شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#هزار میلیاردی

رئیس سازمان نظام پرستاری مطرح کرد؛

تعرفه های پرستاری صاحب بودجه ۱۰ هزار میلیاردی شد

تعرفه های پرستاری صاحب بودجه ۱۰ هزار میلیاردی شد

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: هر سال بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اختصاص خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد میرزابیگی، به روند اجرای تعرفه‌های پرستاری اشاره کرد و افزود: الان شاهد این اتفاق هستیم که وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی مبلغی را در اختیار پرستاران قرار می‌دهند؛ البته ما به عنوان سازمان نظام پرستاری این مسئله را به طور کامل قبول نداریم و ضمن تشکر، باید بگوییم که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، تمام زیرساخت‌های لازم و توصیه‌های رهبری و بودجه موردنیاز برای اجرای کامل را دارد.

وی ادامه داد: K پرستاری و ارزش نسبی خدمات پرستاری، دو آئین‌نامه در وزارت بهداشت دولت قبلی و یک آئین نامه در دولت فعلی در شورای عالی بیمه سلامت به تصویب رسیده است و رئیس جمهور نیز آن را اعلام و ابلاغ کرده‌اند.

رئیس سازمان نظام پرستاری بیان کرد: دستورالعمل ثبت خدمات در HIS بیمارستان‌ها ابلاغ شده و اگر خدمات پرستاران در HIS ثبت نشود نمی‌توان گفت که تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرا شده و پرداخت‌های علی الحساب مورد قبول نیست و نمی‌توان آن را به حساب اجرای قانون گذاشت.

میرزابیگی تصریح کرد: بعد از دستورالعمل ثبت خدمات در HIS، دستورالعمل رسیدگی به اسناد که ابزار بیمه‌ها Hست و سپس دستورالعمل بازتوزیع و اعتبار بودجه‌ای اجرای قانون در نظر گرفته شده است؛ بودجه تصویب شده در سال جاری، شامل ۵,۲۰۰ میلیارد تومان از مجلس، ۱,۶۲۰ میلیارد تومان از محل کارانه‌های قبلی و ۱,۱۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز از سال قبل است و در مجموع ۸,۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای قانون در نظر گرفته شده و در بخش بستری ۱۰ درصد و در بخش سرپایی نیز ۳۰ درصد تعرفه نیز از مردم (بیماران) گرفته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این قانون علاوه بر اینکه لازم الاجرا است، زیرساخت‌های آن مهیا شده است؛ اکنون پرستاران بابت قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری ۱۰ هزار میلیارد تومان از وزارت بهداشت و بیمه‌ها طلب دارند که تا پایان سال باید دریافت شود.

میرزابیگی تأکید کرد: اگر تا پایان سال ۱۰ هزار میلیارد تومان به پرستاران برسد شروع خوبی است اما اگر قرار باشد که این هزینه‌ها پرداخت نشود و یا رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی با این آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها به درستی و با دقت برخورد نکنند جای گله‌مندی وجود دارد زیرا جامعه پرستاری متوجه نمی‌شود پولی که دریافت می‌کند، از کجا است.

وی ادامه داد: هر سال بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اختصاص خواهد یافت؛ شروع اجرای قانون را از چند روز قبل اعلام کرده‌اند و مقرر شده است که فعلاً کارانه فعلی را ضرب در ۲.۲ کنند و مبلغ حاصله را به صورت علی الحساب به پرستاران پرداخت کنند.

میرزابیگی بیان کرد: تقریباً هیچ راه نرفته‌ای در حوزه تعرفه گذاری خدمات پرستاری وجود ندارد و رؤسای بیمارستان‌ها هیچ بهانه‌ای برای اجرای قانون ندارند و اگر پرستاران از این پس بگویند که مشکل عدم دریافت تعرفه دارند؛ باید آن را به حساب بی‌خیالی مدیران مربوطه گذاشت. به نظر می‌رسد وزارت بهداشت باید ورود کند و کمیته نظارتی مناسبی را برای اجرای قانون ایجاد شود زیرا قانون، ابلاغیه‌ها، دستورالعمل‌ها و بودجه‌های در نظر گرفته به دست بخش‌های مربوطه رسیده است.

رئیس سازمان نظام پرستاری متذکر شد: نگرانی که وجود دارد این است که قانون به صورت درست و کامل اجرا نشود؛ باید مُرّ قانون بر اساس آنچه ابلاغ شده محقق شود. باید خدمات پرستاران در سیستم HIS بیمارستان‌ها ثبت شود و بیمه خدمات پرستاری را از بیمارستان‌ها خرید کند و کارانه پرستاران بر اساس تعرفه‌های خودشان پرداخت شود. بابت این کار اعتبارات داده شده و از سال آینده تعرفه خدمات پرستاری وارد سرانه می‌شود.