شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#رئیس جمهور#چین#بایدن

شی جین پینگ:

چین بدنبال تغییر نظام بین الملل و دخالت در امور داخلی آمریکا نیست

چین بدنبال تغییر نظام بین الملل و دخالت در امور داخلی آمریکا نیست

رئیس جمهور چین در دیدار با بایدن گفته است که پکن به دنبال تغییر نظم بین المللی موجود یا مداخله در امور داخلی آمریکا نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، مقامات چینی اعلام کردند، رئیس جمهور چین در دیدار با همتای آمریکایی خود در حاشیه اجلاس گروه بیست (G-۲۰) در بالی اندونزی اعلام کرد که چین هیچ قصدی برای به چالش کشیدن آمریکا یا تغییر نظم بین المللی موجود ندارد.

شیء جین پینگ در دیدار خود با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفته است: چین به دنبال تغییر نظم بین المللی موجود یا مداخله در امور داخلی ایالات متحده نیست و هیچ قصدی برای به چالش کشیدن یا جابجایی ایالات متحده ندارد.

شیء با اشاره به اینکه روابط دوجانبه بین چین و آمریکا نباید یک «بازی حاصل جمع صفر» باشد که یک طرف به قیمت از دست دادن طرف دیگر رقابت یا پیشرفت می‌کند، همچنین تاکید کرد که موفقیت‌های چین و ایالات متحده فرصت‌هایی برای یکدیگر است.

وی تاکید کرد در حالی که آمریکا سرمایه داری را پذیرفت، چین نیز سوسیالیسم را پذیرفت و هر دو طرف باید به این تفاوت احترام بگذارند و سعی در تغییر شکل یکدیگر یا تغییر سیستم سیاسی دیگری نداشته باشند.

رئیس جمهور چین همچنین در این نشست با بیان اینکه آزادی، حقوق بشر و دموکراسی ارزش‌های مشترک همه بشریت است، افزود: «روایت موسوم به دموکراسی در مقابل استبداد ویژگی تعیین کننده دنیای امروز نیست و کمتر وضعیت واقعی دنیا را نشان می‌دهد.»

شیء در مورد تایوان نیز، این جزیره را خط قرمزی که نباید در روابط چین و آمریکا عبور کرد، توصیف و تاکید کرد که موضوع تایوان، موضوع امور داخلی چین است.

وی گفت: امیدواریم طرف آمریکایی سخنان خود را با عمل مطابقت دهد و به سیاست چین واحد و بیانیه‌های مشترک پایبند باشد.

آمریکا به طور رسمی جمهوری خلق چین را در سال ۱۹۷۹ به رسمیت شناخت و سفارت دیپلماتیک خود را از تایپه در تایوان به پکن منتقل کرد و سیاست‌هایی از جمله به رسمیت شناختن تایوان به عنوان بخشی از سرزمین اصلی چین را که عموماً به عنوان سیاست چین واحد شناخته می‌شود؛ پذیرفت. این تغییر موضع آمریکا پس از به رسمیت شناختن دیپلماتیک پکن توسط سازمان ملل متحد انجام شد. با این حال، تایپه از سال ۱۹۴۹ بر استقلال خود پافشاری کرده است.

شیء همچنین در مورد رقابت‌های اقتصادی گفت که شروع یک جنگ تجاری یا جنگ فناوری و یا قطع زنجیره‌های تأمین هر دو بر خلاف اصول اقتصاد بازار آزاد و قوانین تجارت بین‌المللی است.

وی افزود: «این گونه تلاش‌ها به نفع هیچ‌کس نیست. ما با سیاسی‌کردن روابط اقتصادی و تجاری و همچنین سیاسی سازی مبادلات علم و فناوری مخالفیم.»

دیدار رهبران چین و آمریکا همزمان با روزهایی صورت گرفته که در آن مسائل مربوط به رقابت اقتصادی و فناوری بین دو اقتصاد بزرگ جهان در دستور کار قرار گرفته است.

تراشه‌های نیمه‌رسانا و مدارها که اساس دستگاه‌های فناوری مانند رایانه‌ها، تلفن‌های هوشمند، هواپیماها و تجهیزات نظامی را تشکیل می‌دهند، اخیراً به خط مقدم رقابت فزاینده بین ایالات متحده و چین تبدیل شده‌اند.

دولت بایدن تقریباً ۵۲ میلیارد دلار را برای حمایت از تولید داخلی نیمه هادی‌ها و تولیدکنندگان و سرمایه گذاران خارجی در آمریکا با قانون تراشه در نظر گرفته است. این کشور قصد خود را برای محدود کردن نفوذ پکن در این زمینه با الزام تولید و فعالیت شرکت‌های تولید کننده در آمریکا اعلام کرده است. با مقررات جدید منتشر شده در ۷ اکتبر، دفتر صنعت و امنیت ایالات متحده ۳۱ شرکت و مؤسسه چینی، از جمله بزرگترین تولید کننده تراشه‌های حافظه چین و بزرگترین تولید کننده سخت افزار نیمه هادی را به فهرست کنترل صادرات خود اضافه کرده است و برای آنها محدودیت‌هایی ایجاد کرد.

از آنجایی که این محدودیت‌ها به عنوان اعلام «جنگ تراشه‌ها» بین دو قدرت بزرگ تعبیر می‌شود، طرف چینی استدلال می‌کند که کنترل‌های صادراتی قوانین تجارت بین‌المللی را نقض می‌کند. چین همچنین اقدامات واشنگتن را به عنوان تلاش برای حفظ هژمونی فناوری خود می‌داند.

لازم به ذکر است که اعلام مواضع رئیس جمهور چین پس از دیدار او با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در حاشیه اجلاس گروه بیست در اندونزی صوررت می‌گیرد. بر اساس گزارش اسپوتنیک، بایدن گفته است که پکن و واشنگتن باید بر اختلافات خود غلبه کنند. وی همچنین نسبت به برقراری گفتمانی «صریح و صادقانه» با همتای چینی خود، ابراز امیدواری کرده است.

به ادعای بایدن، وی و جین‌پینگ وظیفه دارند تا حوزه‌های همکاری دو کشور را شناسایی کرده و از درگیری و تنش اجتناب کنند. رئیس جمهور آمریکا پیش از این ملاقات، مدعی شده بود تا «قاطعانه با چین رقابت و در عین حال از بن‌بست سیاسی اجتناب کند.»

دور جدید تنش‌ها میان واشنگتن و پکن پس از سفر جنجالی و تحریک‌آمیز ماه آگوست نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان تشدید شده است.

اجلاس سران گروه ۲۰ در بالی اندونزی روزهای ۲۴ و ۲۵ آبان سال جاری برگزار می‌شود. این نشست نخستین گردهمایی رهبران بزرگترین اقتصادهای جهان از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین (۲۴ فوریه/۵ اسفند ۱۴۰۰) است. از مهم‌ترین موضوعاتی که انتظار می‌رود در این اجلاس به آن پرداخته شود، می‌توان به بحران اوکراین، فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی، شرایط اقلیمی جهان، بحران انرژی و روابط پرتنش چین و آمریکا اشاره کرد.