شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سرما

زیتون مقام به کم آبی در کشور تولید شد

زیتون مقام به کم آبی در کشور تولید شد

در شرایط کنونی مسئله کم آبی درخصوص محصولات کشاورزی را باید با مقاوم کردن محصولات به کم آبی حل کرد که زیتون یکی از این محصولات است؛ درمینودشت ارقام زیتون مقاوم به سرما حتی به خشکی وتنش‌های محیطی و قارچ از طرف پژوهشگاه ژنتیک کشت می شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، طی نشستی با غلامرضا جوزانی صالحی رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران، تفاهم نامه همکاری ببن این دو مرکز علمی امضا شد.

ابتدا محمدی رییس پژوهشگاه ژنتیک بااشاره به برنامه های مشترک با سایر مراکز علمی گفت: در شرایط کنونی مسئله کم آبی درخصوص محصولات کشاورزی را باید با مقاوم کردن محصولات به کم آبی حل کرد که زیتون یکی از این محصولات است؛ درمینودشت ارقام زیتون مقاوم به سرما حتی به خشکی وتنش‌های محیطی و قارچ از طرف پژوهشگاه ژنتیک کشت می شود.

وی با تاکید بر اهمیت مشارکت بخش خصوصی با مراکز آموزش عالی گفت: در این راستا تفاهم نامه ای نیز با سازمان مدیریت تولید و صادرات زعفران برای تاسیس موسسه تحقیقاتی، شتابدهنده، شرکت دانش بنیان، اطلس و مجموعه تخصصی زعفران بصورت مشترک در پردیس علم و فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و تربت حیدریه امضا شده است که این گونه همکاریها باعث ارتقای کمی و کیفی محصولات کشاورزی و پایداری این تعاملات می شود که مشابه این مدل تعامل را با تولید کنندگان زیتون نیز آغاز کرده ایم.

 محمدی در ادامه افزود؛ تولید جنین گاو گوشتی و شیری نیز یکی از اقداماتی است که با اجرای پروژه‌های مشترک برای حفظ امنیت غذایی دراولویت پژوهشگاه قرار دارد.

غلامرضا صالحی رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی نیز  درخصوص فعالیتهای پژوهشگاه بیوتکنولوژی گفت: فعالیت های این پژوهشگاه درحوزه های کشاورزی مثل گیاهان دارویی و غیره است.

وی افزود: مرکز تحقیقات برنج نیز یکی از مراکز مهم جهاد کشاورزی هست که با پژوهشگاه بیوتکنولوژی همکاری دارد.

صالحی ادامه داد: 20موسسه تحقیقاتی ملی به عنوان زیرمجموعه سازمان تحقیقات کشاورزی وجود دارد که یکی از انها پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی است که حدود40 شرکت نیز در زمینه کشت بافت گیاهی در این پژوهشگاه فعالیت می کنند.

وی بااشاره به اهمیت شبکه سازی در همکاری های مشترک تصریح کرد: ما میتوانیم درحوزه های تولید زنجیره نهال سالم، دوره های آموزشی ایمنی سازی محصولات کشاورزی، بررسی و تامین نیازهای بخش کشاورزی باهمکاری بخش خصوصی با پژوهشگاه ژنتیک کار مشترک داشته باشیم.

وی در پایان گفت: برای نمونه درپژوهشگاه بیوتکنولوژی، کشت یک نوع درخت مقاوم به بیماری جاروئک( شبه باکتری نوعی بیماری لیموترش) برای اولین باردرایران انجام شده است.

بنابراین گزارش در پایان این نشست، امضای تفاهم نامه مشترک بین روسای این دو مرکز علمی بود.

انتهای پیام/