شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کودکان

راه های افزایش اعتماد به نفس در کودکان (۸ راه موثر)

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ و به نقل از عمو کتابی، اعتماد به نفس به معنی احساس ارزشمندی و احساس توانمندی داشتن است.  اگر انسان  در هنگام بروز مسائل و موقعیت های دشوار، خود را ارزشمند بشمارند و برای حل مسائل احساس توانمندی کنند، اعتماد به نفس دارد. اعتماد به نفس از دوره کودکی، در انسان تقویت یا تضعیف می شود. رفتارهای والدین در تقویت یا تضعیف اعتماد به نفس در کودکان،  نقش بسیار مهم و کلیدی دارد. والدین می توانند با آموزش و خواندن مقاله های مختلف در این زمینه و با انجام تکنیک ها و رفتارهای ساده، اعتماد به نفس را در کودکان خود تقویت کنند. ما در این مقاله چند نمونه از راه های افزایش اعتماد به نفس در کودکان را به شما معرفی می کنیم.

کتاب بالا بردن اعتماد به نفس در کودکان

یکی از بهترین راه های یادگیری و داشتن رفتار صحیح، کتاب خواندن است. کتاب خواندن برای کودکان علاوه بر اینکه به صورت کلی نوعی محبت و احترام والدین به کودک است بر افزایش اعتماد به نفس و حس ارزشمندی او نیز تاثیر می گذارد. خوش بختانه کتاب های متنوعی برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان به چاپ رسیده است که تاثیر عمیقی بر  کودکان دارد. این کتاب ها در قالب های مختلف داستان یا غیر داستان، پیام های ارزشمندی را به کودک می دهد. خرید کتاب کودک یک سرمایه گذاری خوب و آگاهانه برای رشد شخصیتی کودکان است که والدین نتیجه این سرمایه گذاری را به زودی خواهند دید. خرید اینترنتی کتاب کودک با تخفیف نیز یکی از راه های خوب این سرمایه گذاری است. مجموعه هایی مانند کتاب های پانچلو، ذهن قدرتمند، زمزمه های مثبت ذهنی، کلاس کوچولوها و کتاب هایی مانند به قلبت گوش بده، تو فقط شبیه خودت هستی، کلمه های شگفت انگیزو کتاب های بسیار دیگر در جهت تقویت اعتماد به نفس در کودکان به چاپ رسیده است. کتاب خواندن  وااز بهترین راه های افزایش اعتماد به نفس در کودکان هستند.

خودمان اعتماد به نفس داشته باشیم

 کودکان آینه پدر و مادر خود هستند. آن ها به صورت ناخودآگاه رفتار و منش والدین خود را تقلید می کنند. شاید هیچ چیز به این اندازه مهم نباشد. پس والدین برای داشتن فرزند با اعتماد به نفس، ابتدا باید روی اعتماد به نفس خود کار کنند. 3. کودکان خود را دوست بداریم

اگر والدین از مقایسه های نابجای کودکان اجتناب کنند و کودکان خود را همان گونه که هستند عمیقاً دوست بدارند، عشق و محبت والدین به رشد ذهنی و شخصیتی کودکان کمک شایانی می‌کند و اعتماد به نفس را در آنها تقویت می کند.

به کودکان خود احترام بگذاریم

یکی از دیگر راه های افزایش اعتماد به نفس در کودکان احترام گذاشتن به آن ها ست. خوب است والدین به سلیقه کودکان خود احترام بگذارند. به نظرات و حرف هایشان گوش بدهند و همیشه با احترام با ان ها رفتار کنند. تصور کنید فرزند شما مهمان شماست. همه این ها به پرورش اعتماد به نفس در کودکان کمک می کند.

بچه را مستقل تربیت کنیم

یکی دیگر از راه های افزایش اعتماد به نفس در کودکان تقویت استقلال آن هاست. مسئولیت دادن به کودک علاوه بر تقویت مسئولیت پذیری او، خودباوری اش را نیز تقویت می کند. فقط باید به این نکته توجه داشت کاری که به عهده کودکان می گذاریم با توجه به توانمندی های آن ها باشد. ممکن است کودکان در انجام مسئولیت هایشان اشتباه کنند. باید در نظر داشته باشیم که این اشتباه ها طبیعی است و کودکان با همین اشتباه ها یاد می گیرند.

