شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#پردیس#میلیارد دلاری

صادرات ۱.۳ میلیارد دلاری پتروشیمی پردیس

صادرات ۱.۳ میلیارد دلاری پتروشیمی پردیس

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس گفت: حدود ۱.۳ میلیارد دلار محصولات این شرکت در یک سال مالی گذشته به بازارهای هدف صادر و ۴۰۰ میلیون دلار نیز در بازار داخلی عرضه شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ غلامرضا جمشیدی درباره مقدار تولید، فروش و قیمت فروش محصولات پتروشیمی پردیس در بازار داخلی و صادراتی مطابق با آخرین آمارها اظهار کرد: پتروشیمی پردیس با وجود محدودیت‌های خوراک گاز در فصل سرما، در یک سال مالی، بیش از ۹۷ درصد ظرفیت تولید داشته است.

وی درباره مقدار صادرات پتروشیمی پردیس در یک سال مالی گذشته گفت: حدود ۱.۳ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی پردیس به بازارهای هدف صادراتی صادر شده و ۴۰۰ میلیون دلار نیز از محصولات این شرکت در بازار داخلی عرضه شده است.

مدیرعامل پتروشیمی پردیس درباره مزیت‌های تولید در این شرکت افزود: دسترسی به آب‌های آزاد، استقرار در عسلویه، در اختیار داشتن اسکله و تخلیه در کشتی به‌صورت فله از جمله مزیت‌های تولید در پتروشیمی پردیس است، البته مشکلاتی نیز وجود دارد. برای مثال امکان ذخیره‌سازی تنها برای ۱۵ روز امکان‌پذیر است. در صورتی که با توجه به تناژ ۳۰۰ هزار تنی ماهانه کشتی به‌موقع نرسد سبب کاهش ظرفیت تولید این واحد پتروشیمی خواهد شد.

جمشیدی عنوان کرد: برخی معتقدند کیفیت اوره پتروشیمی پردیس نسبت به سایر واحدها بالاتر است، اما اعتقادی به این نظر ندارم. کیفیت اوره تولیدی در واحدهای مختلف به‌طور تقریبی در یک سطح است، اما آنچه موجب موفقیت پتروشیمی پردیس شده است بحث توسعه بازار و صادرات مناسب به اروپا، آفریقا و آمریکای جنوبی است. به عبارتی برند محصولات پتروشیمی پردیس در سطح دنیا شناخته‌شده‌تر است و این شرایط موجب شده تا برند اوره پتروشیمی پردیس در بازارهای صادراتی متمایزتر از واحدهای دیگر به نظر برسد، اما باید گفت تمامی واحدهای پتروشیمی در کشور اوره با کیفیت و مناسب تولید می‌کنند.

افزایش یک میلیون تنی ظرفیت تولید

وی درباره برنامه‌های توسعه‌ای پتروشیمی پردیس، اعلام کرد: دو پروژه توسعه‌ای در دستور کار است. یکی پروژه «همت» که با مجوز وزارت نفت، کلید خواهد خورد و پروژه بسیار ارزشمندی است که به‌دلیل جمع‌آوری co۲ منطقه و مازاد آمونیاکی که داریم، پروژه مهمی است که می‌تواند ظرفیت تولید در پتروشیمی پردیس را به میزان یک میلیون تن افزایش دهد. این پروژه زیست‌محیطی بوده و برای این واحد پتروشیمی بسیار حیاتی است.

مدیرعامل پتروشیمی پردیس بیان کرد: پروژه توسعه‌ای بعدی «آنتی کیک» است که دو ویژگی منحصربه‌فرد در دنیا دارد، یکی بحث ماندگاری اوره از سه ساعت تا سه ماه است و می‌تواند به‌دلیل تبدیل به کود کوره قابل تنظیم باشد. موضوع مهم‌تر دیگر این است که از کلوخی شدن اوره جلوگیری می‌کند.

جمشیدی تصریح کرد: برنامه‌های دیگری نیز در بحث ال‌ان‌جی پتروشیمی پردیس در حال اجراست که با توجه به مشکل قطعی گاز، این امیدواری وجود دارد که با همکاری وزارت نفت، مشکل قطع گاز زمستان پردیس را نیز با تبدیل گاز به گاز مایع برطرف کنیم.

وی ادامه داد: این چند پروژه توسعه‌ای برای پتروشیمی پردیس بسیار حیاتی است و این امیدواری وجود دارد که با پروژه آنتی‌کیک در بحث متمایز کردن اوره تولیدی، ابتدا در پتروشیمی پردیس و پس از آن در دنیا، گام‌های مهمی برداشته شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس در پاسخ به این سؤال که با توجه به گسترش سایه تحریم و چالش‌برانگیز بودن تأمین قطعات و نوسان‌های ارزی چه برنامه‌ای برای به‌روز کردن تولید وجود دارد، اظهار کرد: وضع تحریم‌ها و مشکلات ناشی از آنها همچنان برای صنایع باقی است، البته به عقیده من پتروشیمی‌ها غیرقابل تحریم هستند. به‌ویژه در بخش اوره زیرساخت‌های خوبی ایجاد شده و با همه فشارهایی که تحریم‌ها در بحث بستن مسیرهای صادراتی دنبال می‌کند ما نشان داده‌ایم که تحریم‌ناپذیر هستیم. روزبه‌روز به میزان صادرات ما در پتروشیمی پردیس افزوده شده، تولید را به‌خوبی پوشش داده و توانسته‌ایم با بالاترین ظرفیت کار کنیم.

جمشیدی در مورد نرخ دلار نیمایی و بازگشت ارز حاصل از صادرات تصریح کرد: ‌۱۰۰ درصد ارز حاصل از صادرات واحد پتروشیمی پردیس به کشور برگشته است. زیرساخت‌های خوبی نیز برای گرفتن ارز ایجاد شده و تاکنون مشکل خاصی نداشته‌ایم. با وجود تحریم‌های ظالمانه به‌دلیل ایجاد زیرساخت‌های مناسب، خوشبختانه هیچ ارزی از ما سوخت نشده و تمام ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما برگشت داده شده است.

انتهای پیام/