شهر خبر

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

ضرورت توجه به موارد مغفول/جزئیات در آثار سوگواره عاشورایی مهم است

ضرورت توجه به موارد مغفول/جزئیات در آثار سوگواره عاشورایی مهم است

داور بخش تایپوگرافی سوگواره هنر عاشورایی، توجه به جزئیات و استفاده از بیان درستی که بتواند محتوا را از طریق فرم به مخاطب منتقل کند در آثار سوگواره هنر عاشورایی را نکته‌ای حائز اهمیت دانست.

حسین چمن‌خواه داور بخش تایپوگرافی چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی درباره معیارهای داوری در این دوره سوگواره به خبرنگار مهر گفت: در ارائه اثر به سوگواره عاشورایی و توجه به جزئیات و برخورداری از بیان درستی که محتوا را به واسطه فرم به مخاطب انتقال دهد، اهمیت دارد.

وی اظهار کرد: مشکل عمده کسانی که می‌خواهند با رویکرد دینی و مذهبی دست به خلق آثار هنری بزنند کمبود منابعی است که این افراد را با حقیقت (حقیقت نسبت با آنچه وجود داشته) این موضوعات آشنا کند.

داور بخش تایپوگرافی سوگواره هنر عاشورایی در ادامه بیان کرد: عمدتاً هنرمندان کمتر به این موضوع توجه می‌کنند که مضمون و محتوا باید از کجا نشأت بگیرد و این در حالی است که توجه به این امر روی فرم هم تأثیرگذار است.

وی همچنین گفت: حوادث اخیر که نمونه‌ای از دیگر اتفاقات است، ضرورت توجه به مواردی را یادآوری می‌کند که مورد غفلت قرار گرفته یا کمتر به آن توجه شده برای مثال اگر فلسفه حوادث تاریخی یا جریان عاشورا را در راستای جریان توحیدی و در مقابل جریان کفر بدانیم که فلسفه تکامل مادی دارد و بر اساس آن سبک زندگی و مدرنیته شکل گرفته، جریان الهی فلسفه تاریخی ندارد و ما نمی‌دانیم وقایعی که در تاریخ اسلام و دینداری شکل گرفته چه نسبتی با فلسفه‌ای که باید بر آن حاکم باشد، دارد.

چمن خواه در ادامه عنوان کرد: در فلسفه مادی تکامل تاریخ و روند رشد از ساخت چرخ و کشف آتش، گرفته تا انقلاب صنعتی و … همه چیز مشخص است و همه می‌دانند با هدف استفاده بهتر و لذت از دنیا شکل گرفته در حالی که در فلسفه الهی لذت با نیم نگاهی به دنیا به آخرت واگذارمی‌شود و کمتر به روند و اهداف آن توجه می‌شود.

داور بخش تایپوگرافی سوگواره هنر عاشورایی با اشاره به اینکه عاشورا هم بخشی از جریان توحید است، گفت: متأسفانه برخی از افراد با این مقوله انتزاعی برخورد می‌کنند و عاشورا را حادثه‌ای تلقی می‌کنند که برای فرزندان رسول الله اتفاق افتاده و پرداختن به آن را به عزاداری و خلق اثر محدود می‌کنند و مشکل هم این است که اغراض امام حسین (ع) در واقعه عاشورا پیگیری نمی‌شود و فقط برای عرض ادب و بهتر شدن حال افراد وارد عزاداری و تولید اثر هنری می‌شوند در حالی که باید تکلیف نسبت به فلسفه تکامل الهی را متوجه شویم.

وی تاکید کرد: بی توجهی به اهداف امام حسین (ع) نشانگر این است که ما هنوز دیدمان نسبت به عاشورا و وقایع تاریخ اسلام درست نیست و نیاز بیشتری به نگاه فلسفه تاریخ وجود دارد.

این هنرمند طراح با اشاره به اهمیت فرم در دیده شدن آثار هنری اظهار کرد: توجه به جزئیات و استفاده از بیان درستی که بتواند محتوا را از طریق فرم به مخاطب منتقل کند در آثار سوگواره هنر عاشورایی نکته‌ای حائز اهمیت است.

وی درباره ضرورت برگزاری رویدادهای هنری چون سوگواره هنر عاشورایی گفت: معمولاً رویدادهای هنری کارکرد سالانه یک صنف هستند و فضایی برای تشویق و جایزه هنرمندان هم تلقی می‌شوند اما وقتی کارکرد فستیوال‌ها یا سوگواره به نفع دین باشد و اهداف آن با مطالعه حوادث و کتاب‌های موثق درباره عاشورا دنبال شود، می‌توان به این امید داشت که این رویداد هنری صرفاً محلی برای شهرت هنرمند یا ایجاد پله‌ای برای معرفی و پیگیری اهداف شخصی افراد نیست بلکه در راستای انتقال پیام عاشورا به زبان هنر گام برداشته است.

چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی در قالب ۵ بخش پوستر و تایپوگرافی، نقاشی (دیجیتال و کلاسیک)، نقاشی خط، پرچم و کتیبه و کمیک استریپ برگزار خواهد شد.