شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#جواب#مخالفان#جمعه

العربی الجدید بررسی کرد؛

مصری ها خشمگین هستند/ چرا فراخوان ۱۱ نوامبر جواب نداد؟

مصری ها خشمگین هستند/ چرا فراخوان ۱۱ نوامبر جواب نداد؟

یک رسانه عرب زبان با اشاره به عدم موفقیت فراخوان تظاهرات در مصر در روز جمعه یازده نوامبر جاری به بررسی دیدگاه حامیان دولت مصر و مخالفان آن پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، العربی الجدید در گزارشی با اشاره به عدم موفقیت فراخوان تظاهرات در مصر در روز جمعه یازدهم ماه جاری میلادی به بررسی دیدگاه حامیان دولت مصر و مخالفان آن پرداخته است.

این رسانه می‌نویسد: حامیان رژیم السیسی بر این باورند که فراخوان شکست خورده است و مخالفان دیدگاه دیگری دارند و علت آن‌را اقدامات رعب آور نیروهای امنیتی مصر دانستند. از نگاه آنها چه در داخل و چه در خارج از مصر از یک ماه پیش، توسط نیروهای امنیتی و نهادهای دولتی این کشور تحت کنترل بودند.

العربی الجدید آورده است: یکی از سیاستمداران طرفدار جنبش مدنی دموکراتیک در مصر که پیش از این ضمن تایید حق مردم برای تظاهرات، عدم مشارکت خود در فراخوان مذکور را اعلام کرده بود، گفت: دلایل مختلفی را برای عدم مشارکت شهروندان در فراخوان یازدهم نوامبر می‌توان مطرح کرد از جمله آنها هراس از پیگرد نیروهای امنیتی و برخوردهای خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی مشابه آنچه پیش از آن رخ داد، «ابهام در مورد رهبریت و کسانی که پشت صحنه فراخوان ایستاده‌اند» و همچنین «عدم شفافیت مرحله بعد. اگر چنین عواملی نبود، چه بسا انبوه شهروندان خشمگین مصری به خیابان‌ها می‌آمدند.

این سیاستمدار مصری افزود: با این حال، عدم حضور مردم در فراخوان روز جمعه به این معنی نیست که شرایط در مصر آرام است و مردم عصبانی نیستند. اتفاقاً برعکس به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب که کشور شاهد آن است، تنش در سطح بالایی قرار دارد.

به گفته این سیاستمدار مصری افزایش سرسام‌آور قیمت کالاها و خدمات اساسی، ناتوانی اکثریت مصری‌ها در تامین نیازهای اولیه افزایش نارضایتی‌ها را به همراه داشته است.

وی ادامه داد: تا زمانی که عوامل نارضایتی مردم پابرجاست، حالت انفجار خنثی نشده است و تنها به تعویق افتاده است. تصمیم گیرندگان در مصر نباید فریب این را بخورند که مورد حمایت مردم هستند یا عدم خروج مردم به سبب رضایت از تصمیمات مقامات سیاسی است. رهبران حکیم آینده نگر هستند و در راستای تصمیماتی حرکت می‌کنند که حالت انفجار را به شکل تدریجی از بین ببرد.

در همین راستا سیاستمدار دیگر مصری خاطرنشان کرد سطح مطالبات مردمی در فضای مجازی، فراتر از حد اصلاحات سیاسی یا اقتصادی اخیر در کشور است.

وی خاطرنشان کرد: درخواست برای کناره‌گیری رئیس‌جمهور، دیگر تنها از زبان اپوزیسیون سنتی شنیده نمی‌شود و سایر مخالفان شرایط فعلی نیز خواهان آن هستند. شرایط با ظهور نسل جدیدی که انقلاب ژانویه ۲۰۱۱ را ندیده اما درباره آن شنیده‌اند، تغییر خواهد کرد.