شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#چین#ژاپن#نخست وزیر#توکیو

کیشیدا: اقدامات چین به تشدید تنش در منطقه منجر می‌شود!

کیشیدا: اقدامات چین به تشدید تنش در منطقه منجر می‌شود!

نخست وزیر ژاپن اعلام کرد که چین به طور فزاینده اقداماتی انجام می‌دهد که ناقض حاکمیت توکیو بوده و به تشدید تنش در منطقه منجر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العربیه، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در سخنرانی خود در اجلاس سالانه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا(آسه‌آن) با اشاره به اینکه حصول اطمینان از صلح و ثبات در تنگه تایوان، برای امنیت منطقه حائز اهمیت است، مدعی شد که اقدامات چین باعث تشدید تنش در منطقه می‌شود.

کیشیدا گفت: اقدامات مداوم و فزاینده پکن در دریای شرقی چین، ناقض حاکمیت ژاپن است. چین به انجام اقداماتی که به تشدید تنش‌ها در دریای جنوبی چین می‌انجامد نیز ادامه می‌دهد. فعالیت پرتکرار اخیر کره شمالی در پرتاب‌ موشک‌های بالستیک که یکی از آنها بر فراز ژاپن به پرواز درآمد، نشانه‌ای «روشن و چالشی جدی برای جامعه بین‌الملل بوده و در نتیجه غیرقابل قبول است.»

پیش از کیشیدا، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در این اجلاس بر اهمیت صلح در تنگه تایوان و حصول اطمینان از آزادی ناوبری در دریای جنوبی چین، تاکید کرده بود.

دور جدید تنش‌ها در تنگه تایوان پس از سفر جنجالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در ماه آگوست آغاز شد. چین که این جزیره را بخشی از قلمرو خود دانسته و اقداماتی همچون سفر پلوسی را نقض سیاست چین واحد قلمداد می‌کند، در واکنش به اقدام تحریک‌آمیز آمریکا، رزمایش گسترده و بی‌سابقه‌ای را در حریم هوایی و آبی تایوان برگزار کرد.

اجلاس اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا، متشکل از ۱۸ کشور از جمله ژاپن، آمریکا، چین و کشورهای جنوب شرق آسیا، به طور سالانه برگزار می‌شود.