شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#استانبول#وزیر کشور

ترکیه پای یونان را در حادثه انفجار استانبول وسط کشید

ترکیه پای یونان را در حادثه انفجار استانبول وسط کشید

وزیر کشور ترکیه گفت، اگر زن مظنون به بمبگذاری را دستگیر نمی‌کردیم، به یونان می‌رفت.

به گزارش مشرق، وزیر کشور ترکیه روز دوشنبه پای یونان را در حمله تروریستی روز یکشنبه در شهر «استانبول» وسط کشید.

به نوشته وبگاه «کیپ تاکینگ گریس» «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه مدعی شد: «اگر این زن  را دستگیر نمی‌کردیم، به یونان می‌رفت».

سخنان سویلو تکرار ادعاهای چند دهه‌ ترکیه مبنی بر وجود اردوگاه‌های گروه تروریستی «پ‌ک‌ک » در جنوب یونان و آموزش به آنها در خاک یونان است.

«احلام البصیر سوری» مظنون این حادثه اعتراف کرده است که برای پ‌ک‌ک کار می‌کرده و همچنین توسط این گروه آموزش دیده است. اما پ.ک.ک در بیانیه‌ای هر گونه ارتباط خود با این زن را رد کرده است. پس از آن که فیلمی از این زن در انفجار مرگباری که ۶ کشته و ۸۱ زخمی برجای گذاشت نشان داده شد، در یورش شبانه نیروهای امنیتی به مخفیگاهش، دستگیر شد.

به گفته مقامات ترکیه، بمب‌گذار یک شهروند سوری ۲۳ ساله اهل کوبانی سوریه است که از طریق منطقه «عفرین» در شمال غرب سوریه وارد ترکیه شده است. فیلمی که روز دوشنبه منتشر شد نشان می‌دهد نیروهای امنیتی ترکیه مظنونی را دستگیر کرده‌اند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز گذشته (یکشنبه)، انفجار استانبول را «خائنانه» توصیف کرد و گفت که «بوی تروریسم می‌دهد».

اردوغان قبل از عزیمت به «بالی» اندونزی برای شرکت در نشست گروه ۲۰  گفت که اطلاعات اولیه نشان می‌دهد که یک زن در این حادثه نقش داشته است.

تاکنون جزئیات بیشتری درباره زنی که ظاهرا عامل حمله بوده، منتشر نشده است.

بر اساس این گزارش، استانبول و دیگر شهرهای ترکیه در گذشته هدف حملات گروهای جدایی‌طلب کرد و دیگر گروهها قرار گرفته است که یکسری از این حملات در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ صورت گرفته است.

حادثه تروریستی روز یکشنبه واکنش کشورهای جهان را به همراه داشت و سران کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، مصر، فرانسه، یونان، ایتالیا، پاکستان، اوکراین، انگلیس و آمریکا پیام‌های تسلیت برای خانواده قربانیان این حادثه ارسال کردند.

منبع: فارس