شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#کی‌روش#خبرنگار#جواب#خبر ورزشی

در گفتگو با مشرق مطرح شد؛

خبرنگار اسکای اسپورت: کی‌روش حرفه‌ای جواب می‎دهد / ایران شانس صعود دارد

کی روش نمایه

به نظر من کی‌روش حرفه‌ای جواب می‌دهد. البته پاسخش کمی تند بود و خبرنگار اسکای از دستش دلخور شده بود. این چیزها در دنیای خبر و خبر ورزشی پیش می‌آید. مهم نیست.

سرویس ورزش مشرق - کمتر از ۴ روز دیگر جام جهانی ۲۰۲۲ قطر آغاز می شود و بسیاری از تیم ها وارد دوحه شده و تمرینات خود را آغاز کرده اند. روز گذشته در محل تمرین تیم ملی ایران در الریان، نشست خبری کارلوس کی روش برگزار شد و در انتهای این نشست، سوال جنجالی و غیر ورزشی خبرنگار اسکای اسپورت با واکنش و پاسخ کنایه امیز سرمربی تیم ملی ایران روبرو شد که بازتاب زیادی هم در رسانه ها و فضای مجازی داشت. به همین بهانه خبرنگار مشرق در خصوص جام جهانی و این نشست خبری با باراسفورد یکی از خبرنگاران قدیمی شبکه اسکای اسپورت همکلام شد:

* ممنونم از این که قبول کردید به سوالات من پاسخ بدهید. به عنوان اولین سوال به سراغ کشور قطر می‌روم. آیا از وضعیت این کشور و ماجرای حقوق بشر راضی هستید؟ آیا تحریم این جام جهانی میسر بود؟

در فاصله یک ماه مانده به جام جهانی، تحریم کردن قطر فقط یک شوآف بود، یک نمایش مسخره که معلوم بود هیچ سودی ندارد. کشور قطر کشور خوبی است، تلاش هم کرده که میزبانی خوبی داشته باشد اما مشکلات زیادی هم دارد. به عنوان یک کشور با فرهنگ اسلامی محدودیت‌هایی داشته و دارد و این محدودیت‌ها را از همان ابتدا عرضه کرده بود. معلوم است که به کشوری با این همه محدودیت نباید میزبانی جام جهانی را می‌دادند اما حالا دیگر دیر شده است. این خیانتی بود که بلاتر به فوتبال کرد در کنار سایر خیانتهای تاریخی که این مرد در حق فوتبال داشت. در هر حال به نظر من جالا وقت لذت بردن از فوتبال است و نمی‌شود به این پروژه بزرگ نه گفت.

Jason Barrasford

* به عنوان یک نویسنده و خبرنگار در اسکای اسپورت آیا آزاد هستی که درباره حقوق بشر در قطر و یا نژاد پرستی در فوتبال انگلیس بنویسی؟

بله آزاد هستم اما تو خودت یک خبرنگار هستی و خوب می‌دانی که دنیای خبرنگاری پیچیده است. ما هم حتی در انگلیس محدودیت‌هایی داریم. حوزه اصلی فعالیت من فوتبال نیست اما در کل همه می‌دانم که ورزش در خلا زندگی نمی‌کند و به شدت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی است. بنابراین باید همه چیز را مراعات کنیم. بارها پیش امده که متن من چند بار ویرایش شده و بخش‌هایی از آن حذف شده است، در ابتدا عصبانی شدم اما بعد متوجه شدم که سازمان من و روزنامه من با متنی که نوشته بودم، به خطر می‌افتاد.

* خب این از روح خبرنگاری به دور است که شما به خاطر مصالحی، واقعیت را ننویسید!

موافقم، این ماجرای همیشگی دنیای خبرنگاری است، به هر حال به نظر من آزادی در مطبوعات و دنیای خبرنگاری در اروپا خیلی بیشتر از خاور میانه و آسیای جنوب شرقی است. من در مطالب خود مستقل هستم و هر آنچه بخواهم می‌نویسم. خواستم واقعیت را بگویم وگر نه همیشه دچار این مشکل نیستم.

* اجازه بده یک مثال بزنم، اگر سردبیر شما در اسکای بخواهد درباره حقوق بشر قطر مطالب غیر واقع بنویسید آیا قبول خواهید کرد؟

اول این که سردبیر من هرگز چنین کاری نمی‌کند، محال است چون می‌داند نباید دروغ بنویسد. مردم و مخاطب خود را به همین راحتی از دست می‌دهیم. دوم آنکه قطعا خودم این کار را انجام نخواهم داد. برای من بیان واقعیت اهیمت دارد. شما همکار من هستید و خوب می‌دانید که این شعار نیست و برای یک خبرنگار یک خط قرمز است که موضوعی را بر خلاف آنچه که هست بنویسد. این بدترین کار است.

* درباره تیم ملی فوتبال ایران، که به تازگی وارد قطر شده، چه نظری دارید؟

فوتبال ایران فوتبال بی سابقه یا بی ریشه ای نیست. به نظر من ایران شانس صعود از گروه خودش را دارد و می‎تواند از این گروه صعود کند. سخت است اما غیرممکن نیست. رقیب اصلی ایران انگلیس است وگرنه به نظر من از پس ولز و آمریکا بر خواهد آمد. به عقیده من ایران حق دارد به مرحله حذفی فکر کند. سه بازی مهم پیش روی فوتبال ایران است و به نظر من دو تیم صعود کننده از این گروه تیم‌های ملی فوتبال انگلیس و ایران هستند. ممکن است ایران حتی در گام اول از انگلیس شکست بخورد اما این پایان ماجرا نیست، من صعود ایران را حتی در صورت شکست برابر انگلیس محتمل می‌دانم.

* در کنفرانس خبری کارلوس کی‌روش همکار شما از اسکای از او سوال کرد و در توییتر خودش نوشته که کی‌روش بالاخره جواب من را نداد!

به نظر من کی‌روش حرفه‌ای جواب می‌دهد. البته پاسخش کمی تند بود و خبرنگار اسکای از دستش دلخور شده بود. این چیزها در دنیای خبر و خبر ورزشی پیش می‌آید. مهم نیست. در هر حال بهتر بود کی‌روش بماند و سالن را ترک نکند. نباید از پاسخ دادن به خبرنگاران فرار کنند. او مربی بزرگی است و من اطمینان دارم در کنفرانس‌های خبری بعدی بیشتر از قبل با خبرنگاران آشتی خواهد کرد.