شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کتاب#بنیاد

کتاب زندگینامه دو شهید دفاع مقدس در خبرگزاری تسنیم رونمایی شد

کتاب زندگینامه دو شهید دفاع مقدس در خبرگزاری تسنیم رونمایی شد

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امورایثارگران در آیین رونمایی از دو کتاب فرماندهان شهید از راه‌اندازی سامانه‌ای تحت عنوان «اسناد افتخار» خبر داد که تحت وب به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ کتاب «یک دریا افتادگی» زندگینامه مستند شهید عباس باغستانی است که نویسندگی این اثر را همسرش اکرم گلبان برعهده داشته است. کتاب «پیمان خون» نیز درباره زندگی فرمانده شهید محمدباقر آقایی است که عباس کاظمی آن را نوشته است. این فرمانده به عنوان معاون گروهان نصر پیشنهاد داده شد. از آن پس او با دستی که زیاد قادر به حرکت دادن آن نبود و پاهایی که می‌لنگیدند و مجروحیت‌های زیادی که در بندبند وجودش نقش بسته بود، مسئولیت معاون گروهان نصر را برعهده گرفت. 

آیین رونمایی از این دو کتاب با حضور خانواده‌های معظم شهیدان، نویسندگان و جمعی از مدیران بنیاد شهید و امورایثارگران برگزار شد. رحیم نریمانی مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران بعد از صحبت‌های مجری و خوانش فرازهایی از دو کتابِ «پیمان خون» و «یک دریا افتادگی»، پشت تریبون حاضر شد و به این نکته اشاره کرد: دو کتاب ارزشمندی که در این جلسه رونمایی می‌شوند ان‌شاءالله بتوانند سبکِ زندگی این دو شهید بزرگوار را به خوبی منتقل کنند که همیشه الگوهای واقعی زمانه‌مان بوده‌اند. شهیدان همواره با وصایای‌شان خط و مشیِ زندگی‌‌مان را به ما نشان داده‌اند؛ امیدوارم لیاقت آن را داشته باشیم در توسعه فرهنگ ایثار و شهادت، موفق عمل کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: وصیت‌نامه‌های شهدا، سند واقعی و دست‌نخورده‌ای از انگیزه حضور شهداست که باید به انحاء مختلف و ابزار رسانه‌ای و فرهنگی به نسل سوم و چهارم انقلاب منتقل شود که واقعاً می‌تواند راه‌گشا باشد. من این فرصت را هم مغتنم می‌شمارم که این دو کتاب به میزبانی یک رسانه ارزشمند، رونمایی می‌شود. امیدوارم همه عزیزانی که در اینجا حضور دارند و در راستای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به جامعه قدم برمی‌دارند مشمول شفاعت شهدا و چشمه معرفت تسنیمِ بهشت قرار بگیرند. 

نریمانی با اشاره به دوره تحولی در بنیاد شهید و امورایثارگران گفت: بنیاد شهید در دوران تحول عرصه فرهنگ، موضوع رسانه را به عنوان ابزار ارشمندی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت می‌داند که باعث و بانی این مجلس، آقای قاضی‌زاده هاشمی بودند و تأکید داشتند چنین برنامه‌ای به میزبانی رسانه برگزار شود و خانواده‌ها و فعالان این عرصه در رسانه دیده شوند. البته به دلایلی نتوانستند حضور پیدا کنند و سلام‌شان را ابلاغ کردند. ان‌شاءالله در دیدار دیگری حتماً در خدمتِ خانواده‌های معظم شهیدان و نویسندگان این دو کتاب خواهند بود. 

وی افزود: واقعاً در بحث سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی خصوصاً در حوزه‌های رسانه‌ای، موضوع هویت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نکته‌ای که بارها دغدغه‌ خانواده‌های شهدا و دلسوزان انقلاب بوده که این آرمان‌ها و جانفشانی‌ها و سبک‌ زندگی‌ها به نسل‌های جدید، نوجوانان و جوانان که آینده‌سازان این کشورند، منتقل شود. چرا که یکی از عوامل توسعه‌یافتگی کشور در این هویت ملی، همان حماسه‌ها و افتخارات شهدا در بطنِ مردم و زندگی بوده و همزیستی که آنها با اخلاص و پاکی و صداقت به مردم رسیدند و لازم است این مفاهیم و محتوایِ زندگی‌های پربرکت‌ از قهرمانان واقعی‌مان به عنوان یک فرهنگ متعالی توسعه پیدا کند. 

