲۰۲۰ امضا شد و فلسطینیان کنار گذاشته شدند.