شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بازار سرمایه#بانک

موانع مهم برای آینده بورس 

موانع مهم برای آینده بورس 

فردای اقتصاد: بورس تهران در آخرین روز کاری هفته متعادل و مثبت دنبال شد. شاخص کل با رشد  ۳،۱۵۰ واحدی (معادل ۰.۲۲ درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۴۱۳ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است شرایط بهتری داشت و با رشد ۰.۴۳ درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد  به ۳۰۹۰ میلیارد تومان رسید. در بین صنایع خودرو و قطعات، دارویی‌ها و فرآورده‌های نفتی و در بین نمادها پالایش، خگستر و دارایکم بیشترین ارزش معاملات را داشتند.  در روز چهارشنبه حدود ۲۰۲ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد. 
حمیدرضا جیهانی، نایب رییس هیئت مدیره شرکت سبدگردان فراز و مدیر سرمایه‌گذاری و سید هادی ابطحی، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره کارگزاری بانک صادرات با حضور در برنامه زنگ پایان چهارشنبه به بررسی مهم‌ترین متغیرهای تاثیرگذار بر کلیت بازار سرمایه پرداختند. در این برنامه تاثیر افزایش نرخ‌ها در بازار بدهی بر روند بازار سهام نیز بررسی شد.
حمیدرضا جیهانی در رابطه مسئله اصلی بورس تهران اعتقاد داشت: همساز نبودن عرضه و تقاضا در بازار سرمایه یعنی ورود سرمایه و جریان نقدینگی، دورنمای سودسازی را برای سرمایه‌گذاران با ابهام روبرو می‌کند که عمده این مسائل به ریسک‌های سیستماتیک خارج از بازار سرمایه شامل ریسک‌های سیاسی اجتماعی و سیاست‌های بهره‌ای بانک مرکزی بر می‌گردد و فشار تقاضا در بازار را به دنبال دارد که به خروج سرمایه‌ها از این بازار منجر می‌شود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: افزایش پیش‌بینی‌پذیری در اقتصاد می‌تواند زمینه را برای ورود سرمایه‌گذاران به بورس فراهم کند، در این راستا باید کنترل های مناسبی برای بازارهای موازی در نظر گرفته شود.
سید هادی ابطحی در این رابطه معتقد بود: برای ریشه‌یابی مشکلات فعلی بازار سهام باید به تحولات سال ۹۹ توجه ویژه‌ای داشت که با عدم فرهنگ سازی مناسب فرصت هدایت نقدینگی به سمت بخش تولید بخاطر عدم آمادگی زیرساخت‌های لازم از دست رفت و شاهد از دست رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران به این بازار بودیم.
او افزود: باید به تورم قابل توجه در بازارهای موازی نیز اشاره کرد که بحران‌های سیاسی و اجتماعی آن را تشدید کرده است و عدم اقبال به بورس را به همراه آورده است پس باید سیاست‌گذاری‌ها به گونه‌ای انجام شود که تلاطم ویژه‌ای در بورس ایجاد نشود.
رییس هیئت مدیره سبدگردان فراز نسبت به آینده بورس تهران ابراز امیدواری کرد و گفت: سرمایه‌گذاران باید نگاه درستی به بازار سرمایه داشته و دید بلندمدتی در این بازار مهم است. بزرگترین بازیگر بازار سرمایه دولت است و با وجود عدم تحقق وعده‌های آن در قبال بورس اما اقدامات مناسبی در حمایت از بازار نظیر نظیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و قدم‌های اولیه برای حذف قیمت‌گذاری دستوری از طریق عرضه محصولات پرطرفدار ایران خودرو در بورس کالا انجام شده که چشم‌انداز مناسبی را برای بازار سرمایه ایجاد می‌کند.
ابطحی نیز عنوان کرد: بازار سرمایه در حال حاضر ارزنده است اما باید همچنان در انتظار رفع ابهامات ماند که مهم‌ترین چالش در مسیر صعودی آن وضعیت بازارهای موازی و کنترل‌گری سیاست‌گذار در این بازارها است.