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به توطئه دشمنان برای زیر سؤال بردن جایگاه شهدا و ارزش‌هایشان، تأکید کرد: دشمنان سعی دارند ارزش‌ها، امنیت و آبرویی که به واسطه جانفشانی و حماسه‌آفرینی‌های شهدا، برای جامعه ما ایجاد شد را از بین ببرند. ملتی که تاریخ و ارزش‌هایش را زیرسؤال ببرد جایگاهش را در جامعه جهانی از دست می‌دهد. در بدترین شرایط این ارزش‌ها و حماسه‌ها را سبک بشمارند؛ در حالی‌که برای رسیدنِ کشورمان به این اقتدار و تعالی، خون‌ها ریخته شده و البته نسلِ ایثارگر ما همچون شجره‌ طیبه‌ای، رهرو این مسیر است. چرا که می‌بینیم خودش را در مقطعی تحتِ شهید مدافع حرم نشان می‌دهد.

وی افزود: جوانانی که فرزند کوچک و همسر و بحث‌های دنیوی‌شان را کنار گذاشتند و برای امنیت جهان اسلام ایثارگری کردند. در موقعِ اپیدمی کرونا، می‌توانستند به سبکِ برخی مهاجرت کنند اما ماندند و کنار بیماران ایثارگری کردند و عده‌ای از آنها عنوان شهید سلامت را به خودشان اختصاص دادند. آنچه اینجا در قبالِ این همه ایثارگری بر خود وظیفه می‌دانیم آن است که فعالان فرهنگ رسانه‌ای باید جامعه را به این سمت ببرد، این واقعیت‌ها را به انحاء مختلف به آنها نشان دهند، سبک زندگی‌شان را بشناسند و نهایتاً الگوسازی اتفاق بیفتد. 

نریمانی همچنین به اقدامات بنیاد شهید در سندِ تحولی دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در بابِ سند تحولی دولت سیزدهم، بنیاد شهید موضوع حمایت از فضای‌مجازی و رسانه‌ها را به عنوان یک برنامه اولویت‌دار فرهنگی دنبال می‌کند که حمایت مالی انجام می‌دهد. تاکنون 2000 عنوان کتاب منتشر شده و برنامه انتشار 150 کتاب را تا پایان سال داریم. کتاب صوتی که ذائقه جوانان است را با همراهی صداوسیما در دستور کارمان قرار دادیم که تاکنون 115 کتاب صوتی منتشر کردیم و 150 کتاب دیگر را در دستِ اقدام داریم. بسیاری از وصیت‌نامه‌های شهدا را برای شبکه‌های اجتماعی آماده کردیم که خط و مشی‌ای برای جامعه است. شهدا با همان نگاه عمیقی که به زندگی بشری و انسانی داشته‌اند را در قالبِ همین وصیت‌نامه‌ها ارائه دادند. در موضوع حمایت از کتاب‌ها و بحث‌های رسانه‌ای در حوزه ایثار و شهادت هم حمایت مالی داریم و هم حمایت معنوی. 

او با اشاره به راه‌اندازی سامانه «سند افتخار» تأکید کرد: حدود 9 میلیون فایل سند از شهدا چه به صورت فیزیکی و دیجیتال در بنیاد شهید تبدیل شده که تحت عنوان سامانه «اسناد افتخار» تحت وب در اینترنت قرار می‌گیرد و شاید بنیاد شهید اولین سازمانی باشد که بعد از 40 سال اسنادِ خودش را در اینترنت قرار می‌دهد. این اسناد می‌تواند انتقال‌دهنده پیام و آرمان‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران و آزادگان‌ ما به نسل‌های بعدی باشد. ان‌شاءالله بتوانیم با هم‌افزایی به این رسالت بزرگ دست پیدا کنیم و کمترین ادایِ دِین به جانفشانی شهدا و جانبازان باشد.

برادر شهید آقایی در بخشی دیگر از این رونمایی به مجروحیت‌های سنگین شهید اشاره کرد و خاطراتی که در دلِ کتابِ «پیمان خون» وجود دارد. سپس اکرم گلبان نویسنده کتاب «یک دریا افتادگی» در پشت تریبون حاضر شد و نکاتی درباره نویسندگی در ادبیات دفاع‌مقدس مطرح کرد. او گفت: کتاب «یک دریا افتادگی» کتابی بود که برای پژوهش آن سختی بسیار کشیدم. نکته‌ای که لازمه نوشتن ادبیات دفاع‌مقدس است؛ چرا که اگر کسی بخواهد در این حوزه قلم‌فرسایی کند باید در پشتِ آن پژوهشگری باشد و بعد نویسندگی؛ یک سال پژوهش این کتاب ادامه پیدا کرد و خوشبختانه خانواده معظم شهید، درِ خانه‌هایشان را باز کردند و همکاران و همرزمانش همکاری خوبی داشتند و باید تشکر کنم از همه کسانی که زحمت کشیدند تا این کتاب به سرانجام برسد. 

