شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#ترکیه#روسیه

دیدار رهبران اطلاعاتی آمریکا و روسیه در پایتخت ترکیه

دیدار رهبران اطلاعاتی آمریکا و روسیه در پایتخت ترکیه

کرملین از دیدار مدیر «سازمان اطلاعات مرکزی» آمریکا (سیا) با رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در آنکارا پایتخت ترکیه خبر داد.

به گزارش مشرق، خبرگزاری «تاس» روسیه گزارش کرد، «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین خبر دیدار «سرگئی ناریشکین»، رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در شهر آنکارا، پایتخت ترکیه با «ویلیام برنز» رئیس سازمان سیا را تایید کرد.

به گزارش این خبرگزاری روسیه، پسکوف بیان کرد: «یک چنین مذاکراتی واقعا اتفاق افتاد. این دیدار با ابتکار طرف آمریکایی برگزار شد.»

یک مقام کاخ سفید گفت، موضوع مذاکرات بین ویلیام برنز و ناریشکین در روز دوشنبه، پیامدهای استفاده از تسلیحات هسته‌ای بود.

به نوشته پایگاه خبری شبکه «الجزیره»، همچنین امروز «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا با «شی جینپینگ»، رئیس جمهور چین مذاکراتی مشابه را بر سر مساله کاستن از تهدید جنگ هسته‌ای در اوکراین داشت.

اما یک مقام آمریکایی به خبرگزاری «رویترز» بدون افشای نامش گفت: «برنز هیچ گونه مذکراتی از هیچ نوع انجام نداده است. او بحثی بر سر حل‌وفصل جنگ در اوکراین نکرده است. او به ابلاغ پیامی در خصوص پیامدهای استفاده از تسلیحات هسته‌ای توسط روسیه و خطرات تشدید تنش برای ثبات راهبردی پرداخته است. او همچنین پرونده شهروندان آمریکایی که ناعادلانه بازداشت شدند را مطرح کرد».

برنز که سفیر اسبق آمریکا در روسیه بوده، سال ۲۰۲۱ توسط جو بایدن به روسیه اعزام شد تا به «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه درباره برنامه تقویت قوای نظامی‌اش پیرامون اوکراین در آن زمان هشدار دهد.

به نوشته پایگاه الجزیره، مقام آمریکایی که نامش را فاش نکرد گفت:‌ «ما اوکراین را از قبل در جریان سفر او قرار دادیم. ما محکم به اصل اساسی خودمان پایبندیم یعنی هیچ چیز درباره اوکراین بدون اوکراین نباشد».

نخستین بار خبر دیدار مقامات آمریکا و روسیه در ترکیه را روزنامه روسیه‌ای «کومرسانت» گزارش کرد. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارش کرد که دو مقام ترکیه‌ای گفته‌اند اطلاعی از نشست بین هیات‌های مذاکره کننده آمریکا و روسیه ندارند.

از جمله مسائلی که همچنان بین روسیه و آمریکا به جز مساله جنگ اوکراین، باید حل‌وفصل شوند تمدید معاهده کنترل تسلیحاتی «استارت» و تمدید توافق بر سر صادرات غلات از بنادر دریای سیاه که به زودی منقضی می‌شود، است.

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد در پاسخ به سوال یک خبرنگار در شهر «بالی» اندونزی درباره تماس میان مقامات روسیه و آمریکا در ترکیه اظهار کرد، سازمان ملل در این مذاکرات نقشی ایفا نکرده است.

گوترش اظهار کرد: «این بسیار مثبت است که روسیه و آمریکا مذاکره انجام می‌دهند زیرا این تحول یک تحول شدیدا برجسته مربوط به آینده است اما ما در آن نقشی نداریم».

منبع: فارس