شهرخبر

تغییرات جدید در فرودگاه مهرآباد کلید خورد

تغییرات جدید در فرودگاه مهرآباد کلید خورد

با حضور وزیر راه و شهرسازی، سه پروژه بزرگ فرودگاهی در منطقه و فرودگاه بین‌المللی مهرآباد افتتاح و کلنگ‌زنی شد.

در این مراسم، از بهسازی باند ۲۹ چپ فرودگاه بین‌المللی مهرآباد به‌عنوان بزرگترین زیرساخت فرودگاهی در پرترافیک‌ترین فرودگاه کشور بهره‌برداری می‌شود. این برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی است که باند فرودگاه بین‌المللی مهرآباد به‌طور کامل بهسازی شده است. ارزش ریالی این پروژه ۷۵۰۰ میلیارد ریال بوده و ظرف مدت ۱۵ ماه به مرحله افتتاح رسیده است. از مشخصات این باند می‌توان به حریم (استریپ) و سامانه زهکشی نوین اشاره کرد.

حمیدرضا سیدی -مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران- در این مراسم اظهار کرد: سه پروژه امروز ارائه می‌شود که نخستین پروژه، بهسازی باند فرودگاه مهرآباد با قدمت ۶۰ ساله است و خلبانان ایرانی از این باند شکایت داشتند. بهسازی این باند در دولت سیزدهم آغاز شد، البته مشکلات سوختی و کمبود گازوئیل ماشین‌آلات را داشتیم که اگر این مشکلات وجود نداشت، زودتر این پروژه به بهره‌برداری می‌رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: درنهایت حدود ۷۵۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شد و با استانداردهای روز دنیا بهسرانجام رسید. شاید بی‌سابقه باشد که پروژه‌ای در دولت با ۷۵۰ میلیارد تومان آغاز شده و در همان دولت پایان یابد، این کار با بهترین کیفیت و استانداردها و تجهیزات ناوبری و روشنایی انجام شده و از امروز عملیاتی می‌شود.

وی با بیان اینکه فرودگاه‌ مهرآباد سال‌ها در محرومیت قرار داشت، افزود؛ با تصور اینکه فرودگاه امام خمینی (ره) خارج از تهران وجوددارد و درحال ساخت است، تصور به تعطیلی فرودگاه مهرآباد بود؛ اما در نهایت نظام و دولت به این نتیجه رسید که این فرودگاه‌ باید بماند و ازین رو بهسازی باندها آغاز شد و اکنون دو باند استاندارد داریم و در مراحل بعدی سراغ تکمیل فرودگاه می‌رویم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه مردم به ترمینال‌های تمیز و در شان جمهوری اسلامی احتیاج دارند، گفت: ترمینال یک و دو فرودگاه مهرآباد قدمتی ۷۰ ساله دارند که از ۱۳۳۷ به بهره‌برداری رسیده و امروز جزو آثار باستانی تلقی می‌شوند. اما ترمینال‌های چهار و شش برای سوله‌های صنعتی و کارهای عمومی استفاده می‌شود که در شان این نظام و دولت نیست و بایدبه این موضوع رسیدگی شود.

سیدی با بیان اینکه با فرمان وزارت راه و شهرسازی به‌دنبال ساخت یک ترمینال در حد و اندازه کشورهای همسایه هستیم، خاطرنشان کرد: تنها کسانی که تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز هستند، مدیران مجموعه‌اند. ما وظیفه خودمان می‌دانستیم که موضوعات را پیگیری کنیم، مقدمات کار هم فراهم شده و یک ریال هم از دولت نمی‌خواهیم و اگر موانع موجود را مجلس و قوه قضاییه برطرف کنند، ظرف سه سال بدون نیاز به اعتبارات دولتی، این ترمینال بزرگ ۱۰۰ هزار متر مربعی را می‌سازیم.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه مجموعه ما به عنوان شرکت فرودگاه‌ها، یکی فرودگاه‌داری و تامین باند و ترمینال و دیگری ناوبری هوایی است. درحال‌حاضر در مرکز کنترل ما، ۹۰۰ نفر نیروی متخصص، روزانه به ۱۵۰۰ پرواز در فضای ایران خدمات می‌دهند از طریق مرکز کنترل فضای کشور و حدود ۱۲۰ سامانه ‌و دستگاه‌های فاصله‌یاب و سیستم‌های ارتباطی که از لحظه‌ای که هواپیما از مرز چابهار وارد کشور می‌شوند تا زمانی که از مرز بازرگان خارج‌ شوند، کنترل پرواز را بر عهده دارند؛ البته به جز این ۱۵۰۰ پرواز، روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ پرواز کوچک محلی هم انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: بیش از ۲۰ سال از عمر این مرکز و تجهیزات می‌گیرد و عمرش به پایان رسیده است و نیاز به نوسازی کامل از نظر سازه و تجهیزات دارد، بنابراین در نزدیکی ترمینال یک و دو، مرکز پشتینال کنترل ‌یا اضطراری کشور به مساحت ۱۴ هزار متر و با اعتبار حدود ۸۰۰ میلیارد تومان، ظرف دو سال آینده ساخته خواهد شد برای اینکه مخابرات پروازهایمان برطرف شود.

منبع: ایسنا