گلبان همچنین خاطرنشان کرد: واقعاً آقای نریمانی پشتِ این کار ایستادند؛ چرا که شهید یک بار به جبهه رفته بود و به من جایی گفتند کتابِ کسی را چاپ می‌کنیم که 8 سال در جبهه بوده باشد؛ این نکته منطقی نبود. خدا را شکر این کتاب که پژوهش و تألیف 800 صفحه‌ای داشت به نتیجه رسید. توانستم تاریخ‌ها و اتفاقات را درست کنار هم قرار بدهم به گونه‌ای که برای جامعه امروز خواندنی و باورپذیر باشد. البته این کتاب در 560 صفحه و 20 فصل ارائه شد. داستان‌های کوتاهی که از درون خاطرات و روایت‌ها، گردآوری شدند. 

او همچنین خطاب به علاقه‌مندان حوزه نویسندگی در ادبیات دفاع‌مقدس، گفت: به عنوان کسی که 24 مجموعه در حوزه ادبیات دفاع‌مقدس دارم این سؤال را مطرح می‌کنم که می‌دانید چرا جوانان ما رمان خارجی می‌گیرند؟ ما نویسندگان نباید در قالب خاطره و روایت درجا بزنیم بلکه باید به سمتِ گونه‌ای باورپذیرتر برویم، زندگی تک‌تکِ این شهیدان یک رمان است. به شرطی که درست به نگارش درآید و از شاخ و برگ‌دادن به نوشتار، نترسیم؛ چون این ایراد کار است. 

سپس او در این مقوله صحبت‌هایش را ادامه داد که اصلاً چرا به زندگینامه شهید عباس باغستانی پرداخته شد؟ یکی از معجزاتی که در این شهید و این مجموعه بعد از پژوهش‌ها و مصاحبه‌های مختلف به دست آوردم همزمان دو عباسِ باغستانی داشتیم که با هم زندگی و حتی ازدواج کردند. وقتی تابوت شهید باغستانی را آوردند و آن باغستانیِ دیگر هم سکته کرد و درگذشت؛ با خانواده آن باغستانی هم صحبت کردم و داستان‌های شیرینی بدست آمد که این کتاب را خواندنی‌تر کرد. 

سپس نوبت به عباس کاظمی نویسنده کتاب «پیمان خون» رسید. او به این نکته اشاره کرد: حدود 10 سال در حوزه ادبیات دفاع‌مقدس فعالیت دارم و سه مجموعه «ره یافتگان»، «میثاق عرشیان» و «پیمان خون» را تألیف کردم. یکی از شاخصه‌های جالب شهید آقایی، این بوده که همیشه در مجروحیت به سر می‌برد. همیشه در مطالعه و پژوهش سعی کرده و پولی به دست آورده است. رحمت و بخشش‌هایی که داشته تأسی از مولای متقیان حضرت علی(ع) است. 

او تأکید کرد: این کتاب در 290 صفحه و 7 فصل گردآوری شده و در آن داستان‌های زندگینامه این شهید آمده است. وقتی عصب دست‌هایش قطع می‌شود یکی از بهترین غواصان منطقه بوده است. با یک دست برای شناسایی منطقه می‌رود و بر اثر گلوله مستقیم به شهادت می‌رسد. امیدوارم دوباره این اتفاقات تکرار شود و ما توفیق و افتخار نوشتنِ کتاب درباره شهدای بزرگوارمان را پیدا کنیم. 

در پایان این آیین، از خانواده‌های معظم شهیدان و نویسندگان دو کتابِ «یک دریا افتادگی» و «پیمان خون» تجلیل به عمل آمد. 

تصاویر این آیین را در ادامه ببینید:

انتهای پیام/

رونمایی از کتاب 2 فرمانده شهید در خبرگزاری تسنیم
رونمایی از کتاب 2 فرمانده شهید در خبرگزاری تسنیم
رونمایی از کتاب 2 فرمانده شهید در خبرگزاری تسنیم
رونمایی از کتاب 2 فرمانده شهید در خبرگزاری تسنیم
رونمایی از کتاب 2 فرمانده شهید در خبرگزاری تسنیم
رونمایی از کتاب 2 فرمانده شهید در خبرگزاری تسنیم
رونمایی از کتاب 2 فرمانده شهید در خبرگزاری تسنیم
رونمایی از کتاب 2 فرمانده شهید در خبرگزاری تسنیم
رونمایی از کتاب 2 فرمانده شهید در خبرگزاری تسنیم
رونمایی از کتاب 2 فرمانده شهید در خبرگزاری تسنیم
رونمایی از کتاب 2 فرمانده شهید در خبرگزاری تسنیم
رونمایی از کتاب 2 فرمانده شهید در خبرگزاری تسنیم