شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوپک#نفت

اوپک پیش بینی رشد تقاضای جهانی برای سال ۲۰۲۲ را کاهش داد

اوپک: تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۲ به ۲.۵۵ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از الجزیره: اوپک پیش بینی خود از رشد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۲ را برای پنجمین بار از آوریل گذشته کاهش داد و - همچنین - رقم سال آینده را با اشاره به چالش‌های اقتصادی فزاینده از جمله افزایش تورم و افزایش نرخ بهره کاهش داد.

سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که تقاضای نفت در سال ۲۰۲۲ به ۲.۵۵ میلیون بشکه در روز یا ۲.۶ درصد افزایش خواهد یافت.

اوپک در این گزارش افزود: اقتصاد جهانی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ وارد دوره عدم اطمینان و چالش‌های فزاینده شد.

در این بیانیه آمده است که ریسک‌های نزولی عبارتند از: افزایش تورم، انقباض پولی توسط بانک‌های مرکزی بزرگ، سطوح بالای بدهی‌های دولتی در بسیاری از مناطق، کمبود در بازار‌های کار، و ادامه محدودیت‌ها در زنجیره تامین.

این آخرین گزارش پیش از نشست اوپک و متحدانش، گروهی موسوم به "اوپک پلاس" در ۴ دسامبر برای تعیین خط مشی خود است.
اوپک علیرغم اشاره به چالش‌های فزاینده، پیش‌بینی‌های خود را برای رشد اقتصاد جهانی برای سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ تغییر نداد و اعلام کرد که اگرچه ریسک‌ها حکایت از روند نزولی دارند، اما پتانسیل صعودی نیز وجود دارد.

اوپک افزود: «این می‌تواند از منابع مختلفی ناشی شود. عمدتاً، تورم می‌تواند به طور مثبت تحت تأثیر هر گونه راه حلی برای وضعیت ژئوپلیتیکی در اروپای شرقی باشد، که امکان اتخاذ سیاست‌های پولی کمتر تندروانه را فراهم می‌کند».

در اکتبر گذشته، گروه هدف تولید خود را ۱۰۰۰۰۰ بشکه در روز کاهش داد، با کاهش حتی بیشتر در ماه نوامبر، زیرا قیمت نفت به دلیل ترس از رکود کاهش یافت.

در این گزارش آمده است که تولید اوپک در اکتبر گذشته ۲۱۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۲۹.۴۹ میلیون بشکه در روز رسید که بیشتر از کاهش وعده اوپک پلاس است.