شهر خبر

قارچ ها به ابزارهای الکترونیک زیست تجزیه پذیر تبدیل می شوند

قارچ ها به ابزارهای الکترونیک زیست تجزیه پذیر تبدیل می شوند

محققان از پوسته نوعی قارچ به عنوان لایه زیرین صفحه مدارهایی برای ابزارهای الکترونیکی زیست تجزیه پذیر استفاده کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، قارچ ها یکی از موادی هستند که جایگزینی حافظ محیط زیست برای چرم و فوم های بسته بندی به حساب می آیند. اکنون در تحقیقی جدید یک مورد استفاده دیگر برای قارچ ها ذکر شده است. می توان از قارچ برای ساخت دستگاه های الکترونیک زیست تجزیه پذیر استفاده کرد.

مارتین کالتنبرنر، دوریس دانینگر و رونالد پاکنر از محققان دانشگاه یوهانس کپلر لینز در اتریش این پژوهش را انجام داده اند.

آنها هنگام تحقیق درباره کاربردهای قارچ مانند استفاده به عنوان عایق ساختمان، متوجه شدند قارچGanoderma lucidum پوسته سختی دارد که از بافت پالپ مانند زیرین در برابر پاتوژن ها و دیگر انواع قارچ ها محافظت می کند.

همچنین آنها متوجه شدند این پوسته را می توان به آسانی برداشت و خشک کرد. پوست خشک شده یک ماده قدرتمند، انعطاف پذیر و مقاوم به گرما ایجاد می کند که قادر به تحمل دما تا ۲۵۰ درجه سانتیگراد است.

علاوه برآن اگر پوسته قارچه در محیط مناسب قرار گیرد، به طور کامل در محیط زیست تجزیه می شود. با درنظر گرفتن این ویژگی ها در ذهن ماده «مایسلیو ترونیک»(MycelioTronic) در آینده می تواند به عنوان لایه زیرین برای صفحه مدارهای چاپی در دستگاه های الکترونیک انعطاف پذیر، استفاده شود.

در حاص حاضر لایه زیرین در چنین صفحه مدارهایی از پلیمری ساخته می شود که به سختی می توان آن را از اجزای دیگر جدا کرد و بنابراین بازیافت پلیمر و قطعات گفته شده نیز سخت می شود.

در مقابل هنگامیکه لایه زیرین مدار از ماده متشکل از قارچ ساخته می شود، زیست تجزیه پذیر خواهد بود و بخش های غیر قابل بازیافت را می توان به راحتی از آن جدا کرد.

محققان از هم اکنون حسگر سنجش رطوبتی ابداع کرده اند که در آن تراشه های الکترونیکی معمول روی لایه «مایسلیو ترونیک» قرار گرفته اند. آنها هم اکنون مشغول بررسی اجزای دیگر با این هدف هستند که صفحه مدارهای کاملا زیست تجزیه پذیر بسازند.