تداوم مواضع غیرسازنده اتحادیه اروپا در قبال برنامه صلح‌آمیز اتمی ایران

اشتفن کلمنت سفیر اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز پنجشنبه با ایراد سخنانی در جلسه با موضوع توافقنامه پادمان با جمهوری اسلامی ایران ، ادعا کرد: «در سال‌های گذشته، اتحادیه اروپا بارها نگرانی‌های جدی خود را از حضور مواد هسته‌ای در مکان‌های اعلام‌نشده در ایران ابراز کرده و امروز نیز بار دیگر بر آن تاکید می‌کند. اتحادیه اروپا عمیقاً نگران است که مکان فعلی و/یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای، که ممکن است امروز هنوز در ایران وجود داشته باشد، برای آژانس شناخته نشده باشد.»

ادعای کشف ذرات اورانیوم سه سال پیش از سوی نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح و سپس توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رسانه‌ها دامن ‌زده شد. جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست؛ با این حال اسفند گذشته برای نشان دادن حسن نیت خود با آژانس بین‌المللی انرژی توافق کرد تا مسائل ادعایی بر اساس نقشه راه مشخصی حل و فصل شود. طرف‌ غربی هم تعهداتی را در این زمینه پذیرفت که نه تنها اجرا نکرد که خرداد ماه گذشته با ارائه قطعنامه علیه ایران در شورای حکام مسیری کاملا متضاد در پیش گرفت.

وی در ادامه اتهام‌پراکنی های غرب در قبال برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران ادامه داد: اتحادیه اروپا بارها از ایران خواسته است تا توضیحات لازم را مطابق با تعهدات مندرج در توافقنامه جامع پادمان به آژانس ارائه کند. شورای حکام دو قطعنامه را در ژوئن ۲۰۲۰ و ژوئن ۲۰۲۲ به تصویب رساند تا از ایران بخواهد این موضوعات پادمان باقی مانده را روشن کند. علیرغم آن درخواست‌های مکرر برای اقدام، ایران هنوز اقدامات لازم و ارائه توضیحات فنی معتبر را انجام نداده است.

نماینده اتحادیه اروپا مدعی شد: اتحادیه اروپا همچنان نگران است که آژانس نتواند صحت و کامل بودن اعلامیه های ایران را تحت موافقتنامه پادمان NPT تایید کند، مگر اینکه ایران توضیحات فنی معتبری ارائه کند و آژانس را از مکان(های) فعلی مواد هسته ای و/یا تجهیزات آلوده مطلع کند. تا زمانی که ایران توضیحات معتبر فنی مورد انتظار را ارائه ندهد، این موضوعات بدون هیچ گونه رضایتی تحت نظارت دقیق ما باقی خواهند ماند.

درحالی که آمریکا و اروپا با صحنه‌گردانی رژیم صهیونیستی برای بازکردن پرونده‌های بسته شده در برجام استفاده ابزاری می‌کنند، کلمنت ادعا کرد: اقدام اساسی ایران اکنون برای حفظ یکپارچگی رژیم حفاظتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضروری و فوری است. ما متوجه هستیم که ایران موافقت کرده است تعامل خود با آژانس را برای حل و فصل مسائل پادمانی باقیمانده از سر بگیرد و انتظار می‌رود که دیدار فنی آژانس از تهران قبل از پایان نوامبر ۲۰۲۲ انجام شود. ما از ایران می‌خواهیم که این فرصت جدید را برای ارائه توضیحات فنی معتبر مورد انتظار، از جمله دسترسی به مکان ها و مواد، و نیز نمونه گیری در صورت لزوم، از دست ندهد. 

تداوم مواضع غیرسازنده اتحادیه اروپا در قبال برنامه صلح‌آمیز اتمی ایران

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که در خصوص مسائل ادعایی پادمانی کمال همکاری را با آژانس داشته است.

بهروز کمالوندی سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر تأکید کرد: آژانس نباید بر مبنای اسناد ساختگی رژیم صهیونیستی که با اهداف خاص سیاسی در اختیار آژانس قرار داده می‌شود، قضاوت و براساس آنها اعلام نظر کند. این نوع قضاوت برخلاف اصل بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری است.

وی خاطرنشان کرد: از آنجائی که آژانس تمام مواد هسته‌ای اظهارشده ایران را مورد حسابرسی قرار داده است و هیچ اختلاف حسابداری مواد مطرح نیست؛ صرف مشاهده آلودگی در چند مکان را نمی‌توان نشانه‌ای از وجود مواد هسته‌ای اظهارنشده تلقی کرد. این نوع نتیجه‌گیری برخلاف رویه و استانداردهای شناخته‌شده آژانس حتی با موارد مشابه در کشورهای مختلف است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: متأسفانه این بیانات ریشه در اهداف و مقاصد مغرضانه سیاسی دارد که رژیم صهیونیستی آن را هدایت می‌کند. توصیه ما به آژانس و طرف‌های مذاکراتی، دوری جستن از این‌گونه برخوردهاست که تاکنون هم این شیوه هیچ نتیجه‌ای را عاید آن‌ها نکرده است.