شهر خبر

چرایی دست رد آنکارا به پیام تسلیت واشنگتن/ از حمایت‌های تروریستی تا تجهیز علیه ترکیه

گازته

روزنامه ینی چاغ، ارگان رسانه ای حزب خوب (به رهبری مرال آکشنر)، در صفحه نخست به این موضوع پرداخته و یادآوری کرده است: «آمریکا که مثلاً دوست ترکیه است، در شمال سوریه از تروریست های مخالف ترکیه حمایت می کند و حالا هم با تسلیح بخش روم نشین قبرس به ما ضربه می زند».

ینی چاغ

روزنامه ملیت، از روزنامه های تحت امر حزب عدالت و توسعه، اقدام آمریکا را به عنوان یک گام خطرناک توصیف کرده است. در همین حال روزنامه آیدنلک، ارگان رسانه ای حزب کمونیستی وطن (از متفقین اردوغان) به این اشاره کرده که آمریکا عملاً ترکیه را در محاصره نظامی قرار داده است.

 

ملیت «رابرت منندز»، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، دولت ترکیه را بزرگترین تهدید در منطقه شرق مدیترانه معرفی کرده و گفته بود که «آنکارا همراه با چین، روسیه، و تغییرات آب‌وهوایی، یکی از چالش‌های مهم پیش‌روی جامعه جهانی هستند.»

منندز

وی همچنین افزود: ترکیه، علی‌رغم اینکه یک متحد و عضو ناتو است، اما همچنان تهدیدی فوری و همیشگی در شرق مدیترانه است. آنکارا با انجام پروازهای تحریک‌آمیز در دریای اژه، حاکمیت یونان را تهدید می‌کند. پرواز جت‌های جنگنده برای هر کشوری، رفتاری غیرقابل‌پذیرش است.

منندز با تأکید بر افزایش همکاری آمریکا و یونان در زمینه های مختلف بار دیگر مخالفت خود را با فروش جنگنده‌های اف -۱۶ آمریکا به ترکیه، اعلام کرده بود.

البته این روابط تیره و تار ریشه چندین ماهه دارد. فروردین ماه امسال بود که ترکیه و آمریکا اعلام کردند مذاکرات چند ماهه‌شان برای بهبود روابط تیره و با چشم‌انداز همکاری در زمینه‌های اقتصادی و دفاعی به نتیجه رسیده است.

حتی دو طرف با انتشار بیانیه‌ای مشترک در روز دوشنبه ۴ آوریل (۱۵ فروردین) گفتند که بعد از این، مذاکرات در سطح وزیران انجام خواهد شد. این موضوع به معنی تأیید پیشرفت در گفتگوهاست زیرا مذاکره در سطح وزیران، قالب مورد نظر دو طرف در تلاش برای ترمیم روابط‌شان بوده است.

آن زمان یورونیوز نوشت که روابط میان آنکارا و واشنگتن بر سر موضوعاتی مانند خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه توسط ترکیه، اختلافات سیاسی در سوریه، لیبی و مدیترانه شرقی و مسائل قضایی تیره شده است.

اوایل مهرماه امسال روزنامه «ینی شفق» نوشته بود که «مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه در جمع دانشجویان  ترکیه‌ای گفته: « ترکیه نیروهای بیشتری را برای محافظت از قبرس ترک نشین مستقر خواهد کرد و هر آنچه را که از نظر تسلیحاتی نیاز دارند در اختیار آنها قرار خواهد داد.»

چاووش اوغلو

چاووش اوغلو در ادامه گفت که ترکیه با تلاش‌های ضد تروریستی خود کشوری نمونه است. وی همچنین از آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به دلیل حمایت آشکار از گروه تروریستی «پ‌ک‌ک» انتقاد کرد.

سال 1389 بود که روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت ویکی لیکس اسنادی منتشر کرده که این اسناد نشان می‌‌دهد آمریکا گروهک تروریستی پ‌ ک ‌ک را برای عملیات تروریستی حمایت ‌کرده است.

مولود چاووش‌اوغلو پیش از این نیز در مصاحبه با مجله «اوتاوا لایف» کانادا گفت: حمایت آمریکا از تروریست‌های پ.ک.ک/ پ.ی.د نه تنها امنیت ترکیه را دچار مخاطره، بلکه همکاری دیرینه دو کشور را نیز زهرآلود می کند.

این اسناد و این اظهارات وزیر خارجه ترکیه در حالیست که مقامات آمیرکایی این حمایت را کتمان می کنند. وزارت خارجه آمریکا سال گذشته اقدامات پ.ک.ک در ترکیه را « تروریستی» توصیف کرده و تعداد نیروهای آن را بین 4000 تا 5000 تن عنوان کرد. 

ترکیه در سالهای گذشته به تناوب با آمریکا به اختلاف برخورده و اکثر این اختلافات به تلاشهای دولت اردوغان برای گسترش سرزمینی و سیاست های نوعثمانی‌گری وی برمی گردد. 

انتهای پیام/