به گزارش اکوایران، "حملات موشکی بی سابقه روس ها به اوکراین"، "عقب‌نشینی از دومین شهر بزرگ خرسون"، "ماموریت ویژه اتحادیه اروپا جهت حمایت از اوکراین"، "خاموشی موقت مولداوی"، "لهستان هدف موشک‌های روس"، "درخواست کره‌جنوبی از چین"، "دور تازه تحریم‌ها علیه ایران"، "هشدار اولیانوف به آژانس" و "بازگشت ترامپ" سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.

ترامپ بازگشت

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا رسما اسناد لازم برای اعلام نامزدی خود به کمیسیون فدرال انتخابات را تقدیم کرد. گزارش‌ها پیشتر حاکی از آن بودند که رهبران حزب جمهوری‌خواه از او خواسته بودند تا پیش از برگزاری دور دوم انتخابات کرسی سنای جورجیا از اعلام نامزدی خود صرف نظر کند.

حملات موشکی بی سابقه روس ها به اوکراین؛ انتقام شکست بزرگ در  خرسون!

روسیه در جریان دور تازه حملات موشکی اش تاسیسات انرژی اوکراین با به بدترین شکل هدف قرار داد و موجب شد تا این کشور بار دیگر خاموش شود. به نوشته الجزیره، زلنسکی گفته که روسیه سه شنبه حداقل 85 موشک شلیک کرد که بسیاری از آنها زیرساخت های این کشور و شبکه برق اوکراین را هدف قرار دادند و موجب خاموشی گسترده شدند. با این همه زلنسکی تاکید کرد که تلاش ها برای بازسازی ادامه دارد. همزمان وزیر انرژی اوکراین هم بمباران مواضع و زیرساخت های اوکراین را بی سابقه خواند. این حملات همزمانی داشت با نشست گروه بیست در بالی، نشستی که جنگ روسیه در اوکراین محور اصلی رایزنی رهبران حاضر در آن بود. این حملات همچنین با خروج روس ها از منطقه خرسون که پیروزی بزرگی برای اوکراین قلمداد می شد، همزمانی داشت. ناظران می گویند که حملات اخیر واکنش روس ها به شکست های اخیر است.

عقب نشینی روسیه از دومین شهر بزرگ خرسون

مقام های اوکراینی می گویند که کارمندان دولتی مستقر در نوا کاخوفکا، دومین شهر بزرگ در منطقه جنوبی خرسون که منصوبان دولت روسیه هستند به همراه هزاران نفر این شهر را به دلیل درگیری ترک کردند. به نوشته خبرگزاری رویترز، این شهر واقع در شرق رودخانه دنیپرو در کنار سد عظیم کاخوفکا قرار دارد. در شرایط کنونی اوکراین و روسیه یکدیگر را به حمله توپخانه ای متهم کرده اند. این شهر با تاوریسک در دهانه کانال کریمه شمالی همجوار است. پس از عقب نشینی روس ها از منطقه خرسون، نواکاخوفکا زیر آتش حملات قرار گرفت، از زمان عقب نشینی روس ها از خرسون و مناطقی واقع در غرب دنیپرو، امروز نظامیان اوکراین بر مناطق شرقی متمرکز شده شده اند. پیشتر مقام های مستقر روسیه از ساکنان خرسون خواسته بودند که این شهر را ترک کرده و نیروهای دفاعی شان را در بخش شرقی روخانه مستقر کردند. حالا تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که نیروهای روس از آن بخش روخانه دنیپرو هم عقب نشسته اند، رخدادی به نوع خود بزرگ ترین شکست در کارنامه حمله نظامی روسیه به اوکراین قلمداد می شود.

ماموریت ویژه اتحادیه اروپا جهت حمایت از اوکراین

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت که اتحادیه اروپا در راستای حمایت نظامی از نیروهای اوکراینی، ماموریت نظامی اش را کلید زده است. به گفته او این کنش پاسخی است به خواست اوکراین از اروپا جهت حمایت. قرار است حداکثر 15 هزار سرباز اوکراینی به عنوان بخشی از این ماموریت در کشورهای مختلف اروپا جهت نبرد آموزش ببینند.به گفته بورل، این تلاش بزرگ برای احیا، افزایش و بهبود ظرفیت های ارتش اوکراین خواهد بود. علاوه بر این، وزرای دفاع اتحادیه اروپا موافقت کرده اند که بودجه ای به ارزش 16 میلیون یورو( 16.5 میلیون دلار) تحت عنوان تسهیلات صلح اروپا را برای جلوگیری از درگری ها و تحقق صلح اختصاص دهند.

