این ۴ خوراکی کلسترول خون شما را افزایش می‌دهند!

اگر پزشک به شما گفته که کلسترول بالایی دارید یا می‌دانید که احتمالا در آینده مستعد ابتلا به کلسترول بالا هستید دانستن اینکه چگونه سطح کلسترول بدن خود را به بهترین نحو کنترل کنید ممکن است گاهی سخت به نظر برسد. با این وجود، مدیریت سطح کلسترول شما امری حیاتی است، زیرا داشتن کلسترول بالا در طول زمان ممکن است منجر به سایر عوارض سلامتی شود.

کلسترول یک ماده طبیعی و ضروری در بدن است که برای ساخت سلول‌ها و هورمون‌های منظم و سایر وظایف مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود، گردش بیش از حد کلسترول در بدن می‌تواند خطرناک باشد و فرد را در معرض خطر بیماری قلبی و سکته قرار دهد. بنابراین، چه چیزی باعث کلسترول بالا می‌شود؟ متاسفانه عوامل غیر قابل اجتناب خاصی مانند ژنتیک و سن می‌توانند در این امر نقش داشته باشند. با این وجود، پژوهش‌ها نشان می‌دهند که سبک زندگی می‌تواند به طور قابل توجهی بر سطح کلسترول شما نیز تاثیر بگذارد.

روشن‌تر شده که ژنتیک نقش مهم‌تری در نحوه پردازش کلسترول و خطر ابتلا به کلسترول بالا دارد. با این وجود، برخی عادات غذایی وجود دارند که می‌توانند باعث تشدید یا منجر به کلسترول بالا شوند.

یکی از رایج‌ترین افسانه‌ها یا باورهای غلط در مورد کلسترول و غذا این است که غذاهایی که کلسترول بیشتری دارند همان چیزی هستند که باید محدود کنید. با این وجود، کلسترول رژیم غذایی در واقع تاثیر بسیار کمتری بر سطح کلسترول بدن شما نسبت به آن چه که پیش‌تر تصور می‌شد خواهد داشت.

پژوهش‌های انجام شده در کلینیک مایو نشان می‌دهند که رژیم‌های غذایی سرشار از چربی‌های اشباع شده و ترانس تاثیر بیش‌تری بر کلسترول شما در مقایسه با کلسترول موجود در غذا دارند.

در ادامه به مواد غذایی‌ای خواهیم پرداخت که به طور مخفیانه کلسترول شما را در طول زمان افزایش می‌دهند:

۱-غذاهای سرخ شده

خوردن غذای سرخ شده به طور منظم نه تنها مصرف چربی و کالری شما را افزایش می‌دهد بلکه می‌تواند به مرور زمان منجر به افزایش کلسترول شود. غذاهایی که سرخ شده‌اند چربی بیشتری نسبت به غذاهایی دارند که به شیوه‌ای متفاوت تهیه شده اند. این غذاها اغلب حاوی چربی‌های ترانس هستند که برای سلامت قلب مضر می‌باشند. برای جلوگیری از روغن‌های اضافه شده که بیش‌تر در غذاهای سرخ کردنی استفاده می‌شوند، غذای خود را گریل کنید و یا به صورت پخته درست کنید.

فست فود

۲-محصولات از پیش پخته و بسته‌بندی شده

محصولات پخته شده به ویژه آن دسته از محصولاتی که از پیش بسته‌بندی و فرآوری شده‌اند اغلب حاوی مواد زیادی هستند که در طول زمان سطح کلسترول شما را افزایش می‌دهند. این مواد غذایی عامل افزایش کلسترول به طور عمده به دلیل محتوای چربی و کربوهیدرات تصفیه شده خود خطرناک هستند.

نوع کربوهیدرات‌های مورد استفاده می‌تواند تری گلیسیرید را در خون افزایش دهد و باعث التهاب در بدن شود که در نهایت افراد را در معرض خطر آسیب شریان‌ها قرار می‌دهد و احتمال تجمع کلسترول را افزایش می‌دهد. هم چنین، روغن‌های پخت و پز استفاده شده در تهیه این مواد غذایی مانند کره یا شیرین کننده‌ها نیز می‌توانند سطح کلسترول خون را افزایش دهند. توجه به این ترکیب از کربوهیدرات‌های تصفیه شده و چربی‌های ناسالم کلیدی است. یکی از بزرگترین عوامل در سطح کلسترول خون شما کلسترول واقعی موجود در غذای شما نیست بلکه از ترکیبی از چربی‌ها و کربوهیدرات‌های ناسالم ناشی می‌شود.

۳-گوشت قرمز فرآوری شده

گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس و بیکن به دلیل داشتن چربی اشباع شده و سدیم بسیار بالاتر از سایر انواع گوشت‌های دیگر شناخته شده‌اند و به طور خاص باعث افزایش قابل توجه سطح کلسترول می‌شود.

براساس نتیجه مطالعه‌ای که در نشریه Nutrition، Metabolism & Cardiovascular Diseases منتشر شده مصرف منظم گوشت فرآوری شده با خطر بیشتری برای افزایش سطح کلسترول وتری‌گلیسیرید مرتبط است. به طور کلی، نتایج پژوهش‌ها از لحاظ تاریخی نشان داده که مصرف مداوم گوشت‌های فرآوری شده فراتر از افزایش سطح کلسترول می‌تواند بر سلامت قلب شما تاثیر منفی بگذارد. برای مثال، گزارشی منتشر در سال ۲۰۲۱ میلادی در نشریه Critical Reviews در Food Science & Nutrition نشان داد که مصرف روزانه گوشت فرآوری شده با افزایش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب مرتبط است.

۴- مشروبات الکلی

نوشیدن الکل با افزایش بالقوه سطح کلسترول مرتبط است. به طور کلی، مصرف الکل یکی از عوامل اصلی تشدید کننده خطر برای سلامت قلبی عروقی است از جمله کلسترول بالا، فشار خون بالا و بیماری قلبی