شهرخبر

وعده رئیس سازمان غذا و دارو برای حل مشکل کمبود آنتی‌بیوتیک خوراکی، سرم، استامینوفن و بروفن تا هفته آینده

وعده رئیس سازمان غذا و دارو برای حل مشکل کمبود آنتی‌بیوتیک خوراکی، سرم، استامینوفن و بروفن تا هفته آینده

رئیس سازمان غذاودارو گفت: هفته آینده مشکل کمبود آنتی‌بیوتیک خوراکی، سرم، استامینوفن و بروفن حل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا؛  سیدحیدر محمدی شنبه شب در برنامه صف اول شبکه خبر، به کمبود آنتی بیوتیک ها در کشور اشاره کرد و گفت: هفته گذشته حجم زیادی واردات آنتی بیوتیک داشتیم که همان ۵۰ تُن بود و تا آخر هفته جاری نیز بیش از ۶ میلیون بطری آنتی بیوتیک وارد کشور خواهد شد.

وی افزود: ۵۰ تُن محموله وارداتی شامل یک میلیون بطری آنتی بیوتیک بود که اگر با شرایط تُند مصرف در نظر بگیریم، برای دو هفته کافی خواهد بود و اگر با محاسبات خودمان در نظر بگیریم، برای یک ماه کافی است.

محمدی با عنوان این مطلب که ۶ میلیون بطری آنتی بیوتیک که تا آخر هفته وارد کشور می‌شود، حجم خوبی است، ادامه داد: این مقدار واردات در کنار تولید داخل می‌تواند جوابگوی بازار داخلی باشد.

وی افزود: برنامه کوتاه مدت ما برای رفع کمبودها این است که تولید داخل افزایش یابد و در همین راستا تولیدکنندگان سه شیفت کار می‌کنند.

محمدی با اشاره به کم کاری دو شرکت داخلی در تأمین آنتی بیوتیک مورد نیاز کشور، گفت: ماده اولیه موجود بود، زمان بین تولید و عرضه تا حدودی زیاد شد.

وی با عنوان این مطلب که داروهای آنتی بیوتیک به عنوان داروهای حمایتی استفاده می‌شوند، افزود: اصولاً مصرف این قبیل داروها در زمستان افزایش می‌یابد و مقطعی است.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: ما این تضمین را به مردم می‌دهیم که مشکل کمبود آنتی بیوتیک و سرُم در کشور ظرف این هفته و هفته آینده حل شود.

محمدی به وضعیت سرُم اشاره کرد و افزود: میزان تولید سرُم در کشور ماهانه حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون عدد است که این میزان حدود یک تا دو میلیون از نیاز کشور کمتر است. تا اوایل سال گذشته میزان نیاز ما به سرم در ماه ۱۰.۵ میلیون عدد بود و الباقی ذخیره می‌شد، اما از تابستان گذشته مجدد به مشکل کمبود سرم برخوردیم و مجبور شدیم به واردات سرُم روی بیاوریم.

وی با عنوان این مطلب که به زودی خط تولید سرُم در یکی از شرکت‌های داروسازی کشور با ظرفیت حداقل ۳ میلیون عدد سرم در ماه طی یک تا دو ماه آینده راه‌اندازی می‌شود، گفت: دو شرکت داروسازی در اهواز و اصفهان از سال دیگر با خط تولید سرُم راه اندازی و یکی از شرکت‌های سرم‌سازی نیز ظرفیت تولید خود را به ۲ برابر افزایش می‌دهد.

 

انتهای پیام/