شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مقامات#امنیت ملی#کمیسیون امنیت ملی

عضو کمیسیون امنیت ملی: مقامات آذربایجان ظرفیت سیاسی خود را در نظر بگیرند

عضو کمیسیون امنیت ملی: مقامات آذربایجان ظرفیت سیاسی خود را در نظر بگیرند

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: بخشی از اظهارات غیرعقلانی و خلاف حقوق بین الملل مقامات آذربایجان به این دلیل است که این افراد در داخل کشور خود نیاز به محبوبیت دارند تا خود را به عنوان فردی قهرمان و کشورگشا جلوه دهند.

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در واکنش به اظهارات تحریک آمیز مقامات جمهوری آذربایجان علیه ایران گفت: روابط بین الملل بر پایه احترام به مرزها، احترام به استقلال و حقوق ملت ها استوار است و  نه ما حق داریم در امور داخلی آذربایجان دخالت کنیم و به دنبال تغییر مرزهای این کشور باشیم و نه آذربایجان این حق را دارد که شهروندان ایرانی را تحریک کند یا مرزهای سیاسی خودش را به گونه ای بیان کند که گویا بخشی از خاک ایران را در بر می گیرد. 

وی با بیان اینکه ایران به عنوان کشور همسایه جمهوری آذربایجان این انتظار را دارد که دولت این کشور به منافع و امنیت خودش و ما آسیب نرساند، تاکید کرد: وضعیت ایران و زورآزمایی ابرقدرت ها با ما در خاورمیانه کاملا مشخص است. ما کشوری نبودیم که یک وجب از خاک خودمان را به عراقی بدهیم که 40 کشور از او حمایت می کردند یا در برابر آمریکایی که ادعای ابرقدرتی دارد کوتاه بیاییم. 

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ما در مقام وزن کشی سیاسی نیستیم ولی واقعیت این است که آذربایجانی ها قدرت کوچکی در منطقه به شمار می روند و از همین جهت ایجاب می کند که رئیس جمهور و مقامات سیاسی  این کشور در اظهارنظرات خود عقلایی عمل کنند و از بیان سخنانی که با ظرفیت و توان آنها سنخیتی ندارد پرهیز کنند. 

رحیمی عنوان کرد: به نظر می رسد بخشی از این اظهارنظرات غیرعقلانی و خلاف حقوق بین الملل به این دلیل است که این افراد در داخل کشورهای خود نیاز به محبوبیت دارند تا خود را به عنوان فردی قهرمان و کشورگشا جلوه دهند، بدون اینکه توجهی به ظرفیت هایشان و اینکه این اظهارات چه عواقبی می تواند برای آینده آنها داشته باشد. 

ما با توجه به اشتراکات عمیق فرهنگی و مذهبی که با مردم آذربایجان داریم خواستار یک همزیستی مسالمت آمیز با دولت آذربایجان هستیم و دوست نداریم سخنانی از مقامات این کشور بشنویم که در مقابل بخواهیم پاسخ های متناسب با آن را داشته باشیم.  

 

انتهای پیام/