شهر خبر

محمدبیگی در صحن مجلس:

بدون تسهیلات بانکی نمی‌توان منتظر معجزه در تولید دارو بود

بدون تسهیلات بانکی نمی‌توان منتظر معجزه در تولید دارو بود

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: تا وقتی برای شرکت‌های داروساز تسهیلات بانکی وامی در نظر نگیریم نمی‌توانیم منتظر معجزه در تولید دارو باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه ۲۴ آبان ماه) در صحن علنی مجلس و در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره بررسی نحوه مدیریت زنجیره تأمین و توزیع دارو، اجرای طرح دارویار و علل کمبودهای اخیر در کشور گفت: شاهد خیزش عظیمی در حوزه سلامت به نام نهضت سلامت الکترونیک هستیم که در یک سال و نیم گذشته تکالیف برجای مانده از ۱۵ سال قبل در حوزه امضای الکترونیک و تشکیل سامانه‌های مرتبط به دارو، بهداشت و تجهیزات پزشکی و کدینگ اقلام تجهیزات پزشکی و دارو انجام شد.

نماینده مردم قزوین در مجلس تصریح کرد: سازمان‌های بیمه‌گر در حال پیوستن به نهضت سلامت الکترونیک، تکمیل نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیکی هستند اما این روند در حالی ادامه پیدا می‌کند که بودجه سلامت الکترونیک به صورت کامل توسط سازمان برنامه پرداخت می‌شود.

وی تأکید کرد: قرار بود ۵۰ درصد از بودجه مذکور در حوزه نظام ارجاع به پزشک خانواده و سلامت الکترونیک یعنی به میزان ۷۰۰ میلیارد تومان به این موضوع اختصاص پیدا کند اما تاکنون ریالی توسط سازمان برنامه و بودجه برای سلامت الکترونیک اختصاص پیدا نکرده، در این شرایط چطور می‌توانیم درگاه یکپارچه سلامت الکترونیک را تشکیل دهیم و از یکپارچگی داده‌ها صحبت کنیم.

محمدبیگی بیان کرد: عملاً برخی از سازمان‌های بیمه‌گر که نقش مهمی دارند از جمله سازمان تأمین اجتماعی، هنوز وارد درگاه یکپارچه نشده و تا وقتی که درگاه تبادلات اطلاعات سلامت الکترونیکی یکپارچه نشود، تحلیل دقیق داده‌ها برای تخمین میزان دارو، تجهیزات مورد نیاز امکان‌پذیر نخواهد بود.

نماینده مردم قزوین در مجلس عنوان کرد: در آن دوره به دلیل رعایت دستورات پزشکی، استفاده از ماسک و ضدعفونی‌کننده‌ها شاهد کاهش بیماری‌های عفونی در دو سال گذشته بودیم که ناخودآگاه تخمین میزان دارویی برای آنتی‌بیوتیک‌ها دچار اختلال و اشکال شد، اما نیازمند آن بودیم که تحلیل فراداده صورت گیرد تا مشکلات عظیم در این حوزه رخ ندهد.

وی تأکید کرد: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در این حوزه مسئولیتی بر عهده دارند اما سازمان برنامه و بودجه و وزارت صمت هم در حوزه تأمین بودجه و زیرساخت شرکت‌های داروسازی و به روز رسانی خطوط تولید دارو نقش‌آفرین هستند و تا زمانی که برای شرکت‌های داروساز تسهیلات بانکی وامی در نظر نگیریم نمی‌توانیم منتظر اعجاز در تولید دارو باشیم.

سازمان برنامه و بودجه و وزارت صمت هم در حوزه تأمین بودجه و زیرساخت شرکت‌های داروسازی نقش‌آفرین هستند، تا وقتی برای شرکت‌های داروساز تسهیلات بانکی نمی‌توان انتظار اعجاز در تولید دارو داشت.