شهر خبر

استفاده سیاسی اروپا از ابزار تحریم برای دخالت در امور ایران

استفاده سیاسی اروپا از ابزار تحریم برای دخالت در امور ایران

نورنیوز نوشت: تحریم‌های اتحادیه اروپا به دلیل تبعیت این کشورها از تحریم‌های یک‌جانبه و غیر قانونی آمریکا علیه کشورمان و متوقف بودن روابط اقتصادی ایران با این اتحادیه هیچ‌گونه تأثیر واقعی در شرایط اقتصادی ایران نخواهد داشت.

«جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قبل از آغاز نشست وزرای خارجه این اتحادیه در بروکسل گفت: در آستانه افزایش تحریم‌ها علیه «افراد و نهادهای مسئول در ارتباط با خشونت علیه معترضان» هستیم.

این اقدام اروپا در شرایطی انجام می‌شود که رییس جمهور فرانسه نیز اخیرا ضمن ملاقات با چند زنِ مدعی رهبری اعتراضات، ضمن تمجید از آنها از رخدادهای چند هفته گذشته‌ی ایران به عنوان انقلاب! یاد کرد.

«اولاف شولتس»، صدراعظم آلمان نیز روز گذشته و هم‌زمان با تظاهرات مردم این کشور در اعتراض به بی‌کفایتی دولت آلمان در مدیریت شرایط اقتصادی و ناکامی در کنترل قیمت‌ها، ضمن انتقاد شدید از اقدامات انجام شده از سوی ایران برای کنترل اغتشاشات گفت: اتحادیه اروپا به زودی با هدف زیر فشار گذاشتن حکومت ایران تحریم‌های جدیدی اعمال خواهد کرد.

اقدامات مداخله‌جویانه کشورهای اروپایی که با رفتارهای خارج از عرف دیپلماتیک برخی نمایندگان سیاسی آنها در ایران همراه است به روشنی از عصبانیت و ناامیدی آنها نسبت به فروکش کردن اغتشاشات و بازگشت شرایط عادی به کشور حکایت می‌کند.

مرور رفتار رسانه‌های رسمی وابسته به این کشورها نیز موید رویکرد کاملا جهت‌دار این دولت‌ها در قبال اغتشاشات هفته‌های گذشته در ایران است.

در حالی که رسانه‌های غربی در هفته‌های اخیر با استفاده از تصاویر تایید نشده در شبکه‌های اجتماعی و اخبار و گزارش‌های عمدتا کذب، شدیدترین جریان رسانه‌ای خصمانه را علیه کشورمان سازمان دادند، اکنون و ‌پس از عادی شدن شرایط در کشور نه تنها حاضر به بازتاب واقعیت‌های جاری در ایران نیستند بلکه با بزرگ‌نمایی برخی رخدادهای پیش پا افتاده و استفاده از ابزارهای سیاسی و اقتصادی چون تحریم‌های اعلام شده از سوی جوزف بورل، همه تلاش خود را برای زیر فشار گذاشتن ایران و تشویق افکار عمومی برای تداوم اعتراضات به‌کار بسته‌اند.

بدون شک این‌گونه اقدامات مزورانه، همچون گذشته کمکی به اروپای بحران‌زده برای تحمیل اراده سیاسی خود به مردم ایران نخواهد کرد و اثر آن در حد نمایشی بی‌محتوا خواهد بود.

تنها تأثیر واقعی رفتار کنونی اروپا افزایش وضوح چهره پُرفریبی است که پس از خروج غیر قانونی ترامپ از برجام با دروغ‌گویی و بدون هیچ‌گونه اقدام عملی، بیش از یک سال طلایی‌ترین فرصت‌ها را برای مقابله جدی با اقدامات آمریکا از ایران گرفت و موجب تحلیل بنیه‌ی اقتصادی کشور شد.

تحریم‌های اتحادیه اروپا به دلیل تبعیت این کشورها از تحریم‌های یک‌جانبه و غیر قانونی آمریکا علیه کشورمان و متوقف بودن روابط اقتصادی ایران با این اتحادیه هیچ‌گونه تاثیر واقعی ندارد اما آینده ثابت خواهد کرد طرفی از این‌گونه اقدامات متضرر خواهد شد که با عدم شناخت از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران بیش از ۴۰ سال است چهره کریه دشمنی با مردم ایران را پشت نقاب‌های رنگارنگ پنهان کرده است.

311311