شکنجه دوجانبه اسرای جنگی

دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که روسیه و اوکراین هر دو اسرای جنگی شان را نزدیک به 9 ماه شکنجه کرده و درباره آنها از شوک الکترونیکی و برهنگی اجباری استفاده می کنند.رئیس این نهاد در یک نشست خبری در ژنو اعلام کرد که اکثریت قریب به اتفاق اسرای اوکراینی که روس ها از آنها مصاحبه کرده اند، شکنجه و بدرفتاری را گزارش کردند، به نوشته خبرگزاری رویترز، در جریان این شکنجه ها، حمله سگ ها، اعدام های ساختگی، شوک الکتونیکی و تلفن های نظامی و خشنوت جنسی ثبت شده است.وزیر دفاع روسیه در این باره پاسخی نداد اما اوکراین بدرفتاری با زندانیان را رد کرد.

پس لرزه های حملات روسیه به زیرساخت های اوکراین؛ مولداوی موقتا خاموش شد

به گفته یک مقام مسئول مولداوی پس از حمله نظامی روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین که موجب سقوط یک خط برقی کلیدی تامین کننده برق این کشور کوچک شد، به طور موقت خاموشی را در سراسر این کشور تجربه کرد. به نوشته آسوشیدتدپرس، وزیر زیرساخت های این کشور گفت که به واسطه حمله روسیه به زیرساخت های اوکراین خطوط برقی که حمل و نقل این کشور را تضمین می کرد، قطع شد. او خاطر نشان کرد که خطوط برق آسیب ندیده اند اما در حراست از ایمنی خود به شکل خودکار قطع شده اند.به گفته این مقام مولداوی حمله روسیه، این کشور را به شکلی منفی تحت تاثیر قرار داده است. خطر قطعی برق بالا است و ممکن است بمباران نیروگاه های اوکراین موجب تکرار این وضعیت شود.

لهستان هدف موشک های روس قرار گرفت، ناتو در حالت آماده باش!

حملات موشکی روسیه به شبکه برق اوکراین موجب شد تا کشورهای همسایه این کشور نیز درگیر شوند، در همین راستا آنگنونه که آسوشیتدپرس نوشته، لهستان به عنوان یکی از اعضای ناتو هدف حملات موشکی روس ها قرار گرفته است.آمریکا حملات اخیر روس ها را گسترده توصیف کرد و گفت که برخی از موشک های روس به لهستان اصابت کرده است. گفته می شود  در جریان حمله دو نفر کشته شدند. این اولین باری بود که در جریان نبرد اوکراین، یکی از کشورهای عضو ناتو هدف قرار گرفته شده است. سخنگوی دولت لهستان اظهارات مقام آمریکایی را تایید نکرد. با این همه یکی از مقام های لهستانی که نخواست نامش فاش شود، تایید کرد که در جریان حملات موشکی لهستان نیز آسیب دیده است. گفته می شود که موشک های روس به سایتی در لهستان واقع در 15 مایلی مرزهای این کشور با اوکراین اصابت کرده است.

یون دست به دامان چین شد!

 یون سوک یول، رئیس جمهوری کره جنوبی در دیدار با شی جین پینگ، همتای چینی اش در حاشیه نشست گروه 20 از رهبر چین خواست تا نقش فعال تر و سازنده تری برای مهار تهدید هسته ای کره شمالی ایفا کند. به نوشته آسوشیدتدپرس دفتر یون اعلام کرد که کره جنوبی در تلاش است تا روابط خود را با همتای شمالی اش بهبود بخشد. این موضع گیری در حالی اتخاذ شد که در هفته های اخیر کره شمالی ده ها موشک را آزمایش کرد که بسیاری از آنها دارای قابلیت حمل سلاح هسته ای هستند. برخی از کارشناسان می گویند که پیونگ یانگ توانسته به رگبار موشکی اش ادامه دهد چرا که چین و روسیه با تلاش های ایالات متحده و متحدانش را برای تصویب تحریم های جدید سازمان ملل علیه کره شمالی مخالفت کرده اند.

توتال اکتشاف گاز در دریای  مدیترانه را کلید زد

شرکت فرانسوی توتال اعلام کرد که پس از توافق لبنان و اسرائیل بر سر ترسیم مرزهای دریایی، به زودی فعالیت‌های اکتشافی خود برای جستجوی گاز در سواحل لبنان در دریای مدیترانه را آغاز خواهد کرد.این شرکت نفتی در بیانیه‌ای افزود: توتال انرژی و شریک ایتالیایی آن شرکت «انی»، توافق‌نامه‌ای را با اسرائیل تحت عنوان توافق چارچوب کاری برای اجرای توافق‌نامه مرزی امضا شده طی ماه گذشته میلادی با میانجی‌گری آمریکا، امضا کردند.در این بیانیه آمده است: تولید گاز در سمت لبنان و در منطقه موسوم به بلوک ۹ انجام خواهد شد و اسرائیل نیز طبق توافق جداگانه‌ای که با توتال امضا کرده است، غرامت گاز استخراج شده از سمت خود را دریافت خواهد کرد.توتال در ادامه اعلام کرد: توتال ۶۰ درصد از سهم این عملیات را در اختیار خواهد داشت و شرکت انی نیز مالک درصد باقی مانده خواهد بود.بر پایه این گزارش، انتظار می‌رود که حفاری‌ها در این زمینه در سال میلادی آینده آغاز شود.

