شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#دولت#اندونزی

واکنش تایوان به دیدار روسای جمهور آمریکا و چین

بیانیه جدایی‌طلبانه دولت تایوان در واکنش به دیدار روسای جمهور آمریکا و چین

دولت تایوان بیانیه‌ای را در واکنش به نشست میان روسای جمهور آمریکا و چین در اندونزی منتشر کرد.

به گزارش مشرق، دفتر ریاست دولت تایوان روز دوشنبه بعد از دیدار میان «شی جینپینگ»، رئیس جمهور چین و «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در آستانه برگزاری اجلاس گروه 20 در شهر «بالی» اندونزی بیانیه‌ای را منتشر کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دفتر ریاست دولت تایوان در بیانیه خود که بعد از مجادله روسای جمهوری چین و آمریکا بر سر این جزیره منتشر ساخت ادعا کرد، تایوان بر سر «حاکمیتش» سازش نخواهد کرد و تایوانی‌ها قاطعانه از سبک زندگی «دموکراتیک و آزاد» حمایت خواهند کرد.

در بیانیه دفتر ریاست دولت تایوان در واکنش به نشست بین بایدن و شی جینپینگ در بالی و با لحنی طلبکارانه نوشته شد: حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان مسئولیت مشترک هم تایوان و هم چین است و «دیدار در میدان جنگ» قطعا انتخاب هیچ یک از طرفین نیست.

«تسای اینگ‌ون» رئیس تایوان چند روز قبل علی‌رغم هشدارهای مکرر چین به مقامات تایپه درخصوص اظهارات و تمایلات جدایی‌طلبانه، بار دیگر اینگونه مواضع را تکرار کرد.

تسای عصر شنبه هفته جاری با بیان اینکه وجود داشتن کشور مستقلی به این نام برای هیچ کسی تهدید نیست، گفت این جزیره فقط به تایوانی‌ها تعلق دارد.

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعاهای جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعاهایی که کشورهای جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

منبع: فارس