شهر خبر

در گفتگو با مهر اعلام شد؛

فرودگاه های غیرفعال با توسعه ایرتاکسیها فعال می شوند

فرودگاه های غیرفعال با توسعه ایرتاکسیها فعال می شوند

رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی گفت: یکصد فرودگاه در کشور، کمتر از بیست درصد فعال هستند که با رونق ایر تاکسی‌ها فعال می شوند.

امیر رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی از دو الی سه سال گذشته روی موضوع هوانوردی عمومی در قالب ایرتاکسی ها فعالیت کرده و طی این مدت چندین فرودگاه برای تست هواپیماهای کوچک و ارائه خدمات در زمینه مسافرتهای کوتاه مدت آماده سازی کرده است.

معاون بین الملل، کسب وکارهای نوپای ستاد حمل و نقل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با بیان اینکه این ستاد با هدف گسترش هوانوردی عمومی در کشور از حدود ۶ سال گذشته اقدام به حمایت از فعالان این عرصه کرده است، گفت: تعدادی از فرودگاههای فرعی و کوچک یا باندهای پروازی قابل بهره برداری توسط شرکتها و سرمایه گذاران خصوصی با اخذ مجوزهای لازم از سازمان هواپیمایی کشوری جهت استفاده در این حوزه مورد بهره برداری قرار گرفت.

رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی ادامه داد: پیش از این ایران، بیش از ۷۵۰ باند و استریپ پروازی داشته که در گذشته خدمات مختلف از جمله سمپاشی را انجام داده و تعداد زیادی از آنها به دلیل بی توجهی تخریب و یا به زمین کشاورزی تبدیل شده اند.

وی ادامه داد: تلاش ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری در جهت افزایش و گسترش هوانوردی عمومی کشور منتهی به تاکسی هوایی نبوده که در این راستا موفق به راه اندازی ۱۵ مرکز هوانوردی در قالب آموزشی، تفریحی و انجام آزمایشهای پروازی و به ندرت جابجایی مسافر با حمایت از بخش خصوصی شده است.

وی با بیان اینکه این موضوع با وجود مشکلات عدیده به صورت عمومی بوده است، گفت: برای توسعه هوانوردی عمومی فرودگاه هایی در سراسر کشور پتانسیل استفاده از تاکسی های هوایی را دارند؛ از جمله فرودگاههایی را که می توان در حوزه هوانوردی عمومی و همچنین تاکسی هوایی مورد استفاده قرار داد همدان، شیراز، نظرآباد، قزوین، گلبهار، مشهد، کیش، رامسر و نوشهر هستند.

وی ادامه داد: تاکنون عمده پروازها از فرودگاه آزادی به رامسر، نوشهر و کیش انجام گرفته است، همچنین چندین پرواز به کشورهای اوراسیا در ایام نوروز به خارج از کشور البته توسط مالکین و همراه انجام پذیرفته است.

به گفته وی، در حال حاضر فرودگاههای سپهر (شرق تهران)، پیام (کرج)، بلند پرواز (ایوانکی) و خدمات ویژه (قزوین) آماده خدمات رسانی به شرکتهای فعال در زمینه تاکسی هوایی هستند و کلیه مجوزهای لازم را اخذ کرده اند.

وی اضافه کرد: هم اکنون سه فروند هواپیمای آماده خدمات رسانی به متقاضیان پروازی در قالب تاکسی هوایی هستند.

رضوی خاطر نشان کرد: رونق هوانوردی عمومی مستلزم همکاری و حمایت بخشهای مختلف ذیربط در این خصوص است و نباید تصور کرد که تنها سازمان هواپیمایی کشوری و یا معاونت علمی و فناوری باید عهده دار این مسئولیت باشد. به طور مثال ورود هواپیمای جدید و یا ساخت یک هواپیما حمایت نهادهای قانونگذار را نیز می طلبد، بنابراین ایجاد شبکه های پروازی غیر برنامه ای نیازمند حمایت از سرمایه گذاران خصوصی و ایجاد بستر لازم است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چالشهای پیش روی توسعه ایرتاکسی در کشور گفت: حدود یکصد فرودگاه در کشور وجود دارد که کمتر از بیست درصد آن فعال و عملیاتی هستند. با رونق و شروع رسمی فعالیت ایرتاکسی در ایران شاهد به کارگیری تمام این فرودگاهها خواهیم بود.

وی گفت: عملیاتی کردن این موضوع نیاز به اخذ مجوز از سازمانها و ارگانهای مختلف دارد که مستلزم همکاری تمامی مبادی ذیربط است. معاونت علمی و این ستاد نیز تمام تلاش خود را در جهت افزایش فرودگاههای خدمات دهنده خواهد کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مهمترین مشکل عدم وجود آیین نامه تاسیس شرکتهای حوزه هوانوردی عمومی است؛ پیش نویس این آیین نامه در کارگروه مشترک هوانوردی عمومی با همکاری ستاد نوشته شده است و در انتظار تصویب در شورای عالی هواپیمایی است.

وی ادامه داد: در صورت تصویب این آیین نامه گامی مهم در خصوص تسهیل اخذ مجوز خطوط هوایی در بخش هوانوردی عمومی برداشته خواهد شد و علاقه مندان به این حوزه به سهولت می توانند وارد این صنعت شوند.