شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سینما#ایران#سعید#جایزه

راه حل سعید الهی منتقد و مستندساز برای خروج سینما از انسداد فعلی

راه حل سعید الهی منتقد و مستندساز برای خروج سینما از انسداد فعلی

یک عضو شورای سیاستگذاری پنجمین جایزه پژوهش سینمای سال ایران معتقد است پژوهش و مطالعه فیلمسازان موجب خلق ایده های تاثیرگذار در تولیدات سینمایی و تلویزیونی خواهد شد.

ماهرخ عباس‌پور: سعید الهی درباره کارکرد پژوهش در سینما اظهار داشت: از جمله کارکردهای پژوهش در هر زمینه ای خروج از انسداد، محدودیت فکری و توجه به وجوه مختلف یک موضوع از مناظر گوناگون است. به‌ طور طبیعی تراوشات ذهنی فردی قابلیت بسط و ترویج در طول زمان را نداشته و آنچه که موجب ماندگاری و اثربخشی اندیشه ها و ایده ها می شود، پیش زمینه مطالعاتی و مرور پژوهش‌های صورت گرفته در آن عرصه است.

عضو شورای سیاست‌گذاری پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران در ادامه افزود: در حوزه تولید محصولات و صنایع فرهنگی و هنری نیز فارغ از برخی استثنائات، اصالت مبتنی بر دانش و آگاهی منشعب از تحقیق و دانش پژوهی و توجه به مطالب، دانایی بخشی است که از سوی دیگران و یا خود فرد در محیط پیرامونی وجود دارد. لذا با این استدلال، تکیه بر اطلاعات محدود نمی تواند به معنای واقعی موجب همراهی و همذات پنداری مخاطب با اثر شود.

الهی که علاوه بر تحلیل مسائل روز سینما در رسانه های جمعی کشور، از مدرسان حوزه مدیریت رسانه است، با اشاره به ضرورت پژوهش در سینما تصریح کرد: متاسفانه از سوی بسیاری از فیلمسازان به ویژه در عرصه اجتماعی، سیاسی و موضوعات استراتژیک و مورد نیاز جامعه، مطالعه کافی عمیق صورت نمی‌گیرد و تنها به برداشت‌های غیرعلمی و چه بسا سطحی اکتفا می شود.

وی یادآور شد: این در حالیست که تولید یک فیلم داستانی موثر، پرمخاطب و جذاب اصولاً از بستر مستندنگاری و یا حداقل خروجی های مفید و قابل اعتنا در محافل و مجامع نخبگانی استخراج می شود. این کارشناس حوزه فرهنگ و رسانه در ادامه بر تشکیل کانون‌های پژوهشی و بهره‌مندی از پژوهشگران دانشگاهی و مجرب در نگارش هر اثر بصری از جمله سینمایی تاکید کرد و گفت: حضور اصحاب پژوهش در عرصه تولیدات فرهنگی علاوه بر عمق‌بخشی به اثر، موجب اطمینان خاطر برای فیلمساز و مخاطب خواهد شد که محصول پیش رو از مسیر راهبردی، آموزشی و اطلاع رسانی خود در جایگاه رسانه خارج نشده و در حال انتقال پیام صحیح و تعالی بخشی به جامعه باشد.

این منتقد سینما در بخشی دیگر از سخنان خود بیان داشت: سینماگر ایرانی به‌طور طبیعی اهل مطالعه و دانش است، اما تمرکز روی یک موضوع مشخص برای خلق ایده و نگارش یک فیلمنامه حرفه‌ای به بحثی فراتر از مطالعه روزانه انسان که می‌تواند دایره وسیعی را در بر می‌گیرد، نیاز دارد و آن پژوهش‌های موردی است.

الهی با اشاره به تاثیر تعاملات سینماگران و دانشگاهیان بر شرایط فعلی و آینده فیلمسازی در کشور گفت: جایزه پژوهش بیش از آنکه یک بستر رقابتی باشد، تلنگر و فرصتی است بر همه فعالان سینما و تلویزیون که از ظرفیت های آکادمیک و پژوهشی کشور در جهت تعمیق آثار خود و ترویج اندیشه‌ورزی و نگاه عالمانه در بین اقشار مختلف مردم به عنوان مخاطبان اصلی سینما استفاده کنند.

تهیه کننده مستند «دهه هشتادی‌ها» در پایان خاطرنشان کرد: پژوهش دقیق و صادقانه امکان تشخیص و تمیز حق از باطل و سره از ناسره را به خالق اثر می دهد تا در مسیر فرهنگی خود علاوه بر شکل دهی یک محصول شرافتمندانه، وظیفه آگاهی بخشی خود را به عنوان یک سرمایه و رهبر اجتماعی در میان مردم ایفا کند.

آیین اعلام آثار برگزیده و اهدای جوایز برندگان پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران به دبیری امیررضا مافی اواخر آذرماه ۱۴۰۱ هم‌زمان با هفته پژوهش برگزار خواهد شد.

۵۷۵۷