شنونده فعالی برای کودکان خود باشیم

 اگر کودکان با ما حرف می زنند باید به حرف های آن ها با دقت گوش دهیم. طوری که احساس می‌کنند حرف‌هایشان مهم و نظراتشان ارزشمند است. والدین با توجه  به صحبت های کودک، محبت خود را به کودک نشان می دهند. این کار باعث می شود کودکان اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند و احساس امنیت کنند.

بازی برای بالا بردن اعتماد به نفس در کودکان

خرید بازی فکری کودکان از عمو کتابی و دیجی کالا، رایاد، نی نی بازار، بازی دونه و...  یک روش هوشمندانه و یک سرمایه گذاری آگاهانه برای تربیت کودکان می باشد. این بازی ها معمولا قسمتی از مغز را تقویت می کنند و تجربه های جدید را به کودک هدیه می دهند. یکی از بهترین راه های افزایش اعتماد به نفس در کودکان یاد دادن مهارت حل مساله به آن هاست. اگر کودکان یاد بگیرند وقتی مسئله ای دارند می توانند آن را با فکر کردن و خلاقیت حل کنند اعتماد به نفس شان تقویت می شود و خودشان را باور می کنند. هر زمان که مسئله ای برای کودکان رخ می‌دهد، اگر  کودکان توانستند آن را حل می‌کنند علاوه بر داشتن یک تجربه شیرین، شخصیت و ذهن آن ها نیز رشد می کند و احساس ارزشمندی می کنند.

مهارت حل مسئله یکی از مهم ترین مهارت های انسان های موفق است که اگر به کودکان آموزش دهیم می تواند تاثیر خوبی بر اعتماد به نفس آن ها بگذارد. در هر کدام از بازی های فکری مسئله های گوناگونی وجود دارد که کودک باید آن را حل کند. بنابراین بازی های فکری علاوه بر تقویت مهارت حل مساله اعتماد به نفس کودکان را نیز تقویت می کند و پیروزی در حل مسائل بازی فکری، اعتماد به نفس کودک را تقویت می کند.  هم چنین خوب است موفقیت های کوچک کودکان را به آن ها یاد آوری کنیم. مثلا تو توانستی معمای بازی را بنویسی. تو توانستی حروف انگلیسی را بچینی و... این کار تاثیر بسیار خوبی بر افزایش اعتماد به نفس کودکان می گذارد.

یکی دیگران از نتایج بازی های فکری تعامل کودک با هم بازی هاست. این تعامل ها بر رشد هوش اجتماعی کودک و کسب تجربه های جدید او موثر است. خوش بختانه امروزه برای کودکان با توانمندی های مختلف بازی طراحی شده است. مثلا اگر کودک یک ساله دارید می توانید بازی های ساده کودکان یک ساله را برایش تهیه کنید یا اگر کودک پنج ساله دارید، بازی فکری کودکان 5 ساله را برایش تهیه کنید تا با توجه به ویژگی های ذهنی اش ابزاری برای تقویت اعتماد به نفس داشته باشد.

به کودکان خود هویت بدهیم

از دیگر راه های افزایش اعتماد به نفس در کودکان هویت بخشی به آن هاست. هر کودکی استعدادهای ویژه و منحصر به فردی دارد که باید شناسایی بشود. بعضی از کودکان هوش جنبشی حرکتی خوبی دارند و بعضی از آنها هوش کلامی زبانی قوی دارندو... اگر والدین انواع استعدادهای کودک خود را بشناسند می توانند آن ها را پرورش دهند. برای مثال کودکی را تصور کنید که نقاشی های زیبایی می کشد، والدین می توانند با همین نقاشی به کودکان هویت بدهند و در آن ها احساس اعتماد به نفس را تقویت کنند. مثلاً به او بگویید که نقاش ماهری است و می تواند در آینده به موفقیت‌های بسیاری برسد. تقویت استعدادها و هویت دادن به کودکان تاثیر عمیقی بر افزایش اعتماد به نفس آن ها دارد.

راه های افزایش اعتماد به نفس کودک

کلیشه های جنسیتی را کنار بگذاریم.

در برخی اقوام که برای پسرها نسبت به دخترها احترام بیشتری قائل هستند، دختران اعتماد به نفس کمتری دارند. انسان ها در هر گروه و جنسیتی ارزش یکسان دارند و ما باید کلیشه ها را دور بیندازیم.

برچسب ها : کودک و نوجوان,اعتماد به نفس