شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت

مجلس  چگونه برای دولت خرج تراشی کرد؟

فردای اقتصاد- هنگامه علیقلی: پس‌لرزه‌های جملات مسعودمیرکاظمی رئیس سازمان برنامه بودجه و محاسبات درباره"برآوردهای درآمدی فراتراز توان دولت"، درمجلس موج ساخت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه‌کشور یک هفته پیش درصحن علنی جملاتی معنادار گفت که هنوز برای مجلس سنگین است. به طوری که حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس  در گفتگو با "فردای اقتصاد" اعلام آمادگی‌ کرد تا در هر زمانی با هر فردی از دولت که از قضایای بودجه‌بندی اطلاع دارد مناظره و اثبات کند که تبصره ۱۴ قانون بودجه چگونه محقق می‌شود.

به گزارش "فردای اقتصاد"، نماینده دولت درحالی اعلام کرده ‌بود که در نیمه‌دوم‌سال ۱۴۰۰ و در دولت سیزدهم ۱۹ همت برای اشتغال پرداخت‌شده و این رقم علاوه برسایر پرداختی‌ها در تبصره ۱۴ بوده است که؛ منابع درآمدی تبصره ۱۴ (یارانه ها) ربطی به تبصره ۱۸ (اشتغال) ندارد و فقط ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای عمومی دولت به آن تعلق می گیرد و مجلس منابع جداگانه ای برای آن تبصره در نظر گرفته‌ است.

ماجرا به اینجا ختم نشد زیرا نماینده دولت اعلام کرده‌بود که درآمد پیش بینی شده به وسیله مجلس در بخش تبصره ۱۴ غیرواقعی است. این جملات واکنش حاجی بابایی که درمجلس به "پدر بودجه" معروف است را برانگیخت.

به‌گفته رئیس کمیسیون تلفیق بودجه؛ اینکه بیان کرده‌اند تبصره ۱۴ محقق نمی‌شود و مجلس عدد موهومی پیش‌بینی کرده‌است را توهین به مجلس می دانم و با عدد و رقم از مجلس دفاع و اعلام می‌کنم که برای پاسخ گویی نسبت به تمام اعداد و ارقام بودجه آماده‌ام.

به گزارش فردای اقتصاد تبصره ۱۸ به موضوع تسهیلات بانکی برای بخش اشتغال و تبصره ۱۴ به موضوع یارانه ها مربوط می‌شود. سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد و مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه به عنوان نمایندگان دولت درباره این دو تبصره در مجلس جملاتی گفتند که نه تنها قالیباف رئیس مجلس به آن ها واکنش نشان‌داد بلکه سایر نمایندگان نیز نسبت به عملکرد دولت در تخصیص منابع ایراد گرفتند.

 با استناد به گزارش تفریغ بودجه ۱۰۰ درصد منابع پیش بینی شده در بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در موضوع اشتغال محقق شده‌ بود اما دولت همه آن منابع را به معیشت؛ یعنی پرداخت یارانه‌ها تخصیص داده و سهم اشتغال را پرداخت نکرده‌است. ماجرا از اینجا آغاز شد که میرکاظمی‌گفت: مجلس برآوردی فراتر از توان و ظرفیت‌های دولت‌ها از درآمدهای بودجه داشته و به همین خاطر همیشه عدم تحقق منابع درآمدی منجر به عدم اختصاص بودجه‌ بخش‌های مختلف از جمله اشتغال می‌شود.

طی چند روز اخیر کارشناسان اقتصادی مختلف مدافع عملکرد اقتصادی دولت گفته‌اند که  مجلس در خصوص بودجه فراتر از اختیاراتش ورود می‌کند. آنها معتقدند که مجلس برای دولت درآمدهای غیرواقعی را هدف‌گذاری کرده و در بخش هزینه‌های تبصره ۱۴ هم خرج تراشی کرده‌است. هرچند این شائبه در مجلس ایجاد شده‌است که تداوم پرداخت یارانه‌ها برای دولت مساله‌ساز شده‌است.

دولت با کسری ۱۴۶ همتی در لایحه می ‌خواست چه‌ کند؟

حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در واکنش به اظهارات نماینده دولت درباره افزایش غیر واقعی درآمدهای دولت در بودجه گفت: از سازمان برنامه سوال می‌کنم شما که معادل ۴۸۴ همت برای یارانه‌ها پرداخت‌ می‌کنید در حالی که ۳۳۴ همت در لایحه پیش بینی کرده‌ بودید حال آنکه با در نظر گرفتن رقم خودتان در لایحه معادل ۱۴۶ همت کسری بودجه داشتید پس این رقم را از کجا  می‌خواستید تامین کنید؟

رئیس کمیسیون برنامه بودجه مجلس‌ گفت: ما برای شما منبع مشخص کردیم و شما دارید این درآمد را خرج می‌کنید. شما که دارید از محل تبصره ۱۴ معادل ۴۸۰ همت هزینه می‌کنید پس کمیته امداد، دارو، بهزیستی، درمان و همه مواردی که در تبصره ۱۴ هست چه می‌شود؟

به گفته حاجی بابایی سازمان برنامه اعلام کرده بود که ما در بودجه درآمد ۴۷۰ همت را پیش بینی کرده بودیم و مجلس ارقام آن را افزایش‌ داد. شما بهتر می‌دانید که ۱۳۶ هزار میلیارد تومان از این ۲۷۰ هزار میلیاردتومان خرج شرکت ها است و با کسر این رقم برای دولت ۳۳۴ همت می ماند و در واقع دولت در لایحه بودجه پارسال ۳۳۴ همت آورده است.

