شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#چین

نخستین دیدار رهبران آمریکا و چین در بالی

نخستین دیدار رهبران آمریکا و چین در بالی

فردای اقتصاد: جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات‌متحده و شی جین پینگ، همتای چینی اش، امروز دوشنبه در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در جزیره بالی اندونزی، برای نخستین بار با یکدیگر دیدار کردند. این دیدار می‌تواند گشایشی در روابط دو طرف باشد که به دلیل بحران تایوان، مسائل مرتبط با تکنولوژی، جنگ اوکراین و اختلاف دیدگاه‌های شدید بر سر نظم جهانی به پایین‌ترین سطح خود در نیم قرن اخیر رسیده‌است.
به گزارش نیویورک تایمز، شی جین پینگ، در این دیدار خطاب به جو بایدن گفت: «آقای رییس‌جمهور! من مشتاقانه منتظر همکاری با شما هستم تا روابط پکن و چین را به مسیر سالم و توسعه پایدار برگردانیم که به نفع دو طرف و کل جهان ابشد.» بایدن نیز در این دیدار گفت که «مدیریت اختلافات» و «جلوگیری از تبدیل شدن رقابت به درگیری» مهم است.
بایدن از تغییرات آب و هوایی و ناامنی غذایی به عنوان مشکلات جهانی یاد کرد و گفت که انتظار می‌رود طرفین راه حلی برای این موضوع پیدا کنند.
شی جین‌پینگ در پاسخ به بایدن گفت که روابط بین دو کشور مطابق انتظارات جهانی نیست.
او ادامه داد: «ما باید مسیر مناسبی برای روابط چین و ایالات متحده ترسیم کنیم. ما باید مسیر درستی را برای روابط دوجانبه پیدا کنیم و روابط دو طرف را بهبود بخشیم.»
پروفسور پیرلندری از دانشگاه چینی هنگ‌کنگ نیز به بی‌بی‌سی گفت :برای هر دو نفر، هدف اصلی این جلسه این است که در صحنه جهانی "ضعیف" به نظر نرسند.
دو رهبر پیشتر به دلیل شیوع کووید-۱۹ و همچنین تنش فزاینده میان طرفین موفق به دیدار رو در رو نشده بودند.
به گفته پیرلندری، دیدار مقامات ایالات‌متحده و چین در یک کشور ثالث مسبوق به سابقه است، روشی که منجر به گشایش در روابط دو طرف نیز شده‌است. به گفته این استاد دانشگاه در اواسط سده ۲۰ میلادی، روش دیدار مقامات دو کشور در یک کشور ثالث امتحان شد و به کاهش تنش میان طرفین منجر شد.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به نمایندگی از پوتین در اجلاس گروه ۲۰ - که نخستین نشست پس از حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه است – شرکت کرده‌است. کاخ کرملین پیشتر اعلام کرد که برنامه کاری ولادیمیر پوتین بسیار شلوغ است و او نمی‌تواند در نشست گروه ۲۰ شرکت کند.
همزمان وزارت خارجه روسیه گزارش‌ها مبنی بر انتقال لاوروف به بیمارستان پس از ورود به بالی را تکذیب کرد.
روز یکشنبه، بایدن به رهبران آسیایی در کامبوج گفت که خطوط ارتباطی ایالات متحده با چین برای جلوگیری از درگیری باز خواهد ماند و مذاکرات سختی در روزهای آینده در پیش خواهد بود.
مقامات آمریکایی گفته‌اند که در دو ماه گذشته تلاش‌هایی از سوی پکن و واشنگتن برای ترمیم روابط صورت گرفته است.
جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده پیشتر به خبرنگاران در بالی گفته بود که این نشست «با هدف  تثبیت روابط بین ایالات متحده و چین و ایجاد فضایی مناسب‌تر برای تجارت با آمریکا انجام می‌شود.»
او گفت که بایدن با چین درباره نگرانی‌های امنیت ملی در مورد محدودیت‌ها بر روی فناوری‌های حساس ایالات متحده صحبت کرده است و نگرانی‌هایی را در مورد قابلیت اطمینان زنجیره‌های تامین چین برای کالاهایی مانند مواد معدنی را نیز مطرح کرده‌است.

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
دشواری‌های بایدن برای تعامل با جهان

"بی مسئولیتی" هسته‌ای

بایدن و شی، از زمان ریاست جمهوری بایدن در ژانویه ۲۰۲۱، پنج تماس تلفنی یا ویدیویی داشته‌اند. این دو نفر آخرین بار در دوران دولت اوباما، زمانی که بایدن معاون رئیس‌جمهور بود، با یکدیگر دیدار کرده‌بودند.
کاخ سفید اعلام کرده که بعید است که در نشست روز دوشنبه بیانیه مشترکی منتشر شود.
جوکو ویدودو، رئیس جمهور اندونزی، میزبان اجلاس گروه ۲۰، گفت که امیدوار است نشست روز سه شنبه بتواند «مشارکت های ملموسی را ارائه دهد که می تواند به جهان در بهبود اقتصادی کمک کند.»
مقامات آمریکایی هفته گذشته گفتند، با این حال، یکی از موضوعات اصلی در G۲۰ جنگ روسیه در اوکراین خواهد بود و بایدن در دفاع از ملت اروپایی تردید نخواهد کرد.
شی و پوتین در سال‌های اخیر به‌دلیل بی‌اعتمادی مشترکشان به غرب، به‌طور فزاینده‌ای به یکدیگر نزدیک شده‌اند و تنها چند روز پیش از حمله روسیه به اوکراین، بر اتحاد خود مجدداً تأیید کردند. اما چین مراقب بوده که هیچ گونه حمایت مادی مستقیمی که به اعمال تحریم‌های غرب علیه آن منجر شود، ارائه نکند.
این مقام دولت بایدن گفت، لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین بر «عدم مسئولیت‌پذیری» تهدیدات هسته‌ای در اجلاس سران در کامبوج تاکید کرد و نشان داد که چین از لفاظی‌های هسته‌ای شریک استراتژیک روسیه ناخرسند است.غرب روسیه را به اظهارات غیرمسئولانه در مورد استفاده احتمالی از تسلیحات هسته‌ای از زمان تهاجم فوریه به اوکراین متهم کرده است. روسیه نیز در مقابل، غرب را به لفاظی‌های هسته‌ای «تحریک آمیز» متهم کرده‌است.
لاوروف وزیر خارجه روسیه، روز یکشنبه گفت که غرب در تلاش برای مهار منافع روسیه و چین، آسیای جنوب شرقی را "نظامی" می‌کند.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز گفته‌است که روز سه‌شنبه از طریق لینک ویدیویی برای سران گروه ۲۰ سخنرانی خواهد کرد.