گلایه امیر عبداللهیان از اظهارات غیر واقع بینانه آذربایجان

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه  ایران و جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، ضمن ابراز نارضایتی از برخی اظهارات غیر واقع بینانه مطرح شده در روز های اخیر این کشور،رعایت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها  و عدم دخالت در امور داخلی  آن  ها را یک اصل مهم و اساسی برشمرد. در این گفتگوی تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان توسعه روابط با همسایگان از جمله جمهوری آذربایجان را اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و بر لزوم تقویت همه جانبه روابط میان دو کشور تاکید نمود. عبداللهیان  مجاری رسمی و دیپلماتیک را بهترین مسیر  برای رفع سوتفاهمات و اختلاف نظر ها دانست و تاکید نمود مطرح کردن این گونه موضوعات در رسانه ها نه تنها  کمکی به حل مسئله  نمی کند بلکه زمینه را برای سو استفاده دشمنان فراهم می آورد.

دور تازه تحریم های آمریکا علیه ایران

تسنیم نوشت، وزارت خزانه داری آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد.بر اساس اعلام وب سایت وزارت خزانه داری آمریکا تحریم‌های مذکور با ادعای ارسال پهپاد از ایران به روسیه وضع شده است.طبق بیانیه جانت یلن وزیر خزانه داری آمریکا، واشنگتن، مرکز تحقیقات صنایع هوانوردی شاهد به اتهام طراحی و تولید پهپاد برای روسیه در فهرست تحریم قرار داده است.وزارت خزانه داری آمریکا همچنین تحریم هایی را علیه سه شرکت و دو شخص مرتبط با  شرکت واگنر پی ام سی اعمال کرده است که واشنگتن آنها را در تامین ادعایی پهپادهای ایرانی به فدراسیون روسیه موثر می داند.

ایران ادعای ترور تاجر اسرائیلی را تکذیب کرد

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه گفت: خبر منتشر شده در رسانه‌های گرجستان (در خصوص نقش یک تبعه ایرانی- گرجی برای کشتن یک شهروند رژیم اسرائیل)، نتیجه طراحی رژیم تروریستی صهیونیستی با هدف ایجاد اخلال در روابط دو کشور دوست و همسایه ایران و گرجستان است.او افزود: انتظار داریم مقامات کشور گرجستان با درایت و هوشیاری موضوع را مدیریت کنند. سرویس‌ امنیتی گرجستان مدعی شد که طرح گروهی متشکل از شهروندان دوتابعیتی ایرانی - گرجستانی و پاکستانی را برای ترور یک تاجر اسرائیلی خنثی کرده است.

هشدار اولیانوف به شورای حکام: از تاریخ درس بگیرد!وزیر خارجه آلمان خواستار پایبندی ایران به تعهداتش شد

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان های بین المللی در وین گفت: روسیه امیدوار است که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، از بحث درباره قطعنامه ای که ایران را ملزم به ارائه توضیح در رابطه با کشف ذرات اورانیوم در تاسیسات هسته ای می کند، خودداری کند.او گفت: رسماً متن این پیش نویس قطعنامه هنوز ارائه نشده است، اما در حاشیه هیئت دیپلماتیک وین در حال پخش است، امیدوارم رسمی نشود و رأی گیری در مورد آن صورت نگیرد.اولیانوف تصریح کرد: اگر شرکای اروپای غربی و آمریکایی این پیش نویس را پیش ببرند، مطمئناً برای همکاری ایران با دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی و مذاکرات وین بسیار منفی خواهد بود. ما قبلاً چندین بار این موضوع را بررسی کرده ایم. زمان آن فرا رسیده است که از گذشته درس بگیریم.همزمان آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان پس از دیدار با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره وضعیت ایران و اوکراین اظهار نظر کرد.او مدعی شد: ما هرگز نباید اجازه دهیم ایران سلاح هسته‌ای را توسعه دهد یا به سلاح هسته ای دست یابد. وی خواستار اجرای مجدد تعهدات ایران در قبال آژانس بین المللی انرژی اتمی شد.وزیر خارجه آلمان مدعی شد که ایران به طور سیستماتیک شرایط را زیر پا می گذارد. او افزود: ایران باید دوباره به تعهدات خود در قبال آژانس عمل کند. به گفته وی این به این معنی است که اجازه داده شود بازرسان به طور کامل به تاسیسات هسته ای این کشور بازگردند. گروسی هم تاکید کرد که جامعه بین المللی سوالاتی از تهران دارد، سوالات بازی که باید به آنها پاسخ داده شود.