 وی افزود: دولت ماهانه ۳۰۰ هزارتومان و ۴۰۰ هزار تومان یارانه کمک معیشت پرداخت می‌کند و سالانه ۳۲۴ هزارمیلیاردتومان مجموع پرداختی دولت بابت این یارانه ها است. ۸۰ همت برای دارو هزینه می‌کند که با احتساب رقم قبلی می شود ۴۰۴ همت. ۸۰ همت هم  برای‌ گندم است که می‌شد ۴۸۴ همت. ضمن اینکه اصلا تبصره ۱۴ بودجه به اشتغال‌زایی ربطی ندارد. فقط ۱۰ همت از درآمد دولت به این مبحث تخصیص خواهد یافت.

تحقق ۱۱۷ درصدی درآمد دولت از پمپ بنزین ها

حاجی بابایی در واکنش به اظهارات نماینده دولت درباره غیر واقعی بودن ارقام بودجه گفت: درتبصره ۱۴ ما ۴۷۰ همتی که در لایحه‌آمده بود را به ۶۱۰ همت افزایش دادیم. در واقع  ۱۴۰ همت افزایش دادیم. ۲۶ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای گاز بود که در بودجه آوردیم و همزمان هزینه آن را هم‌گذاشتیم زیرا نمی‌خواستیم به عنوان منبع از آن استفاده کنیم فقط خواستیم شفاف سازی کنیم. اعتبار آن هم ۷۰ هزار میلیارد تومان بود که ۲۶ همت را به درخواست وزارت نفت جزو درآمد هزینه آوردیم.

وی درپاسخ به اینکه محل این افزایش قیمت از کجا بوده است هم گفت: دولت پیش بینی کرده بود که از صادرات بنزین ۱۸۶ همت درآمد داشته باشد که ما این را به ۲۶۰ همت افزایش دادیم. حدود ۷۴ همت هم اینجا اضافه کردیم.  

به گفته حاجی بابایی پیش بینی می‌کردیم که سالانه ۹ میلیارد دلار صادرات بنزین  صادرکنیم دولت در شش ماهه اول سال‌جاری ۴ میلیارد و ۵۳۵ میلیون دلار درآمد از محل صادرات بنزین به دست آورده‌است. یعنی ۱۰۲ درصد از درآمد دولت از محل فروش بنزین در ۶ ماهه نخست سال جاری تحقق پیدا کرده‌است. در ۷ ماهه نخست امسال نیز این درآمد به ۵ میلیارد و ۱۹ میلون دلار رسیده‌است.

 وی تاکید کرد: پس، این ردیف درآمدی دولت ۱۰۰ درصد محقق شده است. دولت در لایحه بودجه از محل فروش بنزین در پمپ بنزین ها ۷۵ هزارمیلیاردتومان درآمد پیش‌بینی کرده بود که ما آن را به ۷۷ هزار میلیاردتومان رساندیم، یعنی فقط ۲ درصد بیشتر اضافه‌کردیم.

به گفته حاجی بابایی، درآمد دولت از محل فروش بنزین در پمپ بنزین ها ۱۱۷ درصد تحقق پیدا کرده‌است.

وی گفت: در بند ۳ و بند ۶ بودجه که ۱۷۹ هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت پیش بینی کرده بودیم ۸۸ درصد تحقق پیدا کرده‌است. تحقق ۸۸ درصدی درآمد دولت از این محل، به این دلیل است که در اواسط تصویب بودجه دولت یک نامه‌ رسمی‌ آوردکه قیمت سوخت پتروشیمی‌ها راکاهش داد و گرنه ۱۰۰ درصد درآمد پیش بینی شده از این محل هم محقق می‌شد. پس ما چیزی را افزایش ندادیم.

حاجی بابایی تصریح‌ کرد: ما ۶۰ هزار میلیارد تومان در جدول شماره ۱۴ بند ۷ قانون بودجه گذاشتیم برای اینکه اگر بیشتر از ۶۰ همت درآمدها افزایش داشت جای دیگری نرود و همین جا هزینه شود. گفتیم که در بند ۲ جدول درآمدهزینه ای بودجه که ۹ میلیارد دلاردر نظرگرفتیم اگر ۹ میلیارد را در دلار ۳۰ هزار تومانی ضرب کنیم ۲۷۰ همت می‌شود و ما ۲۶۰ همت پیش بینی‌کردیم. در این بخش حتی درآمد دولت ۱۰ همت هم افزایش داشته است.

به گفته رئیس‌کمیسیون تلفیق بودجه، دولت در بند یک درآمدی ‌بودجه هم ۱۷ درصد افزایش درآمد داشته‌است که همه این رشدها در آن ۶۰ همت بند ۷ بودجه باید هزینه می‌شد.

 به گفته حاجی بابایی مجلس در بند ۷  بخش درآمدی قانون بودجه سال جاری، تعیین‌ کرده بود که مازاد درآمد دولت به این ردیف واریز شود.

رئیس‌کمیسیون برنامه بودجه‌ و محاسبات مجلس گفت: تا آخر اسفند ماه این عدد ۱۰۰ درصد این جدول  بودجه تحقق پیدا می‌کند.